CSUTAK Magdolna
keramikus, képzőművész
(Sepsiszentgyörgy [Sfântu Gheorghe, RO], 1945. november 26.)

1955-64 a marosvásárhelyi Zenei- és Képzőművészeti Iskola tanulója
1964-70 a kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Főiskola kerámia szakos hallgatója
1970-74 a sepsiszentgyörgyi kályhagyár munkatársa. Művészeti foglalkozásokat tart gyermekeknek
1974-77 a bukaresti Üveg- és Finomkerámia Kutatóintézet alkalmazottja
1977 Ausztriába emigrál
1977-78 a bécsi Iparművészeti Főiskola vendéghallgatója
1978 a bécsi Künstlerhaus tagja;
1979-től szilikát alapú anyagok restaurálásával foglalkozik.
A párizsi Magyar Műhely tagja
1983-85 kiállításokat és programokat szervez a bécsi Fuhrmanngasse-i műteremlakásában
1985 Theodor Körner-díj
1986 osztrák állami ösztöndíj, tanulmányút New York-ban, Londonban és Amszterdamba
1995 IG Bildende Kunst, Wien tagja.



Életének első szakaszát a szocialista Romániában leélő Csutak Magda művészi formálódására szűkebb hazája, Erdély tradicionális kultúrája és természetrajza, valamint nemcsak helyi, hanem nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő művészek (pl. Mattis-Teutsch János) munkássága egyaránt
hatással voltak. A középiskolában Nagy Pál festőművésznél rajzot és reklámgrafikát tanult, majd szobrászattal, zenével és szakköri szinten filmkészítéssel is foglalkozott. A kolozsvári főiskolán az elmélyült munkának és a szabad kísérletezésnek is teret engedő, képzőművészeti orientáltságú kerámia szakon (ahol Balaskó Nándor tanszékvezető asszisztensei Mircea Spataru és Ana Lupas voltak) a szakmai ismeretek elsajátítása mellett módja nyílt megismerkedni a hagyományos
kézművességhez sorolható technika és az autonóm művészet határterületeivel. Ennek bizonysága mind 1970-es, végső formájában meg nem valósult diplomamunkája, egy 39 m2-es, hatalmas anyagmennyiséget igénylő, absztrakt magasdombormű, mind pedig az 1974-ben, "A föld tiszteletére" Medgidián készített, földbe ágyazott hullámzó térformákból álló, kerámia land-art-műve. 1974-77 között a bukaresti Üveg és Finomkerámia Kutatóintézet alkalmazottjaként szilikátokkal (pl.
fotoszenzibilis üveggel) kísérletezett tudományos elmélyültséggel, ugyanakkor kiállításokra szánt alkotásaiban a pozitív-negatív viszonyon alapuló leképezés módozatai, valamint az ezzel összefüggő sorozatgyártás és egyediség problémája foglalkoztatták, a pop-art körébe sorolható figurális műveket és papírrepülőket készített porcelánból. 1977-es emigrációja után Bécsben folytatta a kísérletezést a papírvékony porcelán lapokkal. Az új élethelyzet gyökértelensége akaratlanul is olyan munkák készítésére ösztönözte, amelyek az otthon- és értékvesztéssel szemben, örök érvénnyel bíró szellemi tartalmak kifejezését tette lehetővé, minimális eszközökkel. Az illuzionista technikát a maradandóság és törékenység, illetve a szellemi és anyagi kettősségeinek érzékeltetésére alkalmazta. A porcelánlap kezdetben mint íráshordozó - agyagtábla, pergamen, összegyűrt papír - jelent meg, később fotóemulzióval bevonva mint fénylenyomatok hordozója funkcionált, vagy az oxidokkal vegyített porcelán masszából készült lapok színtónusai mennyiségi és minőségi változásokat mutattak be. A legutóbbi időszakban az anyagok belső, szerkezeti tulajdonságainak és ezek látható, (leolvasható) felületi megjelenésének kapcsolatát a számítástechnika és a nano-technológia területén alapvető (sziliciumdioxid, grafit, ezüst, vas- vagy nikkeloxid  tartalmú) szilikátokkal szemlélteti. Az anyagok és alakzatok tudomány- és kultúrtörténeti összefüggései iránt mindig is érdeklődő Csutak Magda az utóbbi években a kémia, a biológia, a fizika mellett a matematika területén véli felfedezni azt a módszert, amely a törvény- és szabályszerűségeken alapuló gondolkodásnak és az elvont, filozófiai vagy elméleti világmagyarázatoknak egyaránt teret enged. Az arányok, a léptékek, a számszerű összefüggések vizuális érzékeltetése során egyetlen matematika alakzatra, a nullára összpontosít.

Egyéni kiállítások                                     

1970  Sepsiszentgyörgyi Színház, Sepsiszentgyörgy
1982  Postgassegalerie, Bécs
1985  Műterem-kiállítás [Erdély Miklóssal], Bécs
1992  Ezer 1 Nano, Budapest Galéria Lajos u., Budapest (kat.)
1995  Csend élet, Vízivárosi Galéria, Budapest (kat.)
           Tausend 1 Nano, Station 3 Galerie, Bécs
2000  Konsequenz und Stärke, Collegium Hungaricum, Bécs
2001  SiO2 - Cécile Dujardinnel közös kiállítás, Camera, Bécs


Válogatott csoportos kiállítások

1974  IV. Nemzetközi Kerámia Biennálé, Vallauris (FR)
1976  Nemzetközi Kerámia kiállítás, Sopot (PL)
1981  Taktilitás-Vizualitás, Grossweikersdorf (A)
1982  Tisztelet a szülőföldnek II., Műcsarnok, Budapest
1985  Kaleidoszkóp '85, Collegium Hungaricum, Bécs
1987  A zsidó pogrom emlékére rendezett kiállítás, evangélikus templom, Iserlohn
1996  Művek és magatartás 1990-1996. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár                      
           Geografie/Geometrie. (Geográfia/Geometria) Konkrete Kunst an der Donau, Albertina, Bécs
           A művészeten túl, Ludwig Múzeum, Budapest.
          4X1,  leopold Blum Galerie
          Jenseit von Kunst, Ludwig Múzeum, Budapest
1997 Geografie/Geometrie. Konkrete Kunst an der Donau, 
          Galerie Peter, Bécs
          Kulturcentrum Zichyno Palac, Pozsony
          Beyond Art, Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz.
1998 Geografie/Geometrie. Konkrét művészet a Duna mentén, Ráday Galéria, Budapest
1999 XLVIII. Velencei Biennálé, Aperto
          Perspektíva, Műcsarnok, Budapest.
          Das Ding mit dem Foto, Museum auf Abrut, Bécs
          A mi huszadik századunk, Csók Képtár, Székesfehérvár
2000 Konsequenz und Stärke, Collegium Hungaricum, Bécs
2001 Sio2, Camera, Bécs
2002 Die Fülle der Leere, ArtMark Galerie, Spital am Pyhm
          A Propos Papier, Gigant Galerie, Bécs
2004 Európa szabad, Mission Art Galéria, Bécs, Pozsony, Párizs, Berlin, Róma
2005 2B Galéria, Budapest   
 

Köztéri művei

A Föld tisztelete (samott, kerámia, 1974, Medgidia, RO).


Művek közgyűjteményekben

Consiliul dei Culturâ si Atre, Bukarest
Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum, Budapest
Kunstsammlung Stadt Wien, Wien
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Segesvári Múzeum, Segesvár
Szépművészet Múzeum, Budapest
Fővárosi Képtár, Kiscelli Múzeum, Budapest


Irodalom

Szőke A.: EZER 1 NANO. ~ kiállításához (kat., bev. tan., Budapest Galéria, Budapest, 1992)
Peternák M.: Porcelán és grafit. ~ kiállítása, Új Művészet, 1993/2.
Gomringer, E.: ~, in: Geografie/Geometrie. Konkrete Kunst an der Donau, Wien, 1996
Beke L.: Kunst und Naturkunde
Beke L.-Szőke A.: Életrajzi előzmények (kat., Vízivárosi Galéria, 1995)
Tímár K.: Szelíd gyógymód. Csend élet - ~ kiállítása, Balkon, 1995/4.
Szőke A.: EZER 1 NANO. ~ kiállításához, Nappali ház, 1995/3.
~: Grenzen von Bewusstsein (kat., Jenseits von Kunst, szerk.: P. Weibel, Ludwig Múzeum, Budapest, C3, Budapest 1996, Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz, 1997);
Bujdosó A.: Azösztönös alkimista / Alchimie aus Intuition, in: Gyűjtők / Gyűjtemények,
200/3.