Életrajz
/ Biography
Egyéni kiállítások
/ One-Person exhibitions
Csoportos kiállítások
(válogatás) / Selected group exhibitions
Díjak / Prizes
Művei közgyűjteményben
/ Works in public Colletions
Irodalom / Bibliography
Kicsiny Balázs korai, 1980-as
évek végi munkái a nyelvjátékok és
a képi megjelenítés kettősségeire, ellentmondásaira
épülő ironikus tárgyak: Székház
(1989.) c. szobra vasból formált, ablakformákkal áttört
támlájú szék. Műveinek motívumrendszere,
anyag- és eszközhasználata koherens, újra meg
újra visszatérő elemekre és sajátosságokra
épül: a salgótarjáni bányászcsaládból
származó művész majdminden képén
és installációján használja a szenet
vagy a szénport és a bányászjelképeket.
1990 és 1993 között a 18. századi angol festő,
Thomas Gainsborough festményeinek felhasználásával-átírásával
készített portrésorozatot (Robert Andrews és
Mary a felesége, Thomas Gainsborough után, 1990; Jonathan
Buttall, Thomas Gainsborough után, 1991.). A képek olajjal
festett fa alapján a Gainsborough-tól kölcsönzött
figurák szénből kirakva jelennek meg, testkontúrjaikat
fehér vonalak jelzik, a portrék hátterében
a művész másik, vándormotívuma az út
tűnik fel. A fekete olajfestékcsíkon fehér vonalkákkal
jelzett út-motívum helyét a sorozat más darabjain
vastag olajfestékvonalakkal - gyermekrajzokra emlékeztető
módon – megrajzolt bányászjelképek láthatóak:
madarak jó szerencsét felirattal, csillesínek, bányászok
munka közben. Éjszakai járat (1991.) c. installációjában
a busz- ill. hajóbelsőt imitáló térben
szénből rakot kajütablakformákat, festett fából
formált, gipsz horgonnyal megfejelt székeket helyezett
el. Teddy, bob, jack (1991.) és A Baillie család, Thomas
Gainsborough után (1991.) c. installációján
jelent meg a képregénylapokkal teleragasztott – itt szénnel
megrakott és figurákat helyettesítő -
hajóforma. A sűrített szimbolikájú, gyakran
ironikus vagy abszurd jelentésátfedésekre, analógiákra
és absztrakciókra építő installációk
sorát Gainsborough-sorozatához hasonlóan a klasszikus
művészeti előképeket használó,
de azokat absztraháló installációkkal folytatta.
A Rákóczi-induló, Hollósy Simon után
(1993.) c. installációját a vezetékekkel összekötött
asztalok és az alájuk függesztett csillárok egymáshoz
és a térhez való viszonyára építette
fel: az egyik asztalt a kiállítás teréül
szolgáló épületen kivülre helyezve, de egy,
a falon látszólag áthatoló vezetékkel
a többi asztalhoz is kötve. Okos táj (1995.) elnevezésű
installációjában ismét a csillár-asztal-vezeték
hármas határozta meg anyaghasználatát, a terek,
a tárgyak összekötésének ill. a tárgyak
egymásközti viszonyainak, ezek felcserélésének
kérdései pedig a mű strukturáját. 1994-es
Tizenöt út c. térberendezésében ismét
az út motívumot használta: a tizenöt darab
életnagyságú, testetlen, de emberi figurát
formázó alakot lyukas kabátban, festett fa és
drót alapú - fekete alapon fehérrel szaggatott - utakat
stilizáló
talapzaton
és vázon, különféle pózban és
gesztusokkal jelenítette meg. Festményein a bányásztéma
ironikus, ugyanakkor megrázó variációi tűnnek
fel, expresszív képi nyelvvel párosulva (Cím
nélkül, 1994.). ~ 1995-ben, Tizennégy c. munkájában
tért vissza a szén használatához. A stációkat
parafrazeáló szénpor-alapú, fehér krétával
rajzolt képein matrózruhás Jézus-figura és
bányász ill. iskoláslány staffázsalakok
a bibliai történet résztvevői. A képek
fölött elhelyezett lámpabúrák és
a profán anyagok használata felerősiti a kulturálisan
terhelt ábrázolás allegorizáló-ironizáló
tendenciáit, embléma-szerűségét. Utazz!
ne utazz! Kényelmetlen kiállítás a lakásomban
c. 1996-os művében a képregényekkel teleragasztott,
a művész nappalijában elhelyezett óriáscsónak
a tárgy és az anyagok szimbolikus jelentéseire való
utalás, de egyszersmind ennek idézőjelbe tétele
is.
Életrajz / Biography:
(Salgótarján, 1958. nov. 24.)
1978–82: MKF festő szak, 1982–85: MKF murális szak. 1995 óta Angliában él.
Egyéni kiállítások / One-Person exhibitions:
1988: Horváth E. G., Balassagyarmat; Stúdió G.;
1989: Liget G. [Gerber Pállal]; G. Fisch, Brauschweig;
1990: Maison Internationale, [Gerber Pállal, Kungl Györggyel, Gerhes Gáborral] Rennes, (FR);
1991: Éjszakai repülés, Francia Intézet; Várfok 14 G.; Szabad Művelődés Háza, Szfvár;
1992: Gallery by Night, Stúdió G. [Gerber Pállal, Kerek Bélával];
1993: II. Velencei Biennálé, Községi Könyvtár, Velence, [Somogyi Tamással, Kovács Dénessel]; Okos táj, Barcsay T., [Bukta Imrével, Gerber Pállal, Palkó Tiborral];
1994: Gallery by Night, Stúdió G., [Karina Horitz-cal, Sherry Hay-jel]; Innocents, Uitz T., [Bukta Imrével, Gerber Pállal]; Budapest G., [Christoph Ungerrel]; Fekete Sas Patikamúzeum, Szfvár.;
1995: (kat) Bartók 32 G. [Karina Horitz-cal]; Gallery by Night, Stúdió G.; IKM (kat).;
1999: (kat), Fővárosi Képtár.
2002: Winchester katedrális
fotó: Rosta Jőzsef
Csoportos kiállítások (válogatás) / Selected group exhibitions:
Szaft, Ernst M.; Gravitáció, VLS G., Szentendre; 1989: Kék Acél, Bp. G. Lajos u.; Szimmetria, MNG; Kék irón, Duna G.; 1990: Kék–Vörös, Uitz T., Dunaújváros; Architektonikus gondolkodás ma, Műcsarnok; Derkovits ösztöndíjasok kiállítása, Ernst M.; Coll. Hungaricum, Bécs; 1991: Oszcilláció I., Hatos bástya, Komarno (SZL), Oszcilláció I., Műcsarnok; 1992: Az idegen szép, Barcsay T.; 7. Concours Internat., Voiron (FR); Vision Fest, Arts Lab G., Liverpool (GB); Analóg, Bp. G. Lajos u.; 1993: Új szerzemények, MNG; Hordalékok, NA-NE G.; Frankfurt–Budapest, Merlin Színház; Polifónia, Budapest; 1994: Első Magyar Látványtár kiállítása, Művészetek H., Pécs; A 80-as évek (kat.), Ernst M.; 1995: Első Magyar Látványtár kiállítása, SZK, Szhely; 1995: Kortárs magyar grafika az Albertina gyűjteményéből, Budapest G.; Művek és magatartás. A 20. század magyar művészete. Csók Képtár, Szfvár; 1997: 114/7920 Válogatás a jelenkori gyűjtemény anyagábó1, MNG; Diaszpóra (és) művészet, Magyar Zsidó Múzeum; 1998: Látvány. Magyar művészet a színház és film között, Műcsarnok; Remekművek és remek művek, Első Magyar Látványtár, Diszel.
Díjak / Works in public Colletions:
1988: Derkovits–ösztöndíj; 1990: tanulmányút Glasgowba a Pan European Arts és a British Council ösztöndíjasaként; 1992: Eötvös József Alapítvány ösztöndíja; tanulmányút New Yorkba a Voironban (FR) rendezett nközi szobrászati pályázat díjazottjaként; részvétel a Visionfest (Liverpool, GB) képzőművészeti fesztiválon a Visiting Arts támogatásával; 1994: a Fővárosi Önkormányzat Kultrúrális Bizottságának támogatása; Soros Alapítvány Kortárs Művészeti Központ támogatása; 1995: Nemzeti Kulturális Alap támogatása; Magyar Állami Eötvös Ösztöndíj támogatásával tanulmányút Nagy-Britanniában; 1992: Munkácsy–díj; Nközi szobrászati pályázat különdíja, Voiron (FR)
Művei közgyűjteményben / Works in public Colletions:
Első Magyar Látványtár Alapítvány; FK, MNG; IKM, Modern Művésztért Alapítvány, Dunaújváros; Pan European Arts, Glasgow; Műv. Min.; Fiatal Képzőművészek Studiójának Archívuma
Irodalom / Bibliography
HAJDU I.: Stúdió, éves kiállítás '86, Magyar Nemzet, 1986. dec. 16.; GYÖRGY P.: Az esztétika Bermuda-háromszöge, Jelenkor, 1988. szept.; SZEGŐ GY.: Dalok, dómok, Magyar Nemzet, 1988. okt.3.; GERBER P.: Szavunk nem lép be többet az atyai házba. Kicsiny Balázs kiállítás, ÚM, 1989/1.; SZEGŐ GY.: Exodus, ÚM, 1989/4; LENGYEL L.: A kék acél. Ennyi füstbe ment terv után, ÚM, 1989/11-12.; BOROS G.: ~, Liget Almanch 1985–1990; SZEGŐ GY.: Hideg parázs, Magyar Nemzet, 1991. jan. 25.; MULLIGAN, TH.: Tér, metafora, embléma, Art, 1991/1.; BONDON, M.: Kicsiny Balázsról, Francia Int. programfüzet, 1991/1; BEKE L.: Oszcilláció, 1991; SZEGŐ GY.: Ellopott nemzedékek. ~ műtermében, ÚM 1991/6.; Sculpture en ville, (kat. bev., Voiron [FR]); LÓSKA L.: A nagy visszatérés. Szlovákiai és magyarországi művészek kiállítása, ÚM, 1992/1.; HAY, S.: ~, Budapest Week, 1992/máj; HAJDU I.: ~ kiállítása az FMK-ban, Beszélő, 1992. okt. 10.; GYÖRGY P.: A későszocializmus után, a kapitalizmus után, ÚM, 1992/9.; Új szerzemények (kat, bev.), MNG; WIGGINS, C.: Visionfest, Liverpool; KUKORELLY E.: ~, NA-NE-VOLT, 1993. nov.; HAJDU I.: Velencei Biennálé–Velence község, Beszélő, 1993. júl. 10.; BOROS G.: Velencei Biennálé, Kritika, 1993. szept.; KOVÁCS P.: Velencei Biennálé, ÚM. 1993/9.; KESERÜ K.: in: Variációk pop–artra, Új Művészet Kiadó, 1994.; KESERÜ K.: 80-as évek. Képzőművészet, (kat. bev.), Műcsarnok, 1994; SZEGŐ GY.: Ecset korbács – festék és vér. ~, és Christopher Unger kiállítása. ÚM, 1994/10.; MÉSZÖLY, S.: Polifonia, Neue Länderinen, (kat. bev.), Hamburg; SASVÁRI E.: A bányász és a pap, avagy a gyónás. ~, kiállítása. Balkon, 1994/10.; HAJDU I.: A szent és a profán. ~ és Karina Horitz kiállítása, Beszélő, 1995. febr. 9.; JULIUS GY.: Picasso-k kalandjai, MTV 2, 1995. febr. 4.; in: Polifónia, (kat), Soros Alapítvány Kortárs Művészeti Központ, 1995; SZIPŐCS K.: ~, Párbeszéd, Balkon, 1995/4.; SINKÓ I.: Oltár és stációk félhomályban. Karina Horitz és ~ kiállítása. ÚM., 1996/5.; KÖRNER É.: Úton, (kat., IKM, 1995); KUKORELLY E.: Lassú cikk, (kat. IKM, 1995); [KYBOR]: Horgonyt fel! ~ kiállítása. MANCS, 1999. ápr. 29.; VADAS J.: Tárlatlátogató - Lehorgonyzott matrózok, Magyar Hírlap, 1999. máj. 3; BUKTA I.: Matrózok tudása a horgony, Balkon, 1999/8.; BORDÁCS A.: Csalóka misztika. ~ installációja a Kiscelli Múzeumban, ÚM, 1999/12.