GYÍ LOVAM!
Válogatás a grafikai gyűjteményből
Fővárosi Képtár / Kiscelli Múzeum
Oratórium
2011. március 24–április 10.
2011, június 9-október 2.
rendező: Mattyasovszky Zsolnay Péter
„Gyi lovam…” / Ló a városban
Theodor Glatz
tollrajzán felfedezve a teraszon jelenlévő társaságban „bot-paripáján”
önfeledten vágtázó kisfiút,
Petőfi Sándor versének jól ismert sora ötlött fel bennem, így született
meg a kiállítás címe. Apáink, nagyapáink, dédapáink gyermekkora idéződik
fel, amikor a ló használata még az életforma meghatározója és
mozgékonyságával a közlekedés, az utazás és a szabadság jelképe.
Tekintettel a falakra
került művek születési idejére: még további generációkkal is lépkedhetnénk
visszafelé az időben, hiszen a reformkor kezdete és a XX. század első
harmada között készült alkotásokról van szó. A ló mozgása, alakja, ló és
ember egymáshoz való viszonya, térbeli helyzete, aránya minden kor
művészének képzeletét foglalkoztatta. Mi azonban ezúttal a grafikai
gyűjteményünkből válogatott rajzokon és vízfestményeken nem a lovas
ábrázolásokat kívántuk előszámlálni, felsorakoztatni, s nem is állt
szándékunkban művészettörténeti szempontú bemutatásukat elvégezni. És nem
is a ló, mint domesztikált természeti lény, vagy mint a közlekedés
történetének eleven eszköze a témánk, ehhez nagyobb térre és kiterjedtebb
anyagra lenne szükségünk, s a megfelelő szakgyűjtemények minden bizonnyal
ezeknek a céloknak teljesebben tudnak megfelelni. Lévén várostörténeti
gyűjteményről is szó, kiállításunk választott témája a „városi ló”, vagyis
a ló, mint a város életének meghatározója és a városi élet elengedhetetlen
segítője.
A tárlaton bemutatott művek többsége életkép, de még csak nem is lovas életképek ezek, hanem olyan életképek, melyeken ló is szerepel, megengedve azt is, hogy néha a válogató szeszélye teszi főszereplővé őket. A cím tehát hangulati elem, a válogatás szubjektivizmusát hangsúlyozza. Az alcím már magyarázat, mely szerint a lovakkal, mint a városi életben szükséges erőgépekkel foglalkozunk. A fő szempont azonban a lovak különböző funkciókban történt ábrázolásainak kiválogatása volt: szórakozást nyújtó parádékellék, reprezentációs elem, de munkagép, a hírközlés és közlekedés elengedhetetlen konkrét kivitelezője és eszköze, a katonaság „gépesített” egységeinek kiszolgálója, s olykor varázslatos csodalény is. Többségükben olyan funkciók ezek, ahol ma már géperejű eszközök szerepelnek, s amelyek teljesítményének mértékegysége a „lóerő”.
A tárlat anyaga az alábbiak szerint csoportosítható:
reprezentáció: caroussel, vendégfogadás, választási menet, koronázás
szórakozás: lóverseny, vurstli, cirkusz, sétalovaglás
munka: hajóvontatás, bolgárkerék, lajtos kocsi, mentő, tűzoltó, szemetes, locsoló, fuvaros
katonaság: lovasság, ágyú vontatás, utánpótlás szállítása
közlekedés: különféle hintók és kocsik, bérkocsik (1700-as évek végétől) konflisok és fiákerek, társas kocsi és szekér, omnibusz (Pesten 1832-től), lóvasút (Pest:1866, Buda: 1868).
játékok: hintalótól a sakkfiguráig és a tornaszerig
kultúrtörténeti mozaikok: Pegazus, kentaurok, Csaba királyfi, az Apokalipszis lovasai, emlékművek és mesék hősei
A kiállítást
rendezte: Mattyasovszky Zsolnay Péter
Segítői: Papp Sándor és Honos Rudolf