Az Idõhidak
címû kiállítást a magyar mûvészet
utolsó száz évének bemutatásának
szándékával hoztuk ide Passauba, a Modern Mûvészeti
Múzeumba. A cím egyszerre szimbolikus és többértelmû:
egyrészt az 1800-as évek végétõl az
1900-as évek végéig ívelõ magyar mûvészetet
jelenti, másrészt arról a szellemi kapcsolatról
is szól, ami a Duna mentén élõ népek
és mûvészek, kultúrák között
mindig is volt. A magyar mûvészetben ez a kapcsolat, összefüggésrendszer
történelmi, de a modern korban is folyamatosan jelen van. Ez
igen konkrét formában tettenérhetõ akár
ezen a kiállításon is: az elsõ terem azokat
a mûveket és természetesen mûvészeket
mutatja be Önöknek, akik a müncheni akadémián
tanultak. Közülük Hollósy Simon volt talán
a legkiemelkedõbb egyéniség, aki az 1890-es években
festõ szabadiskolát mûködtetett Münchenben. Az
õ vezetésével és több nemzetbõl
származó tanítványaival együtt alapította
meg a modern magyar festészet egyik legfontosabb festõiskoláját
Nagybányán. Ugyancsak a müncheni akadémia növendéke
volt Ferenczy István is aki a plein air festészet, az impresszionizmus
egy igen sajátos, kicsit németes, kicsit magyaros válfaját
teremtette meg. Ez a kölcsönhatás tulajdonképpen
a XX. század folyamán fellelhetõ, ha változó
formában is, és még akkor is amikor a politikai viszonyok
éppen nem tették lehetõvé a személyes,
vagy közvetlen kapcsolatokat. A 20-as években a magyar mûvészet
progresszív, konstruktivista vonulata többnyire emigrációba
kényszerült, elõször Bécsbe, de az út
ide vezetett Németországba: természetesen a Bauhaus
volt az a szellemi és gyakorlati mûhely, ahol számos
magyar mûvész talált otthonra Moholy-Nagytól
Molnár Farkasig. De élõ és közvetlen volt
a kapcsolat, amely Kassák Lajos és a Der Strum között
létezett, s Herwart Walden segítségével számos
magyar mûvész mûködött Berlinben is
Bortnyik Sándortól, Berény Róberten át
Scheiber Hugóig, Tihanyi Lajosig. Voltak akik visszatértek
Magyarországra, voltak aki továbbmentek a világba,
de a magyar és német mûvészet közötti
szellemi híd a két világháború között
is létezett. Különös módon, de még
a vasfüggöny java korszakában is Németországban
kezdõdött a magyar mûvészet kitörése
a kultúrpolitikai tiltások béklyójából:
a 60-as évek közepén indult, Ipartervnek nevezett mûvészcsoport
tagjai elõször itt jutottak elismeréshez, Bak Imre,
Nádler István, Jovánovics György elsõ
jelentõs mûvészeti sikerüket Stuttgartban és
Essenben érték el. Másrészt ugyancsak a 60-as
évektõl jelentékeny magyar képzõmûvészek
disszidáltak Németországba, úgymint Lakner
László, Tót Endre, vagy Kovács Attila.
A kiállítás,
amelyet itt láthatnak, megkísérel keresztmetszetet
adni Önöknek száz év magyar mûvészetérõl,
természetesen a teljesség szándéka nélkül.
A Fõvárosi Képtár a Kiscelli Múzeumban
Budapest város képzõmûvészeti múzeuma,
s Magyarországon az egyike a legrégebbi, magyar képzõmûvészetre
szakosodott gyûjteményeknek. A speciális gyûjtõkörû,
Fõvárosi érdekeltségû képzõmûvészeti
gyûjtés a XIX. század végén kezdõdött,
a Fõvárosi Múzeum megalakulása 1887-ben történt,
1907-ben nyílt meg a Városligetben az elsõ képzõmûvészeti
gyûjteményi kiállítás. A fõváros
eredetileg a városhoz kapcsolódó témák
gyûjtését tûzte ki célul, s mellette a
fiatal, tehetséges képzõmûvészek támogatására
törekedett, ezért 1892-ben „Ferencz József koronázási
jubileumi-díj” néven önálló mûvészeti
díjat alapított. 1933-ban új épületben
kapott helyet a gyûjtemény, a város közepén,
a volt Károlyi palotában. A két világháború
között, a honi képzõmûvészet gyûjtésére
hivatott intézmények sorában a Fõvárosi
Képtár igen elõkelõ helyet foglalt el, s fontos
szerepet játszott a XIX. és XX. századi magyar mûvészet
közkinccsé tételében. A közgyûjtemények
közül elsõként, 1946-ban, megnyitotta kapuit a
látogatók elõtt, és az elkövetkezõ,
rendkívül rövid három esztendõben gyûjteménye
lett. Ez az aranykor sajnos rövid ideig tarthatott, a kommunista hatalomátvétel
a városi gyûjtemény kvázi államosításához
vezetett, szovjet típusú, a Tretyakov Képtár
mintájára létrehozott, állami közgyûjteménybe,
a Magyar Nemzeti Galériába vonták össze a magyar
mûvészet legjobb alkotásait, 12 000 mûtárgyat
vittek el múzeumunkból. A képzõmûvészeti
tárgyak gyûjtése a
60-as évek elején indult újra, új helyszínen,
a Kiscelli Múzeumban, amely a városközponttól
kissé távolabb esik. Az a különös dolog fordulhatott
elõ, hogy mivel a kiscelli helyszín szinte perifériának
számított, kevesebb közvetlen kultúrpolitikai
figyelem jutott rá, olyan gyûjtemény építésére
nyílott lehetõség ami másutt kevésbé
volt elképzelhetõ. Így egy kicsi, de rendkívül
válogatott gyûjtemény jöhetett létre.
Kitûnõ és a helyzetet tekintve bátor mûvészettörténész
és kurátor elõdeim egyrészt megpróbálták
újraépíteni a XX. századi magyar mûvészet
gyûjteményét, másrészt figyelmüket
a kortárs mûvészet felé fordították.
Már a 60-as években olyan mûvészek alkotásaival
gyarapították a gyûjteményt, akik nyilvánosan
nem voltak kiállíthatóak, s jobbára a tûrt
vagy tiltott mûvészet kategóriájába tartoztak.
A gyûjteményben
jelen voltak már az Európai Iskola képviselõi
(õket 1948-ban betiltották), s árnyalt volt a 60-as
évek bemutatása is, hisz Kokas és Kondor képei
szomszédságában ott voltak Bálint Endre, Ország
Lili, Deim Pál, Csernus Tibor, Lakner László,
Vilt Tibor mûvei is, valamint számottevõ volt a közelmúlt
és a kortárs anyag gyûjtése is. Elõbb
az idõsebb nemzedék képei, szobrai, majd a 80-as évektõl
az IPARTERV-nemzedék mûvei következtek, köztük
olyan mûvekkel, mint Konkoly Gyula: Fõiskolai tanulmánya
(Ketrec-e); Jovánovics György: Részlet a nagy Gillesbõl
címû szobra, Haraszty István: Szinkronhibá-ja.
Az átgondolt, megfontolt gyûjtési program révén
kiteljesedett a II. világháború utáni gyûjtemény
is, s méltó társa lett 1945 elõtti anyagnak.
Az új állandó kiállítás 1983-ban
nyílt meg, majd 1989-tõl a gyûjtemény visszakapta
nevét is, azóta újra Fõvárosi Képtár.
Azt a különös folyamatot lehet gyûjteményünkben
és természetesen a kiállításon nyomon
követni, hogy a "rendszerváltozás" Magyarországon
a képzõmûvészetben sokkal korábban, egy
jó évtizeddel elõbb következett be, mint a politikában
és társadalomban.
Ma a múzeum
elsõsorban kortárs mûvészetet gyûjt, lassan
a nemzetközi mûvészeti színtérre is kilép.
A 90-es években több egyetemes mûvészeti kiállítást
rendeztünk, köztük német mûvészeknek
is volt bemutatójuk, mint például Gerhardt Andreesnek
Berlinbõl, vagy például az idén õsszel
Paul Uwe Dreyer stuttgarti professzor festményeit mutatjuk be.
A mostani kiállítás
itt Passauban, a Museum Moderner Kunst, Stiffung Wörlenben több
tekintetben is jelentõs esemény. Egyrészt ilyen nagy,
átfogó, a XX. századot bemutató kiállítást
még nem rendeztünk Németországban az itteni közönség
számára. Másrészt ez a gyönyörû
épületbelsõ nagyon hasonlít a Kiscelli Múzeum
termeire, melyek egy XVIII. századi, ódon kolostorépület
nagyon hasonló léptékû terei. Tehát a
gyûjteményünk nagyon otthonos helyszínen kerül
bemutatásra, nem csak szellemi tekintetben, hanem fizikai valóságában
is. Nagyon remélem, hogy ezzel, mint az Európai Fesztiválhetek
Passauban rendezvénnyel az idõhidak egy újabb pillérét
teremthetjük meg.