KIÁLLÍTÁSOK 2011-ben
2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994
TEMPLOMTÉR
CSURKA ESZTER:
Vágy
Installáció, festmény
A látogató egy nagyon szép,
hatalmas térben lebeg, felette magasság, alatta bizonytalan sötétség,
messze és közel hívogató tárgyak érdekes
látványosságok,
Több úton indulhat, van hogy egészen közel
kerül a megismerni vágyott objektumhoz, van, hogy csak távolodik.
A kiállításon válogatás látható az utóbbi
évek terméséből, és néhány erre a kiállításra készült kuriózumot is
bemutatunk.
január 27-március 20.
rendező:
Fitz Péter
CSISZÉR ZSUZSI
Átjárás
Installáció
A múzeumban elhelyezett tárgy, a vagon, maga a műtárgy.
Picit az utazásról:
Utazás. A vonaton, repülőn, autóban össze vagyunk zárva emberekkel, egy adott szituációt élünk meg közösen egy rövid időre. A jármű ablakából kinézve a körülöttünk levő táj mintha mozdulatlan lenne. Ahogy távolodunk az otthonunktól, belsőnkben egy újabb utazás kezdődik, rálátásunk lesz az addigi életünkre, a hétköznapokra és az éppen minket foglalkoztató problémákra. Ezáltal egy átlényegülés, és egyfajta megértés jön létre, miközben a minket átölelő táj kommunikálni kezd velünk. Egy lényegi pont azonban mindig ott lesz : a jármű ablaka. Ez azért fontos, mert egy határ a terek között. Ez a választóvonal, (a jármű burkolata) az egyik pont, ami a jármű sajátossága.
A benne utazókat összekapcsolja. Különböző emberek, életek, sorsok… Sokszor közös kapcsolat is van közöttük.. A vonat esetében egy időben, egy helyen több ember utazik együtt.
Ha ezzel a járművel valami történik, ezeknek az embereknek a sorsa is közös lesz, vagy egy közös történet részesei lesznek.
március 31–május 8.
rendező: Fitz Péter
KOMORÓCZKY TAMÁS
Szökési kísérlet
Installáció
Az installáció központi
tárgya egy 12 méter magasra tervezett alumínium modulokból épített
állványzat - a templomtér adottságai, rendkívüli belmagassága ezt megengedi -
amelyen különböző neonból formázott szövegek, szimbólumok helyezkednek el.
Az oszlopszerű
állványzat mellett jelenik meg az egész templomtérben megszólaló akusztikus tér,
„zenei atmoszféra”, ami ritmikai alapok, valamint dallamtöredékek,
mondatfoszlányok folyamatukban permutált, zenei struktúrája. Harmadik elemként
egy nagy méretű videó projekciót tervezek az apszis terébe. A központi elem váza
a „széteső világ” darabjainak hordozója, amelyben a világ széthullását már csak
a váz ami kifejezheti. Rajta mégis megjelennek a széthullás fragmentumai
(különböző fogalmak, „üzenetek” neonból, remény-szikra csillagok, stb). Bábeli
torony - az élet fája - rakétakilövő állványzat (a "szökés ígéretének
próféciája", meg a "ragyogáson aratott győzelem" metaforája). Hiába minden
jóslat, praktika és misztérium, a sors felülírja a kétségeket és reményeket.
június 2–augusztus 7.
rendező: Fitz Péter
LEOPOLD BLOOM KÉPZŐMŰVÉSZETI-DÍJ
a Maurice Ward Group
támogatásával
A Leopold Bloom Képzőművészeti Díj a kortárs magyar képzőművészet progresszív alkotóit és nemzetközi megjelenésüket hivatott támogatni. A díj első alkalommal 2011 őszén kerül átadásra a Ludwig Múzeum, ACAX | Nemzetközi Kortárs Képzőművészeti Iroda és az ír Maurice Ward Group együttműködésének eredményeképpen.
A díjra jelölt művészek:
Barakonyi Zsombor | Batykó Róbert | Kis Róka Csaba | Szűcs Attila | Agnes von Uray | Vécsei Júlia
augusztus 20–szeptember 4.
SUGÁR JÁNOS
Tűz a múzeumban
Installáció, akció
Tábortűz a Kiscelli Templomtér padlóján. Nagyjából 80 cm lángmagasságú tűz, körülötte székek, karosszékek, fölötte pedig a tűz és a tér méretéhez megfelelő füstelszívó és hővédő rendszer, ami a füstöt és a meleget csöveken keresztül kivezeti a szabadba, és a kormot megfogja. A nyitvatartási időben teremőrök, azon túl önként vállalkozók őrzik és táplálják a tüzet, nevük fel van tüntetve, és előzetesen lehet jelentkezni erre a feladatra.
Sugár János
ELHALASZTVA 2012-re
kurátor: B. Nagy Anikó
JOVIÁN GYÖRGY LX
retrospektív kiállítás
„… munkáiban megfogalmazódnak a világon zajló sokirányú
(szociális, politikai, ökológiai, kulturális) válságszituáció keltette
változások negatív hatásai is. Legújabb sorozatában az ember mindennapjainak
„mellékterméke” a szemét jelenik meg, mint a „földet” beborító új anyag. A
lépcső (2008-2009) című művén egy alvó hajléktalant – ismét embert ábrázol,
számkivetetten, az utcán heverve, nem megkülönböztetve egy szemétkupactól. A
történet összeért, a festő az egykori éltető mitikus, szakrális közeg helyett
most egy rideg, az embert magából kitaszító várost fest fel, sötét, szürkés,
barnás tónusokkal. A „Szép új világ” képe riasztóbb, mint valaha.”
(részlet Muladi Brigitta
művészettörténész megjelenésre váró Jovián György monográfiájából)
december 15–2012. február 12.
rendező: Simon Magdolna
ORATÓRIUM
KOVÁCS ENDRE Amnesia temporis / Időleges felejtés
fotó
Mielőtt
és miután megérett bennem az elhatározás, hogy fotográfus
legyek és ennek érdekében tanulmányokba kezdjek, kezdetben egyszerű box,
később komplikáltabb fényképezőgépekkel elkezdtem közvetlen környezetemet,
a budapesti Duna partot és annak környékét fényképezni. Aktív résztvevője
voltam a magyar avantgárd és underground eseményeknek, így bennem is
megérett a távozás gondolata. Ez az időszak 1966 és 1974 közé
esett. 1974-től Lausanne-ban éltem fotósként, Genfben Képzőművészeti
Egyetemet végeztem.
1993-ban hazatértem Magyarországra és itthon maradt dolgaim között egy
cipősdobozban számtalan tekercs fotónegatív akadt a kezembe. Hiába
erőltettem az emlékezetemet, hiába találgattam a jelekből, az azonosítás
nem sikerült. Amnézia fedte az időszakot, amelyben a jelek szerint a képek
készültek. Aztán idővel jó része visszaszelídült az idegenségéből. Az 50
fekete-fehér felvétel zöme Budapesten és környékén készült az 1960-as évek
végén, 70-es
évek elején.
Kovács Endre
január 28–március 6.
rendező: Fitz Péter
GYÍ LOVAM!
válogatás a grafikai gyűjteményből
Theodor Glatz
tollrajzán felfedezve a teraszon jelenlévő társaságban „bot-paripáján”
önfeledten vágtázó kisfiút,
Petőfi Sándor versének jól ismert sora ötlött fel bennem, így született
meg a kiállítás címe. Apáink, nagyapáink, dédapáink gyermekkora idéződik
fel, amikor a ló használata még az életforma meghatározója és
mozgékonyságával a közlekedés, az utazás és a szabadság jelképe.
március 24–április 10.
rendező: Mattyasovszky Zsolnay Péter
ROMÁN ORTODOX ÜVEGIKONOK
Astra Múzeum,
Nagyszeben
festmények
Az Erdély déli részeiből származó 33 ikon szimbolikus üzenetet hordoz: a szám a Megváltó földi életét jelképezi. Gondos festészeti stílusuk, a középkori miniatürizáló mesterek hagyományinak folytatását igazolják, a szentek ruházatának díszítőmotívumain, azok redőin, és részletgazdagságán keresztül. A legfontosabb forráshelyek, ahonnan ezek a műtárgyak származnak a Kolozs megyei Füzesmikola és Szamosújvár, a Fehér megyei Déznaláz és Lámkerék, a Brassó megyei Bolgárszeg és Fogaras, valamint a Szeben megyei Szeben-Hegyalja és Nagyszeben.
április 19–május
29.
GYÍ LOVAM!
válogatás a grafikai gyűjteményből
június 9–október 2.
rendező: Mattyasovszky Zsolnay Péter
ANNA MARGIT és ÁMOS
IMRE
Válogatás a Levendel gyűjteményből
október
6–november
6.
kurátor: Lorányi Judit
ifj FICZEK
FERENC
grafika
november 11–2012. február 26.
rendező: Mattyasovszky Zsolnay Péter