vissza a főlapra

KIÁLLÍTÁSOK 2011-ben

2012 2011 2010 2009 2008 2007  2006   2005  2004   2003   2002   2001   2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994


TEMPLOMTÉR
 

 

CSURKA ESZTER: Vágy
Installáció, festmény
 

A látogató egy nagyon szép, hatalmas térben lebeg, felette magasság, alatta bizonytalan sötétség, messze és közel hívogató tárgyak érdekes látványosságok,
Több úton indulhat, van hogy egészen közel kerül a megismerni vágyott objektumhoz, van, hogy csak távolodik.
A kiállításon válogatás látható az utóbbi évek terméséből, és néhány erre a kiállításra készült kuriózumot is bemutatunk.


 

január 27-március 20.
 


rendező: Fitz Péter



CSISZÉR ZSUZSI Átjárás
Installáció
 

A múzeumban elhelyezett tárgy, a vagon, maga a műtárgy.

 

 

Picit az utazásról:

Utazás. A vonaton, repülőn, autóban össze vagyunk zárva emberekkel, egy adott szituációt élünk meg közösen egy rövid időre. A jármű ablakából kinézve a körülöttünk levő táj mintha mozdulatlan lenne. Ahogy távolodunk az otthonunktól, belsőnkben egy újabb utazás kezdődik, rálátásunk lesz az addigi életünkre, a hétköznapokra és az éppen minket foglalkoztató problémákra. Ezáltal egy átlényegülés, és egyfajta megértés jön létre, miközben a minket átölelő táj kommunikálni kezd velünk. Egy lényegi pont azonban mindig ott lesz : a jármű ablaka. Ez azért fontos, mert egy határ a terek között. Ez a választóvonal, (a jármű burkolata)  az egyik pont, ami a jármű sajátossága.

A benne utazókat összekapcsolja. Különböző emberek, életek, sorsok… Sokszor közös kapcsolat is van közöttük.. A vonat esetében egy időben, egy helyen több ember utazik együtt.

Ha ezzel a járművel valami történik, ezeknek az embereknek a sorsa is közös lesz, vagy egy közös történet részesei lesznek.


 

március 31–május 8.

rendező: Fitz Péter


KOMORÓCZKY TAMÁS Szökési kísérlet
Installáció

Az installáció központi tárgya egy 12 méter magasra tervezett alumínium modulokból épített állványzat - a templomtér adottságai, rendkívüli belmagassága ezt megengedi - amelyen különböző neonból formázott szövegek, szimbólumok helyezkednek el. Az oszlopszerű állványzat mellett jelenik meg az egész templomtérben megszólaló akusztikus tér, „zenei atmoszféra”, ami ritmikai alapok, valamint dallamtöredékek, mondatfoszlányok folyamatukban permutált, zenei struktúrája. Harmadik elemként egy nagy méretű videó projekciót tervezek az apszis terébe. A központi elem váza a „széteső világ” darabjainak hordozója, amelyben a világ széthullását már csak a váz ami kifejezheti. Rajta mégis megjelennek a széthullás fragmentumai (különböző fogalmak, „üzenetek” neonból, remény-szikra csillagok, stb). Bábeli torony - az élet fája - rakétakilövő állványzat (a "szökés ígéretének próféciája", meg a "ragyogáson aratott győzelem" metaforája). Hiába minden jóslat, praktika és misztérium, a sors felülírja a kétségeket és reményeket.

június 2augusztus 7.

rendező: Fitz Péter


LEOPOLD BLOOM KÉPZŐMŰVÉSZETI-DÍJ
a Maurice Ward Group támogatásával

A Leopold Bloom Képzőművészeti Díj a kortárs magyar képzőművészet progresszív alkotóit és nemzetközi megjelenésüket hivatott támogatni. A díj első alkalommal 2011 őszén kerül átadásra a Ludwig Múzeum, ACAX | Nemzetközi Kortárs Képzőművészeti Iroda és az ír Maurice Ward Group együttműködésének eredményeképpen.

A díjra jelölt művészek:

Barakonyi Zsombor | Batykó Róbert | Kis Róka Csaba | Szűcs Attila | Agnes von Uray | Vécsei Júlia

augusztus 20–szeptember 4.


SUGÁR JÁNOS
Tűz a múzeumban
Installáció, akció

Tábortűz a Kiscelli Templomtér padlóján. Nagyjából 80 cm lángmagasságú tűz, körülötte székek, karosszékek, fölötte pedig a tűz és a tér méretéhez megfelelő füstelszívó és hővédő rendszer, ami a füstöt és a meleget csöveken keresztül kivezeti a szabadba, és a kormot megfogja. A nyitvatartási időben teremőrök, azon túl önként vállalkozók őrzik és táplálják a tüzet, nevük fel van tüntetve, és előzetesen lehet jelentkezni erre a feladatra. 

 

Sugár János

       

ELHALASZTVA 2012-re

kurátor: B. Nagy Anikó


JOVIÁN GYÖRGY LX
retrospektív kiállítás

„… munkáiban megfogalmazódnak a világon zajló sokirányú
(szociális, politikai, ökológiai, kulturális) válságszituáció keltette változások negatív hatásai is. Legújabb sorozatában az ember mindennapjainak „mellékterméke” a szemét jelenik meg, mint a „földet” beborító új anyag. A lépcső (2008-2009) című művén egy alvó hajléktalant – ismét embert ábrázol, számkivetetten, az utcán heverve, nem megkülönböztetve egy szemétkupactól. A történet összeért, a festő az egykori éltető mitikus, szakrális közeg helyett most egy rideg, az embert magából kitaszító várost fest fel, sötét, szürkés, barnás tónusokkal. A „Szép új világ” képe riasztóbb, mint valaha.” 
(részlet Muladi Brigitta művészettörténész megjelenésre váró Jovián György monográfiájából)                  
 

december 152012. február 12.

rendező: Simon Magdolna


ORATÓRIUM

KOVÁCS ENDRE Amnesia temporis / Időleges felejtés
fotó

Mielőtt és miután megérett bennem az elhatározás, hogy fotográfus
legyek és ennek érdekében tanulmányokba kezdjek, kezdetben egyszerű box, később komplikáltabb fényképezőgépekkel elkezdtem közvetlen környezetemet, a budapesti Duna partot és annak környékét fényképezni. Aktív résztvevője voltam a magyar avantgárd és underground eseményeknek, így bennem is megérett a távozás gondolata. Ez az időszak 1966 és 1974 közé esett. 1974-től Lausanne-ban éltem fotósként, Genfben Képzőművészeti Egyetemet végeztem.
1993-ban hazatértem Magyarországra és itthon maradt dolgaim között egy cipősdobozban számtalan tekercs fotónegatív akadt a kezembe. Hiába erőltettem az emlékezetemet, hiába találgattam a jelekből, az azonosítás nem sikerült. Amnézia fedte az időszakot, amelyben a jelek szerint a képek készültek.  Aztán idővel jó része visszaszelídült az idegenségéből. Az 50 fekete-fehér felvétel zöme Budapesten és környékén készült az 1960-as évek végén, 70-es évek elején.

Kovács Endre

 

január 28–március 6.

rendező: Fitz Péter


GYÍ  LOVAM!
válogatás a grafikai gyűjteményből

Theodor Glatz tollrajzán felfedezve a teraszon jelenlévő társaságban „bot-paripáján” önfeledten vágtázó kisfiút, Petőfi Sándor versének jól ismert sora ötlött fel bennem, így született meg a kiállítás címe. Apáink, nagyapáink, dédapáink gyermekkora idéződik fel, amikor a ló használata még az életforma meghatározója és mozgékonyságával a közlekedés, az utazás és a szabadság jelképe.

március 24–április 10.

rendező: Mattyasovszky Zsolnay Péter


ROMÁN ORTODOX ÜVEGIKONOK
Astra Múzeum, Nagyszeben

festmények
 

 

Az Erdély déli részeiből származó 33 ikon szimbolikus üzenetet hordoz: a szám a Megváltó földi életét jelképezi. Gondos festészeti stílusuk, a középkori miniatürizáló mesterek hagyományinak folytatását igazolják, a szentek ruházatának díszítőmotívumain, azok redőin, és részletgazdagságán keresztül. A legfontosabb forráshelyek, ahonnan ezek a műtárgyak származnak a Kolozs megyei Füzesmikola és Szamosújvár, a Fehér megyei Déznaláz és Lámkerék, a Brassó megyei Bolgárszeg és Fogaras, valamint a Szeben megyei Szeben-Hegyalja és Nagyszeben.

 

 

 

 


április 19
–május 29.


GYÍ  LOVAM!
válogatás a grafikai gyűjteményből

 

 

 

 

június 9–október 2.

rendező: Mattyasovszky Zsolnay Péter


ANNA MARGIT és ÁMOS IMRE
Válogatás a Levendel gyűjteményből


 

október 6–november 6.
 

kurátor: Lorányi Judit


ifj FICZEK FERENC
grafika

november 11–2012. február 26.

rendező:  Mattyasovszky Zsolnay Péter