A kiállítást rendezte: B. Nagy Anikó, Dieter
Schrage
A kiállítás támogatói: Budapest
Fõváros Önkormányzata, Nemzeti Kulturális
Alap, Soros Alapítvány, MMKSLW
A katalógus magyar változatát szerkesztette: Fitz
Péter
Szöveg: Fitz Péter, Hegyi Lóránd, Hermann
Nitsch
Fordította: Baranyai Edit
Nyomdai munkák: NALORS
Fõvárosi Képtár katalógusai 100.
Sorozatszerkesztõ: Fitz Péter
ISSN 1416-4922
ISBN 963
Felelõs kiadó: dr. Bodó Sándor, a BTM fõigazgatója
© Fõvárosi Képtár és a szerzõk
Hermann Nitsch Hatnapos játéka Kiscellben
Nitsch szövegének magyarra fordított változatát
rendeztem sajtó alá, s közben nagyon finom, lágy
jazz zenét hallgattam. Két napig csak vegetáriánus
ételt és fehérbort tudtam magamhoz venni. Nem voltam
tavaly Prinzendorfban, de láttam a kiállítást
Bécsben, ismerem a katalógus minden képét,
a passió akciót.
S közben háború van megint a
Balkánon, finom, steril, mértanias-mérnökies
háború, vér szinte nem is folyik. Ez már vagy
a negyedik háború ott ebben évszázadban s könnyen
kiszámítható, hogy a szenvedések történetének
még jó ideig, a jövõ században is folytatása
lesz..
Mindettõl Hermann Nitsch életmunkáját
összefoglaló Hatnapos játék Prinzendorfban 1998
orgia-misztérium színháza egészen más
jelentést is kap ma, itt, Budapesten. A brutalitás esztétikája,
ötvözve az európai kultúrtörténet minden
misztikus szertartásával, melynek kíméletlenül
õszinte és önmarcangoló megnyilvánulása
Nitsch minden akciója, tevékenysége, festészete
és nem utolsósorban írásai, ha lehet még
intenzívebbé válik.
Nitsch neve összekapcsolódik a háború
utáni osztrák mûvészettel; orgia–misztérium
színháza az avantgárd összmûvészeti
ideál legmeggyõzõbb, s egyben legdrámaibb megvalósulása.
A bécsi akcionizmusból kinövõ festõi,
rendezõi, zenészi, írói és performance-teremtõ
munkássága úgy egyetemes érvényõ,
hogy másfelõl csak itt, Közép-Európában
születhetett meg. Kultúrtörténeti, mûvészetfelfogásbeli
és mûvészetpszichológiai hagyományai
itt, ebbõl a régióból nõttek ki. Az
elfojtás–felszabadulás, érzékiség–bigottság,
nyitottság és szemellenzõsség kafkai, freudi
világa megtetézve a két világháborúval,
a rendkívül határozott és ugyanakkor újra
és újra megkérdõjelezett identitással.
Nitsch egész mûvészete – az
akciófestészettõl az orgia-színházig
– ezt a világot képezi le, és leplezi le, fedi fel
valós énjét. A világ brutalitása ugyanis
akkor is létezik, ha nem beszélünk róla, ha elfordítjuk
a fejünket, a hazugság akkor is hazugság marad, ha úgy
teszünk, mintha nem lenne az.
Nitsch Hatnapos játéka egy deszakralizált
passiójáték. Elég szemléletesen leírja
az alább közölt írásában viszonyát
a valláshoz, szertartásaihoz, a passióhoz. Nehezen
lehet jobb színteret elképzelni relikviáinak, installációs
tárgyainak, véres akcióképeinek, mint a deszakralizált
kiscelli volt trinitárius templomot. Kolostortemplomként
1783-ban szûnt meg mûködni, 216 év „nem templom”
lét, a többszöri pusztulás–átépítés
után már csak szellemében szent hely. A XVIII. századi
átépítés egyik különös eredménye
a diadalívek háromszintes beépítése,
melynek nyomán némileg az antik termákra emlékeztetõ
struktúra alakult ki. Egy soha nem volt kulturális egymásra
rétegzõdés egy valahai barokk templomban. A dolog
némileg hasonlatos ahhoz, ahogy Nitsch összeépíti
az antik tragédiát a keresztény passióval és
a XX. század vágóhídjával.
Nitsch otthon van a kiscelli Templomtérben,
nem elõször szerepel itt, legutóbb 1996-ban a Mítosz,
Memória, História kiállításon Hordalékkép,
Oltár installációval címû, háromrészes
monumentális mûve foglalta el a szentélyt. A prinzendorfi
hatnapos akció során keletkezett relikviák, installációk,
akciófestmények, fotók és videók nagyszabású
kiállítását ez év tavaszán mutatta
be a bécsi Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig a Liechtenstein
Palotában. Nitsch életmûvét összegzõ
kiállítás, most második helyszínként
Budapesten látható, mielõtt más európai
múzeumok is bemutatják. Köszönet ezért Hegyi
Lórándnak a MMKSLW igazgatójának, Dieter Schragénak,
a kiállítás kurátorának, minden intézménynek,
melyek segítették a kiállítás megvalósulását,
és mindenekelõtt a mesternek, Hermann Nitschnek.
Kísérlet az alkalmas nézõpont
megtalálására
Hermann
Nitsch hatnapos játéka
A bécsi Modern Mûvészetek Múzeuma
Ludwig Alapítvány egyfelõl a XX. századi osztrák
és nemzetközi mûvészet jelentõs alkotásait
mutatja be állandó gyûjteményével, másfelõl
idõszakos kiállítások keretében – gyakran
külföldi múzeumokban és mûcsarnokokban –
az aktuális kül- és belföldi mûvészet
pozícióit mutatja be.
Ez utóbbi szándéknak tesz most
eleget a múzeum azzal, hogy a Liechtenstein palotában kiállította
a prinzendorfi kastélyban az elmúlt év augusztusában
megrendezett 6 napos játék reliktumait, installációs
kellékeit, akciófestészetét, valamint az arról
készült fotókat és videófilmeket.
E nagyszerû mûvészeti fiesztát
meglehetõsen gyakran kísérték egyáltalán
nem helyénvaló jelenségek, rágalmazó
állatvédõ kampányok, az akciómûvészetre
vonatkozó, a demokráciát megkérdõjelezõ
populizmus, sõt még bombával történõ
fenyegetések is; ezekkel kellett a mûvésznek a hatnapos
játék során konfrontálódnia, s ezekkel
pszichikailag egészen csodálatra méltó módon
birkózott meg hatnapos akciójának hihetetlen szellemi
és fizikai erõfeszítései ellenére is.
Mindez egyértelmûen azt bizonyította, hogy a tartalmat
és az esztétikumot illetõen milyen hihetetlen erõvel
rendelkezik még ma is az orgia-misztérium színház
– több mint 35 évvel a bécsi akcionizmus kezdete után.
A Nitsch akciójáról folytatott
vita tetõpontján jelent meg állásfoglalásom
a Standard címû osztrák napilap 1998. augusztus 7-i
számának „Külsõ kommentárok” címû
rovatában, amelyet az akkori rendkívül heves vita dokumentumaként
idézek fel:
„Az Oszták Szabadság Párt (FPÖ) rendõrszakszervezetének
egyik tagja kiszámolja, hány túlóra esik a
végrehajtó hatalomra Prinzendorfban. Egy kisformátumú
hozzászóló megállapítja, hogy ‚Nitsch
nem adózik az orgia után’. Egy alsóausztriai tartományi
tanácsos késlekedés nélkül utánajár
annak a kérdésnek, vajon mennyi vigalmi adót kellene
fizetni az ‚orgia-misztérium színház’ után,
sõt a rendezvény azonnali beszüntetését
követeli. Furcsa, ugyanakkor fenyegetõ dolgok történnek
mostanság – legalábbis ami a mûvészetet illeti
–Prinzendorf körül."
Mûvészettörténész
és Ausztriában élõ múzeumi szakember
vagyok és számomra a bécsi akcionizmus és Hermann
Nitsch mûvészeti tevékenysége az osztrák
és egyben a háború utáni nemzetközi mûvészet
egyik legjelentõsebb, esztétikailag és gondolatilag
egyaránt legkomplexebb jelenségei közé tartozik.
‚Orgia-misztérium színházának’ mintegy négy
évtized alatt konzekvensen kifejlesztett összmûvészeti
programja során Hermann Nitsch feltárta a mítoszból
levezethetõ, a mûvész-filozófus által
megrendezett, a játékban résztvevõ tömegek
aktivitásában manifesztálódó akciómûvészet
etikai és esztétikai jelentésének tartalékait.
A középkori passiójátékokat
és a falusi ünnepi hagyományok spontán vitalitását
és érzékiségét az õsi, mediterrán
megváltás- és termékenységrítusok
újfajta módon interpretált, démonian megrendezett
formáival és kollektív áldozati ceremóniákkal
vegyíti. Radikálisan újraértelmezi a pogány,
a keresztény és a nietzschei gondolatvilágot annak
érdekében, hogy felülvizsgálhassa a mûvészi
tevékenység és a kulturális folyamatok értelmét
és funkcióját.
Hermann Nitsch megpróbál különleges
jelentést kölcsönözni a mûvészetnek,
amely a mitológia utáni korszakban már csak a Gesamtkunstwerk
esztétikai tökéletességének fikciójában
képes megjelenni. Rendezése csupán annyiban ‚teremt’
mítoszt, amennyiben a mítosz optikai-plasztikus megjelenési
formáival egyben arra a társadalmi, szellemi környezetre
utal, amely képes arra, hogy megfejtse a rituálék
üzenetét és jelentését.
Számomra még mindig érthetetlen,
hogy bizonyos körök Ausztriában nemhogy nem tisztelik
és mûvészettörténeti vonatkozásban
nem képesek objektív módon besorolni ezt a mûvészeti
kifejezésformát, hanem ráadásul néha
hihetetlen vehemenciával, paradox módon teljesen eltérõ
érvekkel és rendkívül különbözõ
jobb és baloldali politikai felhangokkal, elfajzott, társadalmilag
és morálisan veszélyes mûvészetként
említve elítélik azt és rendkívül
nevetséges módon megkísérlik megmenteni a társadalmat
a ‚rossztól’.
Egy szabad, demokratikus társadalomban engedtessék
meg a mûvésznek az a szabadság, hogy esztétikai
stratégiáit nyilvános helyeken bemutathassa.
Sok sikert kívánok Hermann Nitschnek,
valamint azt, hogy a hatnapos játékot a maga teljességében
befejezhesse. Arról is meg vagyok gyõzõdve, hogy hamarosan
feledésbe merül majd a szemrehányások és
feljelentések áradata és hogy az ‚orgia-misztérium
színház’ utolsó bemutatója korunk egyik legjelentõsebb
mûvészeti eseményei közé fog tartozni.”
Az elmúlt év augusztusában
ez a hat prinzendorfi nap ismét bebizonyította azt, hogy
a mûvész negyvenéves munkássága során
következetesen felépített “orgia-misztérium színház”
kifejezetten autentikus osztrák, illetve közép-európai
hozzájárulás a nemzetközi akciómûvészethez.
Hermann Nitsch akciói az emberi lélek mélységeiben
rejlõ régiókba hatolnak és ezáltal az
osztrák mentalitás történetének fontos
területeit tematizálják. De a „hatnapos játék”
az évezred végén egyúttal egyfajta utolsó
kísérletet is jelentett egy avantgárd Gesamtkunstwerk
létrehozására.
Most, egy múzeumi kiállítás
distanciát teremtõ keretében és az „orgia-misztérium
színház” aurát hordozó relikviái és
eszközei közvetítésével – több mit
hat hónappal a nemzetközileg igen nagy figyelemmel kísért
esemény után – azt remélem, hogy Hermann Nitsch munkásságát
és mindenek elõtt a „hatnapos játékot” sikerül
tisztázni és biztonságba helyezni, hiszen az az osztrák
kortárs mûvészetet jelentõs mûvel gazdagította.
Szerkeszti:
Marton Ádám
Copyright © BTM