Fóvárosi Képtár / Kiscelli Múzeum Templomtér
2001. március 22–április 29.
Rendezõ: B. Nagy Anikó
A Finn Nagykövetség a Finn Képzõmûvészeti Akadémiával és a Kiscelli Múzeum / Fõvárosi Képtárral együtt átfogó kortárs finn képzõmûvészeti kiállítást rendez Északi dimenziók címmel a Budapest III. kerületében található Kiscelli Múzeumban (Kiscelli u. 108.). A kiállítás megnyitója 2000. március 22-én, csütörtökön 16-kor kezdõdik, a kiállítás 2000. április 29-ig tart nyitva. A kiállításon résztvevõ mûvészek ismert és elismert finn alkotók, akik a kiállítandó alkotásokat a múzeum fõ kiállító termébe, a kolostor korábbi templomterébe készítették. A kiállító mûvészek Susanne Gottberg festõmûvész, Radoslaw Gryta szobrászmûvész, Tero Laaksonen festõmûvész és grafikus, Kuutti Lavonen festõmûvész és grafikus, Henrietta Lehtonen képzõmûvész, Catarina Ryöppy képzõmûvész, valamint Risto Suomi festõmûvész.A Kiscelli Múzeum gyönyörû kiállítóterme rögtön nagy hatást gyakorolt az itt ismerkedõ látogatáson megforduló mûvészekre. Susanne Gottberg elmondta, úgy érezte, hogy a kiállítóterben két titokzatos dolog találkozik; munkáinak kék árnyalatú ablak-témái színskálájukat és hangulatukat tekintve jól illenek a masszív, kõfalú térbe. Az olajfestmények nehezek, ugyanakkor áttetszõek, az átlátszó ablak-téma az ellentétek találkozását valósítja meg; a tér és a mû ugyanaz, mégis más.
Kuutti Lavonent a templomtér megpillantása óta a profán-szakrális fogalompáron foglalkoztatja. Az egyik kiállítandó képének, a három méter magas festményének a témája a “Keresztelés”, Keresztelõ János és Krisztus (vászon, tempera, 3x2 m, 1991). A kiállításra készülõ festménye angyal témájú lesz, mint több korábbi mûve. A Képzõmûvészeti Akadémia mûvészi grafika professzoraként Kuutti Lavonen az alapvetõ dolgokat hangsúlyozza - a rajzolást és a grafikai eljárásokat. A mûvészi grafika ágai közül különösen a litográfia érdekli. Fontos dolog számára a hagyomány is, amely munkásságában a régi itáliai mûvészet ismereteként és kutatásaként van jelen. Az elmúlt években a nagyméretû feketekréta- és pasztellképekre koncentrál.
Tero Laaksonen különleges lehetõségnek tartja a régi és hatásos barokk épületben való bemutatkozást, hiszen Finnországban a kultúra viszonylag rövid, az épületállomány pedig meglehetõsen fiatal. Az épület többrétegû és sokoldalú történelme inspirálóan hat a kiállításegyüttesre. Tero Laaksonen a fényt és sötétséget vizsgálja a kiállításra készülõ méretes festményeiben. Laaksonen finom alkotásai hagyományosan igényesek. Nem erõszakolják magukat a nézõre, teret és csendet engednek a szemlélõnek. Laaksonen számára a színek mindig a lelkesedés forrásai és a kutatás célpontjai voltak úgy oktatói munkájában, mint saját festészetében.
Radoslaw Gryta alkotása közvetlenül a Kiscelli Múzeumba készül. Az alma- és égerfából, a fonalszerûen faragott fa rostokból születõ alkotás 20 méter hosszú, a templomtér mennyezetérõl lóg alá. A hang a mûalkotás része. Ha a hely engedi, Radoslaw Gryta bemutatja a luc- és erdei fenyõdeszkából vésett “A nagymamáknak - emlékmû a varrogató kezeknek” címû, 2000-ben készült munkáját is. Ehhez az alkotáshoz is tartozik hang. A lengyel születésû Radoslaw Gryta két évtizede él Finnországban, 1994 óta a Képzõmûvészeti Akadémia szobrászprofesszora. “Nehéz terület” - ahogy maga mondja. Szereti, ha a hagyományok rendben vannak; a formázáson és rajzon keresztül haladunk valami eljövendõ felé, melyet még csupán sejtünk. Ehhez többek között performanszra, filmmûvészetre, vizuális színházra van szükség.
Az 1980-as évek elején történt debütálása után Henrietta Lehtonennek mindig sikerült megnyernie a közönséget karizmatikus mûvészetével, melynek külsõ ismertetõjegyei nem túl egységesek. Egységes viszont a törekvés a fontos kérdesek olyan szubjektív kezelésére, mely általános jelentéssel ruházza fel õket. A Kiscelli Múzeum kiállítására Henrietta Lehtonen töretlen kék eget ábrázoló triptichont készített, mely így az oltárképek sorába kapcsolódik. Az alkotás azonban távolságot tart a festményektõl, mivel videóprojektorral "festette" a mûvész.
“... a bennem mardosó Kígyót vetem elébed, hogy óh, Királyi Nõ, ha sarkad rájalépett, diadal és dicsõ bosszú törjön veled e szörnyre”
(Baudelaire - Tóth Árpád fordítása)
Risto Suomi mûvészetében egy romantikus lélek rejtõzik, akinek lelki társaira a XIX. század végi finn mûvészetben találhatunk. Mûvészetének fókuszában is a romantikusok kedvelt témája, a mûvész szenvedése áll. Risto Suomi is rendkívülinek, egyúttal igényesnek tartja a kiállítóteret. Suomi az általa használt különleges kék színrõl, a “Suomi-kékrõl”, valamint gazdag állatszimbólumairól ismert.“Baromi hatásos!” - kiált fel Catarina Ryöppy a Kiscelli Múzeumban. A széles körben elismerést szerzett mûvész Svájcban végezte mûvészeti tanulmányait, sokat tartózkodott külföldön, legutóbb Franciaországban és Kanadában. Catarina Ryöppy kiállításai gyakorta - egymást kiegészítõ - téralkotások és fotók. Az évek során mûveiben elsõsorban az élet és halál szimbolikáját vizsgálta. Catarina Ryöppy festõmûvészt nem hagyja érintetlenül az emberi szenvedés. Pedig fáj. A 2000-ben, megrendelésre született “Ez a fehér ártatlanság” részben éppen a Kiscelli Múzeum kiállítóterébe készült, mely az itt tett látogatás után egész nyáron nem ment ki Catarina fejébõl. (Õsszel az installáció látható volt a helsinki Taidehalli kis studiójában.) A katolikus templom gyóntatószéke és az újsághíren alapuló installáció - mindkettõ pontosan behatárolt tér, melyek valamilyen módon asszociálódnak az alkotó képzeletében. Catarina Ryöppy számára az alkotás lassú, hosszú folyamat, az õt körülvevõ emberek, események és terek összhatása.
A kiállítás védnökéül Mádl Ferenc köztársasági elnököt kértük fel. A kiállítást Suvi Lindén kulturális miniszter, és Rockenbauer Zoltán, a nemzeti kulturális örökség minisztere nyitja meg. A kiállításon bemutatkozó mûvészek mindegyike részt vesz a megnyitón, ahol fellép a virtuóz finn Extraterrestial Electric Duo, Raoul Björkenheim (elektromos gitár) és Max Savikangas (elektromos althegedû).
A kiállítás megnyitójához kapcsolódva szakértõi szemináriumot is szervezünk mûvészek, egyetemi oktatók és diákok számára. A szeminárium idõpontja elõreláthatóan a megnyitót követõ nap, 2001. március 23-a, péntek.