KIÁLLÍTÁSOK 2013-ban
2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994
TEMPLOMTÉR
Turcsány Villő Inga-hangolás
szobor-installáció, hanginstalláció
A koncepció a templomtorony objektív
időjelző funkcióját veszi alapul.A templomtér legmagasabb pontjaira függesztett plasztikák ingamozgást végeznek. Formaképzésük a közegellenállással szembeni haladást jelzi.
Az ingák által bejárt út-vonalak mozgó struktúrát alkotnak, ritmust teremtenek, folyton változtatva, áthangolva a néző által birtokba vehető teret. Az installáció a személyes időérzékelés megváltoztatására tesz kísérletet.A ciklusonként változó térbeli koreográfia mozgását számítógépes szoftver vezérli, amely a négy plasztika ritmusát, intenzitását külön-külön minden időpillanatban meghatározza.
–január 20.
rendező: Fitz Péter
videó installáció
Korábbi kiállításain Koronczi Endre foglalkozott már a szél által felkapott műanyagszatyrok meditatív látványával, most azonban egy teljes kiállítás anyagában dolgozza fel a széllel bélelt szatyor motívumát. A videókat, lightboxokat és installációt tartalmazó kiállítást Ploubuter Park címmel a Kiscelli Múzeumban mutatja be.
(Csizmadia Alexa)
január31–március 10.rendező: Fitz Péter
Cseke Szilárd Külföldre költözünk
installáció, festmény
Cseke Szilárd kiállítása a vándorlás jelenségére koncentrál, a helyek közötti „úton-levést”
szemlélve egy létállapot felé fordítja figyelmünket. A városukat és falujukat elhagyó emberek, mintha új életformát választanának, melyeket nem fix útvonalak és jól ismert terepek határoznak meg és vesznek körül, hanem mindennapjaikat a szélsőséges, a véletlenszerű és a kiszámíthatatlan jellemzi. Cseke nagyméretű installációi mintha fizikai törvényszerűségek és a káoszmatematika dinamikájának ütközéséből születő modellek lennének, úgy használják fel a Kiscelli Múzeum kozmikus jellegű templomterét, hogy a látogató önmaga is e nagyléptékű modellek
által bemutatott folyamatok részesének
érezheti magát.
március 14–május 12.
rendező: Fitz Péter
Nastja Säde Rönkkö Club '27 (III. rész)
performance, installációA Club 27 a veszteségeket, a mitológiát és a kortárs szertartásokat vizsgáló performansz trilógia.
A trilógia első része az Isztambuli Peyote clubban valósult meg 2012-ben. A 27 éves művész, Rönkkö olyan zenészek zenéjére táncolt akik a "Club 27" , vagy a 'Mindörökké 27'-nek is nevezett csoport tagjai, vagyis 27 éves korukban haltak meg (Brian Jones, Kurt Cobain, Janis Joplin, Jimi Hendrix, Amy Winehouse és Jim Morrison). A Tánc addig folytatódott, amíg a forgalmas klub egyre erősödő zajszintje el nem nyomta az i-pod-jából szóló zenét.
A performansz trilógia második része a Kiasma Kortárs Művészeti Múzeumban (Helsinki, Finnország) valósult meg a „Performance Compost” kiállítás részeként. Rönkkö a „Club 27” zenéjére táncolt, egy erre a célra felépített diszkóban. A táncparkettet egy kidobó őrizte aki a látogatók közül csak a huszonhét éveseket engedte csatlakozni a diszkóhoz.
A performansz trilógia harmadik része 2013. május 21-én, a Kiscelli Múzeum templomterében valósul meg. A művész egy nyilvános diszkót szervez a régi templomban, amelyben felkéri a közönség tagjait, hogy a 28. születésnapja éjszakáján csatlakozzanak hozzá. A performansz azt a képzeletbeli és tényleges átmeneti pillanatot örökíti meg, amikor a változás bekövetkezik. A performasz akkor ér véget, ha Rönkkö többé nem lesz tagja a "Club 27"-nek, azaz 2012. május 22-én éjjel 1 óra 5 perckor.
kurátor: Juhász R. József
május 21.
Nagy Kriszta x-T
TETSZÉLET
TETSZPORNÓ TETSZHALÁL
A határokon ki-be járó, a szexualitás tabuit radikálisan átlépő művész, nőművész a Templomtérben új, idekészült műveket állít ki. A földre fektetett, nagyméretű, festett, Kőképekről Nagy Kriszta néz ránk. A portrépárok egyike nyitott szemű, szuggesztív kék tekintetű, az élet(?), a másik, - teljesen azonos kép - csukott szemű. Eldönthetetlen, hogy az álom vagy a halál fogta le a lélek kettészelt lenticularitásának tekintetét. Tetsz-élet, tetsz-halál. A földön fekvő kőképek sebesültek, a tiszta, feketevonalas ecsetrajzot csepegtetett festékfoltok, vörös, véres(?) ecsetvonások dolgozzák tovább.
A falakon a 2008-2009-ben készült Sebes képek sorozata. A félakt önportrék kifinomult rajza mára már megszokott helyzeteket mutat, de hol magán a női testen, hol a háttér vásznán látjuk a varrott sebeket, kvázi műtéti hegeket; flitter szegecseket egyszerre dísztő és roncsoló szerepben.
június 13–augusztus 11.
MEGHOSSZABBÍTVA: augusztus 25-ig!
kurátor: Simon Magdolna
Perfomedia 2013
Az Emilio Morandi és Šwierkiewicz Róbert kezdeményezésére született és a 2B Galéria szervezésében megrendezésre kerülő nemzetközi fesztiválon az olasz, belga, francia, magyar, lengyel, spanyol képzőművészeti szcéna néhány alkotójának performansz tevékenységét ismerhetjük meg. A művészek akcióiban a művészet nyitott térség, olyan tér, amelybe különböző mélységekig merülhetünk el a rituális eseményekként megélt gesztusokon, hangokon, látomásokon keresztül.
2013. június 30. 11 óra
Fővárosi Képtár / Kiscelli Múzeum, belső udvarRobin Crozie munkásságával kapcsolatos események
Kelemen Zénó Below the Line
Kelemen Zénó tudatosan foglalkozik a térbe írható, egymásba kapcsolódó formák viszonyaival. Összefonódó Moebius-szalagok, hullámformák, csavart ívek szofisztikált szerkezete izgatja. A hullámforma, mely a maga szabályaival végső soron sematikus forma, amit valami mássá alakít, egy lüktető, önálló és soha nem volt rendszert teremt vele. Megteremt egy nyitott formát, egy valójában zárt struktúrán belül, ahol a fizikai valósággal nem egyező, új, szobrászi valóság jön létre.
szeptember 26–október 27.
meghosszabbítva november 3-ig!
rendező: Fitz Péter
Filp Csaba Data est defectus / A hiány adott
installáció
Filp Csaba: A hiány adott
A kiállítás az önmagát egy ideának önként alárendelő férfi alakját idézi fel.
A kiállított tárgyak darabjai csupán egy hajdani egésznek, használhatatlanok. Hiába készültek igénnyel, mutatós anyagokból: azt jelzik, hogy az a bizonyos idea a mai napig létezik és hat, de lehetetlen.
A vértek a maguk idejében igen drága dísztárgyak voltak, és eredetileg nem magát a harcot reprezentálták, hanem egy férfiszerepet. Most félbe vannak vágva: nem érnek semmit, nem védenek semmitől.
Az asztalban csatok vannak. De csat helyett azt is mondhatnánk: kapocs. A gondolat csat, mert gondolataink sok mindennel és sok mindenkivel összekapcsolhatnak. Ezért látunk sokat belőlük a tárlóban. Ez a gondolati kapcsolódás csak addig lehetséges, amíg élünk, ezért tartják az asztallapot angyalkák.
Mára feledésbe merült egy valaha kiemelten fontos mozzanat. Az önmagát egy ideának alávetni kész férfit jelképesen megütötték, felövezték – és végül felkötötték a sarkantyúit. Ez volt a leglényegesebb a szertartásban. A sarkantyúval önmagunknál nagyobb erőt és ösztönt kellett irányítanunk, miközben önmagunkat is uraltuk. Ez volt a méltóság maga. Aki méltatlan lett, a sarkantyúit törték le.
Nem célunk, hogy részletekbe veszve tárgyaljuk, mi hogy volt egykoron. De így talán jobban eligazodik térben és időben a látogató. Ami még kiegészítésként elmondható: a vértek már nem lesznek egészek. Nincs miért sarkantyút kötni. Előfordul, hogy a gondolat marad az egyetlen létező kapocs. Ezért a cím: a hiány adott.
november 13–2014. január 26.
kurátor: Lorányi Judit
ORATÓRIUM
Levendel-gyűjtemény
Jakovits József szobrai
december 6–március 3.
kurátor: Lorányi Judit
Szigethy Anna
Nők, portrék, pongyolák
installáció, fotó
Az új installációba egy fotósorozatot, rövid videókat és tárgyakat építek be, amelynek kiindulási pontja a női portré.
A portrékhoz az elmúlt évben a nyilvános térben dolgoztam, többnyire Berlinben. Ami engem érdekel, az nem akkor „elkapni“ a szereplőnőket kamerámmal, amikor a külvilág
elé lépnek „felvértezve“ - munkába igyekeznek, az iskola
előtt varjak a gyereküket, hétvégén korzóznak.Olyan ritkán van az az érzésem, hogy nem idegenkent, „harctérkent“ tekintünk közvetlen lakókörnyezetünkre, a városra, ahol élünk, hanem elengedjük magunkat benne, saját területként éljük meg. Ahol akár háziruhában is mutatkozunk, vagy úgy viselkedünk, mintha a lakásunk négy fala között lennénk.
Az új installációba egy fotósorozatot, rövid videókat és tárgyakat építek be, amelynek kiindulási pontja a női portré. A portrékhoz az elmúlt évben a nyilvános térben dolgoztam, többnyire Berlinben. Ami engem érdekel, az nem akkor „elkapni“ a szereplőnőket kamerámmal, amikor a külvilág elé lépnek „felvértezve“ - munkába igyekeznek, az iskola előtt varjak a gyereküket, hétvégén korzóznak.
Olyan ritkán van az az érzésem, hogy nem idegenkent, „harctérkent“ tekintünk közvetlen lakókörnyezetünkre, a városra, ahol élünk, hanem elengedjük magunkat benne, saját területként éljük meg. Ahol akár háziruhában is mutatkozunk, vagy úgy viselkedünk, mintha a lakásunk négy fala között lennénk.
kurátor: Simon Magdolna március 7–április 7.
Csomagoljam?
Kiállítás a papírcsomagolás történetéből
kurátor: B. Nagy Anikó április 16–október 6.
Lilla von Puttkamer
egy, senki, százezer / einer, keiner, hunderttausend
A Düsseldorfban született, manapság Berlinben alkotó
Lilla von Puttkamer az 1990-es évek végén Budapesten végzett építészeti tanulmányok után festészetet tanult a Münsteri Művészeti Akadémián. A berlini kortársművészeti szcéna ígéretes alakjának műveit a Balassi Intézet Collegium - Hungaricum Berlin támogatásával mutatjuk be.
A Fővárosi Képtár/Kiscelli Múzeumban 2013 októberében nyíló kiállításán újabban készült nagyméretű festményeiből és kisebb papírmunkáiból válogatunk. Az egy, senki, százezer című tárlat a Kiscelli Múzeum Oratóriumában tekinthető meg.
kurátor: B. Nagy Anikó október 10–november 10.
A fekete szép
Buczkó György, Haász István, Szüts Miklós,
Vojnich Erzsébet, Záborszky Gábor kiállítása
november 21–január26.
kurátor: Lorányi Judit