BUJDOSÓ ALPÁR:
Tausend Jahre – a Kiscelli Múzeum gyûjteménye Passauban -
A nyolcvanas évek végén, a kilencvenesek
elején viszonylag "könnyû" volt kiállítást
rendezni Kelet-Európa
mûvészetébõl. Egyszerre érdekessé
vált a magyar, a lengyel, a cseh meg a többi festészet,
szobrászat, mintha
addig "nyugati" ember számára mindez hozzáférhetetlen
lett volna. Ne vitassuk, ne vitatkozzunk. Nem számon
kérni akarjuk a múltat, inkább megállapítani
azt, ami ma van: ellentétben a tíz évvel ezelõtti
eufóriával, ma alig
lehet ilyen koncepciót "eladni". Olyanok tanúsíthatják
ezt, akik valóban részei a nemzetközi mûvészet
"üzemének". (Kunstbetrieb: gyönyörû, és
sokat felfedõ kifejezés: üzem is, az ipari üzemek
minden velejárójával,
árukínálattal, -kereslettel, gazdasági
mutatókkal, és szorgoskodás is [Betriebsamkeit], okvetetlenkedés,
lábatlankodás a mûvészet körül.)
Persze akadnak kivételes lehetõségek. Közbejön
mondjuk a magyar millennium, olyan ünnepségsorozat,
melynek középpontjában elsõ királyunk,
Szent István áll - de felesége is, a bajor Gizella,
(Civakodó) Henrik
leánya. Persze - bár ez nem tartozik szorosan a millenniumhoz
- szintén Bajorországban, Augsburgban gyõzi le
I. Ottó német király a kalandozó magyarokat,
Bulcsút, Lélt és Súrt, kik elõtte a
lázadó lotaringiai herceg
szövetségében harcoltak a király ellen. Korán,
a tizenötödik század végén jön létre
a bajor Fugger és a magyar
Thurzó család közös besztercebányai
nemesfém-vállalkozása (joint venture!), mely igen
idõtállónak bizonyul.
Bajor hercegnõ a híres Sissi is, aki nemcsak I. Ferenc
József császár hitvese, hanem soha nyíltan
be nem
vallott, de explicite nem is tagadott udvari pletykák fõszereplõje
- Andrássy Gyula gróf közelében. És persze
a
magyarok kedvence.
Ehhez a kivételes konstellációhoz csak egy olyan
város kell, mely vállalja a közös bajor-magyar
történelmet.
Mondjuk Passau, bajor-osztrák határváros. Passau
azért is, mert a pannonhalmi Szent Márton kolostort Altmann
passaui apát alapította (nagyjából egy
idõben a göttweigi osztrák bencés monostorral).
"Bayern - Ungarn. Tausend Jahre." (Bajorország - Magyarország.
Ezer év) - ez a mottója annak a kiállítás-
és
rendezvénysorozatnak, melyet 2001 nyarán láthat,
élhet meg a látogató Passau városában.
Az autópályán
érkezõ vendégnek már jóval a város
kihajtói elõtt táblák hirdetik az eseményt.
Az oberhausi erõdítményben
rendezett történelmi kiállítás katalógusa
explicit utal azokra a szoros kapcsolatokra, melyek Bajorországot
Magyarországgal összekötötték: Stephan
und Gisela - ein bayerisch-ungarisches Traumpaar, Sissi - Königin
von
Ungarn, Bayern und Ungarn in Europa...
Jó, idegennek, bajornak, németnek, még osztráknak
is igen tanulságos, jó értelemben didaktikus ez -
a történelmi
kiállítás. Korona, jogar hologramképen,
a koronázó palást (másolatban) üveg alatt,
történelmi képek, magyarázó
térképek, edények, szerszámok szinte napjainkig
szemléltetik nemcsak Magyarország történelmét,
az elmúlt
évezredet, hanem az ország kapcsolatait is - különös
tekintettel Bajorországra. Ám itt nem errõl a kiállításról
szeretnénk beszámolni. Hiszen - már az elején
sejthette az olvasó - annak örültünk igazán,
hogy a kapóra jött
alkalmat kihasználta a Kiscelli Múzeum és sikeresen
"eladta" a XX. század magyar mûvészetét.
A Museum Moderner Kunst - Stiftung Wörlen Passau óvárosának
igen szép épülete, alighanem egyik régi
patríciuspalotája. A tapasztalt bécsi elõvigyázatos
ilyen helyen, óvatos a dicsérõ jelzõk osztogatásában.
A Palais
Liechtenstein is igen szép épület, de termei, freskói
sokszor zavarólag hatottak egy-egy kortársi mûvészeti
kiállítás kereteként (máskor meg
meglepõen passzolt a barokk környezet). A palotáról
mint a bécsi modern
múzeum otthonáról már joggal beszélünk
múlt idõben, mert a részben újonnan épült,
részben átalakított új
Museums-Quartierban (MuQua) a kifejezetten erre a célra tervezett
és épített múzeumfunkciójú épület
várja a
Ludwig-gyûjteményt (jobban mondva a modern mûvészeti
gyûjteményt). Megnyitó: 2001. szeptember
közepén...
Ám a Stiftung Wörlen kívülrõl sem, belülrõl
sem Liechtenstein-palota. A viszonylag kis méretû termek,
helyiségek, szobák mindjárt az elején otthonos,
intim atmoszférát teremtenek, és a nem hivalkodó,
de
egyértelmûen eredetiben hagyott mennyezet-padlózat
ugyanúgy természetes környezetet nyújt a kiállítás
képeinek, szobrainak, mint a Kiscelli Múzeum nagy lélegzetû
hajói, nyers téglafalai.
A kiállítás címe: Idõhíd
- Zeitbrücke - Ungarische Kunst des XX. Jahrhunderts. A miniszteri
elõszó a hídról szól,
arról, hogy a mûvészetnek ugyanaz a szerep jut,
mint a hidaknak a közlekedésben: egymástól távol
esõ
városokat köt össze, Budapestet, Münchent, Párizst,
egymástól térben, idõben, felfogásban
távoli mûvészeket
közelít egymáshoz. Igaz. De igaz az is, hogy hídra
csak ott van szükség, ahol szakadék van, ahol alatta
víz van,
ahol van valami, ami áthághatatlan, legalábbis
csak igen nehezen leküzdhetõ. És a Fõvárosi
Képtár
gyûjteményébõl kialakított, rokonságokat,
egymásra épüléseket, egymásból
táplálkozást felmutató kiállítás
megmutatja ezeket a szakadékokat is, azt, ahogyan az egymás
után következõ, apáik ellen rebellírozó
mûvészek,
mûvészeti elméletek, felfogások, filozófiák
megtagadják az elõttük járókat, sok esetben
a kész vagy már
majdnem megépült hidakat is lerombolják. Különösen
érvényes ez - mint köztudott - az aktivizmusra, az
avantgárdra, a Kassákhoz közel álló
alkotókra vagy a hatvanas évek végén, hetvenes
évek elején jelentkezõ új
nemzedékre, az Iparterv-kiállítások mûvészeire.
Igaz, nem vizelték le Anatole France sírját, mint
dadaista
elõdeik, de írott kiáltványokban (Kassák),
a megállapodottra, megszokottra, befogadottra, "támogatottra"
fittyet
hányó tettekben (Altorjay Gábor és Szentjóby
Tamás heppeningjére gondolok Erdély Miklós
lakásában
1966-ban) ugyanolyan drasztikusan jelezték, hogy itt, most,
velük valami megszakad, elszakad, és a szakadék
másik oldalán valami új készül, melynek
semmi köze az uralkodó szépségideálhoz,
sõt ahhoz sem, amit
közönségesen a mûvészet szerepének
tartanak.
A kiállítás huszadik századunk hídját
felülrõl is - és alulról is látja/láttatja.
Úgy is, ahogy a miniszter, és úgy is,
ahogy a mindenkori avantgárd mûvészei látták.
Hogy ez így létrejöhetett - és létre is
jött -, elsõsorban a képtár
gyûjteményének, a kiállítás
kurátorának és a kiállított anyagot
kísérõ szövegek (vagy a katalógus tanulmányai)
szerzõinek köszönhetjük: Földes Emíliának,
Zsolnay-Mattyasovszky Péternek és Fitz Péternek, aki
a Kiscelli
Múzeum igazgatójaként abban is "ludas", hogy a
képtár gyûjteményében nincsenek túl
nagy "hézagok". "A
nyolcvanas évektõl kezdve egyértelmûen a
hézagok pótlására törekedtünk és
ez történik még ma is" - írja. Ez az
"átfogó" igény nem azt jelenti, hogy minden és
mindenki szerepel a gyûjteményben (bár minél
teljesebb a
mûvészek névsora, annál jobb), hanem azt,
hogy a fontos tendenciák jelen vannak a gyûjtemény
anyagában.
Fontos tendenciák? Ki mondja meg, mi a fontos? Ha a múzeum
önvallomására hallgatunk, nem is kell szubjektív
ítéletet elfogadnunk: "Az 1980-as, 90-es évektõl
kezdve a kiállítás és a vásárlási
tevékenység egyértelmûen
arra az alapelvre épül, hogy a Fõvárosi Képtár
a magyar mûvészet progresszív irányaival (...)
és - mint már
addig is - a fõváros mûvészetével
foglalkozik, még akkor is, ha ez a megfogalmazás igen tágan
értelmezhetõ.
Érdeklõdésünk körét leginkább
a "mi nem, mivel nem" terminussal lehet beszûkíteni: nem foglalkozunk
az Alföldi
Festészettel, a Vásárhelyi Iskolával, a
Miskolci Grafikai Biennálékkal, a Pécsi Mûhellyel,
a Szolnoki Iskolával -
és ezt a sort az ábécé végéig
folytathatnánk" ( Peter Fitz: Nach der Neoavantgarde - Neuerwerbungen,
Idõhíd -
Zeitbrücke, katalógus, Museum Moderner Kunst - Stiftung
Wörlen, 2001, 167.). Persze azért ezt a zubbonyt is
lehet tágítani: a Nagybányai Iskola szerepe, mûvészei
éppúgy szerepelnek a kiállításon, mint
mondjuk
Mattis-Teutsch János, aki leginkább Brassóban
élt. Igaz, a nagybányaiak közül sokan Pestre kerültek,
és
Mattis-Teutsch Jánosnak a MA köre rendezett kiállítást
(kétszer is). De ez az "elvhûtlenség" megér
egy cinkos
kacsintást...
A kiállításon 109 alkotó több mint
150 festménye és plasztikája szerepel. Mielõtt
bárki is számon kérhetné
azoknak a nevét, akik nem szerepelnek a kiállításon,
a szövegek szerzõi mindjárt az elején leszögezik,
hogy
válogatásuk "nem ad teljes képet a XX. század
magyar mûvészetérõl. Csupán azokat az
irányzatokat és
mûvészeket mutatjuk be, amelyek és akik - a szó
tágasabb értelmében - Budapest városához
kötõdnek és
valamilyen módon fontos szerepet játszottak a város
szellemi és mûvészeti arculatának kialakításában.
Ezenkívül
megmaradunk a mûvészet tradicionális - képekkel
és szobrokkal dokumentáló - felfogásában"
(Emilia Földes-M.
Zsolnai: Von der Jahrhundertwende bis zu den "Aktivisten", i. m. 9.).
Nem, nem kérjük számon a hiányzó neveket,
vagy akár a hiányzó mûveket. El kell jutnunk
végre oda, hogy
egy-egy átfogó kiállítás nem arra
szolgál, hogy a mûvészeti élet protokolláris
"seregszemléje" legyen. Lehet,
lehessen a kurátornak, a rendezõnek, a kiállítás
gazdájának sajátos ízlése, sajátságos
szempontjai, ahogy
összeállítja és szervezi az anyagot, kiállítja
a mûveket és a mûvészeket. Ettõl ne féljünk.
(Más dolog, hogy
vannak mûvészek, akik minden kiállításon,
és vannak mások, akik egyiken sem szerepelnek.) De félek
attól,
amit a kiállítás kereteinek körvonalazásánál
az utolsó megállapítás tartalmaz: képek
és szobrok - és más nem. A
huszadik század mûvészetének nagy része
nem kép és nem plasztika, nem síkban (a vásznon,
keretek között)
megjelenített vizuális látvány, vagy a
háromdimenziós térbe fagyott plasztikai, körüljárható,
(esetleg)
megtapintható mû, hanem performansz, installáció,
video, számítógép, hogy a koncept-art vagy
a mail-art mûvi
megvalósulásról ne is beszéljünk.
Kár tehát - akármilyen okból - leszûkíteni
a kiállított anyagot. Lehet persze
anyagi tényezõkre hivatkozni, de szinte hihetetlennek
tûnik, hogy egy-egy installációra, egy-két videoberendezés
felállítására nem jut a keretbõl.
(Tekintsem installációnak Halász Károly Megtaposott
képét [Getretenes Bild],
vagy csak az installáció "nyomának"?) Hogy lehetett
volna-e egy pár estét performanszokra szánni, nem
tudom.
Ez nyilván nagyobb anyagi bázist igényel (mûvészek
utazása, tartózkodása stb.). De: ma már elvileg
megengedhetetlen a mûvészet tradicionális megjelentetésére
szorítkozni.
Annyira érdekesek, összefogottak, összefüggéseket
felfedõk és érdekfeszítõk a kiállítást
kísérõ szövegek, hogy
nehezemre esik - szinte szégyellem magam -, hogy itt-ott fennakadok
egy-egy megfogalmazáson, mégis
megteszem, mert fontosnak tartom.
A Czóbel Béláról szóló szövegben
olvasom: "Hosszú évtizedeket töltött külföldön:
Párizsban, Belgiumban,
Berlinben és ismét Párizsban s ezért a
magyar mûvészet mindennapjaiból kiszorult (kiszorították?)"
(Emilia
Földes-M. Zsolnai: Von der Jahrhundertwende bis zu den "Aktivisten",
i. m. 49.). (Elnézést, a katalógus német
eredetijébõl fordítom "vissza" a szöveget
- és értelmezem. Szívesen veszem, ha a szerzõk
kijavítanak, és jobb
belátásra bírnak.) Manapság abból
kell kiindulnunk, hogy ilyen-olyan körülmények következtében
(jobb nem
beszélni róluk!) a magyar mûvészet és
a magyar irodalom egyik (jelentõs) része nem az ország
határain belül
született, születik, de ez nem lehet ok arra, hogy ezek a
mûvek, mûvészek, szerzõk kiszoruljanak az ország
mûvészeti, kiadási, kiállítási,
kritikai, megmérettetési életébõl, "mindennapjaiból".
Az országot környezõ
kisebbségi mûvészet úgy-ahogy jelen van
Magyarországon. De a nyugati országokban született,
születõ is?
Hogy a képzõmûvészetnél maradjunk:
Jakovits József jelen van ezen a kiállításon,
de a mindennapokban is?
Hantai Simon, Pátkai Ervin ezen a kiállításon
sincs jelen - és máshol sem. Kemény Zoltánról
tud-e valaki
mûtörténészeken kívül? (Kaesz
Gyula és Vaszary János voltak a mesterei, de való
igaz, Párizsban és Zürichben
alkotott. Nem sorolom tovább, nem érdemes. Mert ha az
irodalomba is belekapnék, még szebb lenne a kép.
Maradjunk annyiban, hogy a fent idézett kitétel - igaz.
De - mondaná a jereváni rádió - egy lábjegyzetet
megérdemelt volna, ahol minderre, amit elmondtam, utalni lehet.
Még akkor is, ha idegenek (is) olvassák.
A hatvanas-hetvenes évekrõl írják a szerzõk,
hogy a mûvészek a világban jelentkezõ új
tendenciákat a fõiskolán,
tanáraiktól nem ismerhették meg. Az erre vonatkozó
információikat "...elsõsorban egymástól,
könyvekbõl,
idõsebb kollegáktól, ismeretségi körük
mûveltebb személyiségeitõl" (Emilia Földes-M.
Zsolnay: Die ungarische
Kunst nach 1945, i. m., 108.) vagy "...az alkalmanként megadott
kiutazási engedélyeket kihasználó fiatal
mûvészek személyes tapasztalatként" (uo.,
103.) szerezték be. Nem tudom megállni, hogy itt el ne mondjam,
hogy éppen a hatvanas-hetvenes évek az az idõszak,
melyben a Magyar Mûhely "mûvészetpolitikája"
éppen
ezeknek a "kiutazási engedélyeknek" a megszerzését,
a külföldön élõ, "tájékozottabb"
mûvészekkel való
találkozást, az új mûvészeti irányzatokkal
való személyes megismerkedést szándékozott
elõsegíteni. Annál
könnyebben, mert a lap munkatársainak nagyobbik része
maga is "új tendenciákban" sántikált. Furcsa
és fõleg a
történelmi tények meghamisítása, ha
most, utólag, éppen ezt próbálják néhányan
a Mûhelynek felróni azzal, hogy
"kár volt nekik lefeküdni, mi ignoráltuk, és
mégis megdõlt a kommunizmus". Nos, ez jól hangzik.
Itt csupán
annyit, hogy lefekvésrõl csupán annyira volt szó,
amennyire mondjuk XXIII. János pápa is "lefeküdt", mert
õ is
azt hitte, hogy "fel kell lazítani" ezeket a rendszereket. És
felmerül persze annak kérdése is, hogy vajon attól
"dõlt-e meg a kommunizmus", hogy ölbe tett kézzel
vártuk, hogy ez bekövetkezzék, vagy pedig - jól-rosszul
-
megkíséreltünk ezért tenni is valamit...
De nem bogarászok többet a szövegekben. Igazából
- mint már fent mondottam - igen jók, pontosak, és
bizonyos dolgokban - például abban, hogy a háborúkat
egészen természetesen korszakhatárnak tartják,
ami még
a Kortárs magyar mûvészeti lexikon elsõ
kötetének megjelenésekor nem volt ilyen egyértelmû
- lehiggadt, szolid
munkára és kutatásra támaszkodó
tényanyagot közölnek.
Sokkal inkább örültem a képeknek és
a szobroknak. Annak például, hogy a katalógus címlapjára
olyan
Kassák-kép került, mely nem szorosan kapcsolódik
Képarchitektúrájához. Vagy annak, hogy Fehér
Lászlótól
nem a ma széles körben ismert képei közül,
hanem pályája elejérõl (Aluljáró
I., 1975) és Maurer Dórától pedig
éppen legfrissebb korszakából (Görbült
felület, konkáv, 1996) láthattam egyet-egyet. Hermann
Nitsch
festõiskolájában az elsõ héten csak
feketével dolgozhatnak tanítványai, a másodikon
csak pirossal, a harmadikon
pirossal és feketével, aztán minden színnel.
Ilyesmi jutott eszembe Rippl-Rónai Délutáni pihenõjén,
a Bátyáimon
és a IV. Károly megkoronázásán mélázva.
Gyarmathy Tihamértól nekünk is van képünk:
tusrajz, sok száz
két-három centis, szorosan egymás mellé
húzott vékony vonalkából áll össze
a kompozíció. A kiállításon
szereplõ Növényi életteret fára festette,
s az ecset nagyjából követi a deszka erezetét.
A mi tusrajzunk
megismétli az erezetet, "tiszta" formában. Frey Krisztián
kalligráfiái már régen izgatnak, és
a kiállított René
Mexikóba indul különösen szép ezek közül.
Záborszky Gábor mostani "képeit" mûtermébõl
is ismerem (a
kiállítottat is), itthon egyik korábbi periódusából
valót õrzünk, a Radnóti emléklap I-et.
Kátránykapcsok, mûanyag
lapok, kézzel írt szöveg. Záborszky mûvészete
az anyagokkal való kísérletezés: talán
lehetett volna egyet még
mellé akasztani - akár a miénkhez hasonlót,
kontrasztként. Nem mertem hozzányúlni Harasztÿ
Cikádjához, mert
mikor kinyújtottam a kezem, megszólalt a folyosón
a telefon. Azóta se tudom: mozog-e? Más: abban a tévhitben
éltem, hogy a keményebb erotika nem nyomult be a magyar
képzõmûvészetbe. Keserü Ilona kioktat az
ellenkezõjérõl (Forma 3).
Csak azt mondtam el, ami hirtelen eszembe jutott. Szubjektív
az is, amit kiválogattam, amire emlékszem, és
szubjektív az is, ami tetszett vagy ami meglepett. Ne legyen
belõle sértõdés. Mert a kiállítás
nem elsõsorban
nekem készült, hanem bajoroknak, németeknek, akik
talán most látnak elõször ilyen összefogott,
összefogó,
összefoglalt bemutatót a modern magyar mûvészetrõl.
Azt hiszem, az Idõhíd - Zeitbrücke az utóbbi
idõk
legfontosabb kiállítása.
(Idõhíd - Zeitbrücke, Museum Moderner
Kunst - Stiftung Wörlen, Passau, Bräugasse 17. 2001.
június 23-augusztus 12.)