kiállítása
Kiscelli Múzeum – Templomtér
augusztus 24–szeptember 24.
A kiállítást rendezõje:
Lorányi Judit
Síkok térben
Haász István
kiállításához
Haász
István jellegzetesen közép-európai mûvész,
ennek minden elõnyével és hátrányával.
A magyar mûtörténeti kapcsolódási vonatkozások
teljesen egyértelmûek, hiszen a konstruktívizmus a
XX. századi magyar avantgárd leglényegesebb, meghatározó
iránya volt a múlt század tízes és húszas
éveitõl kezdve, vissza-visszatérõ hullámokban
az egész században. A kiindulópont természetesen
Kassák Lajos volt, vagy elég csak a Bauhauson át egészen
Moholy-Nagy Lászlóig ívelõ vonalra gondolni.
Ez a tradíció újraéledt Magyarországon
a hatvanas években, és igen következetesen komoly szerepet
játszott a hetvenes években egyre markánsabban jelenlévõ
neoavantgárd mûvészetében. Az idõs Kassák
mûvészete, Korniss Dezsõ 70-es évekbeli geometrikus
mûvei, valamint Bak Imre, Fajó János és Nádler
István ugyancsak geometrikus absztrakt mûvészeti periódusa
az, ami közvetlen megelõzte Haász István munkásságát
és tette egy mûtörténeti folyamat részesévé.
Hasonló folyamatok Közép-Európában mindenütt
tettenérhetõek, mint ahogy ezt a kilencvenes évek
elején a „Reduktivizmus, Absztrakció Lengyelországban,
Csehszlovákiában, Magyarországon 1950–1980” címû
bécsi kiállításon a Museum Moderner Kunst összefoglalta.
Haász munkássága könnyedén rokonítható
Henryk Stazewski relief felfogásával, vagy a cseh Stanislav
Kolibal doboz-objektjeinek tárgyi világával. Nyilvánvaló,
hogy a még tágabb, egyetemes mûvészeti vonatkozások,
mint a hard edge, svájci konkrét mûvészi törekvések,
vagy a shaped canvas, colour-field painting is szerepet játszanak
Haász mûvészetének körülhatárolásában.
A hetvenes években
kibontakozó munkássága során elsõsorban
grafikákat, metszeteket készített, kevés, szinte
leheletnyien finom vonallal, geometrikus formákkal. Monokróm,
mértanias felületekbõl hozta létre konstruktív,
konkrét festményeit. A nyolcvanas évek során
mind vásznai, mind pedig grafikái rendkívül fegyelmezett
önkorlátozással a síkról, a mértani
formák egymáshoz való viszonyáról szóltak.
A színvilág ebben az idõszakban sötét
felületeken, feketék, kékek, különféle
rozsdaszínek, melyeket leheletvékonyságú vonalak
tagolnak, szabdalnak, határoznak meg. A képek nagy része
négyzetes, de a formázott vászon tulajdonképpen
mint jelentõs formai kifejezõeszköz már a nyolcvanas
évektõl kezdve folyamatosan jelen volt Haász István
mûvészetében. Ezek a festménytárgyak
is a síkok különféle vetületeivel foglalkoztak,
át- és egymásba hatolásairól szóltak.
Amikor a nyolcvanas években
ez a síkhoz kötõdõ koncepció kiteljesedni
látszott, Haász számára szükségesnek
tûnt, hogy a felvetett geometriai problémákat a térbe
is transzponálja, így jöttek létre az elsõ,
relief-szerû objektjei. Ezek elõször szinte nem voltak
többek annál, mint amit a sík felületen korábban
is megvalósított, egy festészeti probléma dombormû-szerû
folytatása. Ez a következetes, szeriális alkotómunka
természetesen a továbbiakban önálló életre
kelt, és a nyolcvanas évek végére már
szinte teljesen átalakította a korábban tisztán
kétdimenziós komponálási rendszerét.
A térbelépésen túl két radikális
változás következett be: a sötét monokromitást
felváltotta a világos, a szinte fehértõl a
sárgák különféle minõségei
és fokozatai vették át a vezetõ szerepet; másrészt
az objektek zöme többrészes lett. Komponálás
módja ettõl kezdve rendkívüli figyelemmel van
az objektek közötti viszonylatokra is, a szerialitás már
az egy mûvön belül is komoly szerepet játszik. Új
elemként lépett be a valódi fény és
árnyék látványalkotó szerepe is, hiszen
a dobozszerû, több magassági formát tartalmazó
objektek fontos eleme lett a belsõ árnyék. A táblaképek
lazúros festésmódját egy különös,
kollázstechnika váltotta fel, a relieffelületre különféle
geometriai formájú papírkivágatokat montíroz
alapként, majd ezt a felületet festi, s így egy egészen
különös pszeudo lazúr, pszeudo kollázs hatást
is teremt, mely ráadásul különös, ugyancsak
térbeli faktúrát is létrehoz.
Ez a mûforma a
kilencvenes években szinte egyeduralkodóvá vált
Haász István mûvészetében. A két,
három, négy és többrészes objektek, objekt-rendszerek
egyre bonyolultabb geometrikus összefüggések megjelenítésére
lettek képesek. A különbözõ magasságú
és formájú síkok, melyek közvetlenül,
vagy egymástól eltávolodóan kapcsolódnak
egymáshoz, egyre szofisztikáltabb tér- és árnyékrendszereket
hoztak létre. Másrészt az egyes mûveken belüli
variabilitás érzetét is keltik, mintha a mûrészek,
idomok felcserélhetõek, elforgathatóak lennének,
egymáshoz való viszonyukat a tetszõlegesség
határozná meg.
Az a ritmikus struktúra,
mellyel Haász rendkívül virtuózan bánik,
egyrészt rendkívül nyugodt, kiegyensúlyozott
és stabil, másrészt folyamatosan változó.
Tipikusan térbeli természetû, hiszen minden eleme csak
mozgásban észlelhetõ, a különféle
ferde síkok, a kivágatok, takarások, kihagyások
és egymásba csúszások által teremtett
plasztikai tér, csak a változó nézõpontú
szemlélés során tárulkozik fel.
Ez a rendkívül
konzekvens mûteremtési metódus a mûvész
végtelenségig kiérlelt fegyelmén, a minimális
eszköztár igencsak bravúros biztonsággal kezelt
használatán alapul. Az egy objekten belüli forma- szín-
fény- és térrendszer rezdületnyi változatai
teremtik meg Haász mûvészetének lényegét.
(Fitz Péter)
Copyright ©
BTM Utolsó módosítás:
2000. 05. 30.