Számvetés
1
1998 augusztusában, a rendkívül erõs külsõ
ellenállás ellenére, feleségem és barátaim
segítségével megcsináltam Prinzendorfban a
hatnapos játék elsõ változatát. Abban
a hónapban ünnepeltem 60. születésnapomat is. Ideje
hát számot vetni. Lassan stabilizálódott és
érvényesült munkám, ám a siker mindig
gyenge lábakon állt, mintegy ötévente egy apró
szikra a legbrutálisabb ellenállást és egy
széles, alulinformált réteg érthetetlenségét
váltotta ki, de ennyire szörnyû még soha nem volt,
mint most a nagy játékom esetében. Minden hiábavalónak
tûnt, a normális lét-tudat felfogására
irányuló minden tudat-munka és az igazi forma keresésére
irányuló törekvés értelmetlen volt, megbukott
az általánosságokon és a kollektív ellenálláson.
Úgy látszik, hogy a tudatlanság sokszor jobb, mint
a tények helytelen értelmezése, amely nem megfelelõ
érzelmeket és igazságtalan cselekedeteket vált
ki. Nem az a baj, hogy bizonyos valóságos tényeket
az emberek nem tudnak, hanem az, hogy felelõtlen újságírók
manipulálják a tudatlanokat. Az utolsó, egy bulvárlap
által szisztematikusan ellenem indított uszító
hajsza megsemmisítette színházam és ezáltal
mûvészetem összes formális megértésének
lehetõségét. Ismét a nullponton állok,
mint 35 évvel ezelõtt. Ez nem csak munkám mások
által történõ megértésére
vonatkozik, hanem munkám saját magam által történõ
megértésére is. Elfáradtam. Egész életemet
végigkísérte az elmélet, megpróbáltam
az általam képviselt pozíciókat és az
általam használt mûvészi hatásokat pszichológiailag
és filozófiailag leírni, meghatározni.
2
A hatnapos játék a legnagyobb ellenségeskedések
ellenére is jól sikerült. A játék lefolyása
tulajdonképpen egy megszálláshoz hasonlítható.
A sajtóvisszhang hihetetlenül nagy volt, szinte azt mondhatnám,
minden eddigi hasonlatot szétfeszített, éspedig mind
negatív, mind pozitív értelemben. Számomra
meggyõzõ volt a játék formája és
kifejezõereje, annak ellenére, hogy számos hiányossága
volt, sok minden maradt még benne a jövõben történõ
megvalósítások esetére. Azt hiszem, tudom,
hogy helyesen cselekszem és a munkám szükséges,
ennek ellenére jelenleg képtelen vagyok arra, hogy munkámat
gondolatilag igazoljam vagy verbálisan elmagyarázzam. A támadások
elnémítottak és mint oly sokszor, ismét fel
kell tennem önmagamnak a kérdést, miért éppen
nekem kell ilyen szenvedésekkel teli mûvészetet csinálnom,
miért éppen nekem kell ennyire mély szakadékokba
nyúlnom, nekem, aki teljes meggyõzõdésbõl
igenli az életet. Most megpróbálom, csupán
saját magam számára munkám történetét
és keletkezését összefoglalni, talán újra
rátalálok a saját nyelvemre és ezáltal
megértem önmagam annak érdekében, hogy mások
számára is érthetõvé tegyem szándékaimat.
Ennek ellenére ragaszkodom ahhoz, hogy a mûvészet tulajdonképpen
nem igényel magyarázatot. Gyakran kérdezik, hogyan
jutott eszembe, hogy ilyesmit csináljak, illetve mit akarok elérni
munkámmal, mi a szándékom.
A mû általában nem egy ötlet nyomán
születik. Vegetatív fejlõdési folyamatot jelent,
amely hosszú idõn keresztül érlelõdik
és amelyet sok szempontból a fejlõdésben bekövetkezõ
lökések határoznak meg. Másfelõl a mûvészi
munkának semmi köze ahhoz a banális elképzeléshez,
hogy egy ötlet áll mögötte. Semmi mást nem
akarok elérni munkámmal, nincs más szándékom,
mint jó mûvészetet csinálni. De hogyan is jutottam
el valójában a munkámhoz? Érdekeltek a különbözõ
korok kulturális teljesítményei és ezek hatottak
is rám. A vallás és a filozófia mindig is fontos
volt számomra. A különbözõ vallások
keletkezése és elmúlása értéket
jelentett számomra, s ezeket a tudat történetének
tekintem. Mindez, az egész környezet hatott rám. Buddha,
a feltámadt Krisztus, Nietzsche, a görög tragédia,
a keresztény mise, a gregoriánus énekek, a korai többszólamúság,
a gótikus székesegyházak, Michelangelo szobrai, El
Greco ragyogó színei, Rembrandt, a Tristan kromatikája,
Cézanne, Van Gogh, Munch, Schiele, Kandinszkij és Schönberg,
Arnulf Rainer, hogy csak néhányat soroljak fel azok közül,
ami és aki hatással volt rám. Minden korszak kulturális
és mûvészeti eredménye formált és
hozzájárult munkám fejlõdéséhez.
Valóban, munkám egy utolsó vázlatszerû,
kilátástalan kísérlet arra, hogy a világot
enciklopédikus módon átfogjam anélkül,
hogy megszállottja lennék a tudományos teljesség
igényének.
3
Talán a kifejezésmód volt az, amely a legkorábban
ragadott meg a mûvészetben, mégpedig kezdetben sokkal
inkább, mint a forma. A forma értékét és
alapvetõ fontosságát elõször nem is vettem
észre, ez magától értetõdõ volt
számomra. A kifejezésmódot kerestem minden idõk
mûvészetében. A legnagyobb hatással természetesen
az igazi expresszionisták voltak rám. Ök voltak a tanítóim
és arra ösztönöztek, hogy kifejezõerõmet
folyton fokozzam, az extremitásokig fokozzam. Hiszen a kifejezésmódnak
nagyon sok köze van a szenvedéshez, a fájdalomhoz és
a halálhoz (és ebbõl eredõen az agresszióhoz,
az erõszakhoz és a szadomazochista élményformákhoz).
A kifejezésmód szemlélteti a tragikum szükségképpen
adott tényét. Többek között a tragikum az,
ami felráz és ami kiemel bennünket a langyosságból
és szokásainkból. A tragikum a világ változása,
az állandó folyamatosság és az ebbõl
következõ halál számára a legbensõségesebb
szükséglet és minden élõlény és
minden lét alapvetése. A halál a világ változásának
általunk felismert tetõpontja, elkerülhetetlen tény
és minden lét szükségszerûsége.
Csupán elfojtjuk a látszat kedvéért.
4
Aki szereti a létet, szembe kell nézzen a halállal,
a tragikummal. A halál intenzív szemlélése
révén jutunk el a léthez. Az élve felébredés
regisztrálásának boldogsága úgyszintén
megnyilatkozik. Emlékszem, milyen mély benyomást tettek
rám Munchnak a halállal és a félelemmel kapcsolatos
víziói, beteg kislány-figurája. Ugyanez történt
velem, amikor láttam Schiele mûveiben a szexualitás
meztelen ábrázolását. A betegségbe,
halálba, rothadásba történõ gyengéd
átmenetet Trakl közvetítette számomra. Lelkesített
Van Gogh természeti misztikájának õrült
extázisa. Meghatározó hatással volt rám
a schönbergi várakozás erotikusan szadomazohisztikus
zenéje vagy az orgia-misztérium színházat elõrevetítõ
operája, a Mózes és Áron. Az orvos és
költõ Gottfried Benn két kézzel nyúlt
az emberi testbe és kiszedte a beleket. Mindez a végtelenségig
hatott rám.
Soha nem hagyott el az expresszív, a kifejezõerõvel
rendelkezõ mûvészet iránt érzett szenvedély.
Azt hiszem, az volt a feladatom, a sorsom, hogy efelé törekedjek.
de késõbb felismertem a forma dominanciáját
és beláttam, hogy az úgynevezett tartalom „lényegtelen".
A forma a meghatározó, a forma az a specifikum, amit
a mûvészet nyújthat, ez jelenti a mûvészet
tulajdonképpeni nyelvét. Ennek belátása után
azonban annyiban kell módosítanom a dolgot, hogy a forma,
a forma akarata is hat a mûvészre annyiban, hogy munkáját
egy bizonyos, elõre kijelölt irányba tereli. Engem tulajdonképpen
a forma csábított egyre újabb kifejezési módok
keresésére. A forma következményei hajtottak
az erotikus, szadomazochista életszerûség legextrémebb,
legmélyebb mélységeibe. A forma alakítása
és a kifejezés akarása kényszerítette
ki legextrémebb munkáimat, az egész olyan volt, mint
az örvény, egyre csak csalogattak a morál nélküli
országba, túl minden jón és gonoszon.
A lét és a keletkezés mélyebben rejlõ
gondolatok, mint az etika, amelyet a lét mindenek fölé
rendelt folyása hatályon kívül helyez. A forma
nem elkötelezettje a morálnak. Épp ellenkezõleg,
a forma mélyebb, sokkal inkább elõre mutató
szándékot képvisel, mégpedig a keletkezés
szándékát. Amennyiben a szenvedést, a tragikumot
felületesen próbáljuk ábrázolni, munkánk
valami hamis felhangot kap és már nem felel meg a formának.
A tragikum kifejezésmódjának a formaelv szükségességébõl
kell következnie. A formának kell segítenie, hogy a
tragikum felé haladó mûvész kifejezése
erõteljes legyen. Dionüszosz maga ássa bele magát
a tragikumba. A forma Dionüszosz hívására bevonul
az élet excesszusába.
5
Freud és Nietzsche révén megnyílt számomra
a tudatalatti hipotézise. Számomra elsõsorban az lett
a fontos, hogyan vész el a tudatalatti a vegetatív emberi
természetben, sõt, egyáltalán a természetben.
A tudatalatti egyértelmûen a természet ügyvédje
lett. A civilizáció többé nem záródik
be az õt meghatározó és az általa pulzáló
természet elõtt.
Láthatóvá, kalkulálhatóvá
válik természetszerûségünk mélységes
mélye és általa megmutatkozik a ragadozókhoz
hasonló lényünk, állatiságunk, fejlõdésünk
darvinista alapja, és megkérdõjelezõdik a kereszténység
álarca, illetve annak a szublimálásra vonatkozó
kozmetikája. Az életigenlés egy dionüszoszi hulláma
képes megrengetni ezer évnyi aszketikus vallást és
megkérdõjelezni az ennek alapján létrehozott
etikát.
Nietzsche a kegyetlenséget életfeleslegként fogja
fel, a görögöket egészséges népnek
nevezi, mert elviselték és igényelték a görög
tragédia kegyetlenségét és mert képesek
voltak megittasodni tõle és katarzist érezni. A görögök
még képesek voltak szenvedélyeket érezni, még
nem temették el a bennük lakozó természetet és
energetikát. Nietzsche új, számára igazabbnak
tûnõ embertípust keresett. Realistábban, természetesebb
módon szemlélte az emberi létet, a kereszténység
szemüvege nélkül, amely az életet és mindenek
elõtt az élet bõségét bõnnek
tekinti.
A szabad akaratunkból történõ szenvedés
erkölcse. Melyik élvezet a legnagyobb a háborús
körülmények között élõ emberek
számára egy kicsi, állandóan fenyegetett közösségben,
ahol a legszigorúbb erkölcsösség uralkodik? Tehát
az erõteljes, bosszúvágyó, ellenséges,
álnok, gyanakvó, a legborzalmasabb dolgokra képes
és a nélkülözés és az erkölcsösség
által megkeményített lélek számára?
A kegyetlenség élvezete: mint ahogy egy ilyen állapotban
lévõ lélek erényének számít,
hogy találékony és telhetetlen a kegyetlenség
terén. A kegyetlenség megcselekvésétõl
felüdül a közösség és hirtelen ledobja
magáról az állandó félelem és
elõvigyázatosság komorságát. A kegyetlenség
az emberiség legõsibb ünnepeinek öröméhez
tartozik. Következésképpen azt képzeljük,
hogy az istenek is vidám és ünnepi hangulatba kerülnek,
ha felkínáljuk nekik a kegyetlenség látványát.
Elsõ megoldásom: a dionüszoszi bölcsesség.
Vágyni a legnemesebb elpusztítására és
a látványra, ahogyan lépésrõl lépésre
romlásba jut: vágyni az eljövendõre, a jövõbelire,
amely gyõzedelmeskedik a meglévõ felett, bármennyire
is jó az. Dionüszoszi: idõleges azonosulás az
élet elvével (beleértve a mártír kéjét).
Ez a nézõpont, amelyet Freud és különösen
Antonin Artaud megerõsített, természetesen csak akkor
lehetséges, ha felfogjuk a dinamikus életfolyamatokat és
az élet fellobbanásait, amelyek olyan alapvetõ erõkhöz
hasonlíthatók, mint a schopenhaueri akarat, a freudi libidó
fogalma és a jungi pszichikai energia fogalma. Egy felvilágosult
tudománykép kitépte ezeket a fogalmakat, illetve energiákat
a morál körébõl és olyan elemi természeti
erõként ismerte el azokat, amelyek áthaladnak rajtunk
és pszichológiánkat illetve pszichikai viselkedésünket
meghatározzák. Ezek a természeti erõk ekkor
még sem nem jók, sem nem gonoszak.
A gonosz, már ahogyan én azt képes vagyok felfogni,
nem létezik, csupán rossz helyre vezetett energiákról
lehet szó, amelyek nem kiélve, szorító hatást
fejtenek ki vagy kitörésük után valami negatív,
helytelen, excesszív dolgot eredményeznek. Innen nézve
keletkezik az élet igenlésébõl levezetett elképzelés
a túl sok erõrõl, amely mindenáron élni
akar és a kegyetlenségen keresztül következik be.
Felmerül a kérdés, hogy a kegyetlenség csupán
az egészséges élet megnyilvánulásának
tekinthetõ-e?
A kereszténység tele van kegyetlenséggel. Jézus
Krisztus passiója mindenféle szadomazochista érzést
vált ki. Az élet a passión át az excesszusig
megsemmisül, hogy azután a feltámadás által
a transzcendensben, az ideálban jelenjen meg. Nem hiszem, hogy a
keresztények viszonya az élethez, az evilági élethez,
a létezéshez és a létbe történõ
feltámadáshoz egészséges lenne. Bármennyire
is tágan és az egészség következményeként
fogjuk fel most az élet túlcsordulását és
az ebbõl következõ kegyetlenséget, egy biztos:
az elfojtott ösztönök és energiák kegyetlenségre
törekszenek. A kegyetlenség iránti tudatalatti igény
megegyezik a neurózis szimptomájával. A kegyetlenség
iránti igényt kiválthatja és okozhatja az elfojtás
is. Felfedeztem a pszichoanalízist a színházam számára,
a pszichoanalitikus dramaturgia volt számomra a lényeg. Az
absztrakt expresszionizmus (informel, tasizmus) felkavarta a pszichét.
Rég elfojtott és látszólag elcsökevényesedett
érzelmek, egy számunkra új és természetünknek
megfelelõ érzékiség rázott fel minket,
tudatosította bennünk archaizmusainkat ragadozó voltunk
minden mélységéig, Feltárulkoztak a mítoszok
eredetei. A szín szubsztanciájának érzékisége
elvezetett a húshoz és a vérhez, az állattetemek
felnyitásához és kibelezéséhez, a nedvesen
nyálkás belsõségek megmutatásához
és megtapintásához. Spriccel a vér. Feltárulkozott
az ok, hogy miért vegyül kegyetlenség és gyilkosság
a mítoszokba. Az élet szubsztanciájának megsemmisítése,
a hús széttépése (a széttépett
Dionüszosz). A rombolás a húsig hatol, Dionüszosz
a keresztre feszített ellen. A feltámadásban találkozik
a két mitikus jelenség. A keresztény isten egy finálét,
egy megdicsõülést ismer. A bor, a tragédia, a
túlcsorduló élet, a mámor, az építés
és a rombolás istene ismeri az örök visszatérést.
Csupán a maga teljes intenzitásában megélt
pillanatban talál feloldozást. Az akciófestészet
pszichoanalitikus mûvészetén nyugvó orgia-misztérium
színház az elevenség, az elfojtott elevenség,
a véget nem érõ elevenség, természetünk
kifürkészhetetlen alapvetéseinek kérdését
veti fel. Az informális festészet mély kérdéseket
tett fel és mélyre hatolt. Az informelt zen-budhista alapokról
is értelmezték. A szent pillanat, a most, a festés
aktusán keresztül vált érzékelhetõvé.
Az intenzív érzéki tapasztalás megengedi a
létezés még intenzívebb megtapasztalását.
Ebbõl következõen most az orgia-misztérium színház
is felteszi a lét kérdését. Az analízis
végezetül ontológiává válik. Az
életen és halálon túli lét megtalálása
az orgia-misztérium színház programjává
válik.
6
A hatvanas évek elején rendkívül fontos volt
számomra, hogy munkámat összekapcsoljam a pszichoanalízissel.
Munkámat szinte egyfajta tudományos végrehajtásnak
tekintettem. Egyszerre kellett tudománynak és mûvészetnek
lennie. Színházammal szemben terápiás igényeket
támasztottam. Ezeket az igényeket a mai napig nem vontam
vissza, de ma minden figyelmem a mûvészi megvalósításra
irányul. Mindenesetre 1960 körül kifejlesztettem egy dramaturgiai
lereagálási modellt. Freud a lereagálást az
ismétlés kényszere miatt elutasította. Ezt
a tudatosítást segítõ szóasszociációkkal,
szóanalízisekkel, gyónással helyettesítette.
Az én színházi koncepcióm mélybe hatoló,
érzékeken alapuló érzelmeket használ.
Túlléptem, kikerültem a nyelvet. A tudatalattiban rejlõ
konfliktusokat reális érzéki érzelmekkel kell
megoldani, az elfojtott kilökõdik. A színház
óvintézkedéseinek keretein belül kerül sor
a lereagálásra, amely a forma, egy, a mûvészet
által hozzátett tényezõ által válik
tudatossá és már nincs alávetve az ismétlés
kényszerének. A mûvészet, a játék
semlegessége révén létrejön az a lehetõség,
hogy mind a tradicionális színház, mind az akciószínház
óvintézkedéseket biztosítson. A valóság
a valósággal áll szemben, a reális történések
a játék formájának gondolati összefüggésében
következnek be. A klasszikus színházban imitálnak,
bemutatnak, utánozzák a valóságot, a színész
szerepet játszik, figurát alakít. Az új színházban,
az orgia-misztérium színházban nincsenek színészek,
valódi cselekményeket rendeznek meg, semmit sem utánoznak,
a reális cselekmények egy színjáték
értelmében történnek, annak a reális cselekménynek
a gondolati összefüggéséhez hasonlóan, amely
sportszerû játék követel.
A forma kezeskedik a játék gondolati összefüggéséért.
A forma egyben gát, amely minden felébresztett dionüszoszi,
ösztönös, orgiasztikus érzelmet és az ösztönök
áttörését felfogja és feltartóztatja,
ez akadályozza meg a kitörõ (kifürkészhetetlen)
természeti erõ mindent elnyelõ excesszusát.
7
Az érzékek intenzív cselekedetei provokálják
az ember érzéki észlelõképességét,
beletalálnak az ember legmélyebb természetébe,
amely a végtelenbûl és felmérhetetlenbûl,
a káoszból kiáramló erõtömegbõl
ered, amely az egész teremtést, az egész keletkezést,
a természet, az excesszus, az orgiasztika és a nirvána
történését átfogja. Ez az esszenciálisan
és megmagyarázhatatlan erõvel fellépõ,
az élõvé transzformált természethez
kapcsolódó kontaktus egy pszichohigiénés folyamatnak
felel meg.
Az orgia-misztérium színház lereagálási
rítusai pszichoanalítikus dramaturgiaként olymódon
épülnek fel, hogy intenzitásuk, elementáris érzékelésük
révén mélyre hatolnak. A pszichoanalítikus
dramaturgia elõcsalogatja az elfojtott érzelmeket és
szabad folyást enged számukra. Egy intenzív excesszus
keletkezik, amelyet nem gonoszként és kegyetlenségként
kell felfogni. Fenntartások nélküli intenzitás
jön létre, ez válik észlelhetõvé,
a nézõ (a játék résztvevõje)
éber lesz, kiszakad a langyosságból, egy bizonyos
állapotba kerül, a létbe kerül, vehemensen megtapasztalja,
hogy létezik. Élményre tesz szert, ráébred
az életre. Az egész felgyülemlett, elfojtott, meg nem
élt élet az élmény állapotába
kerül. Mélyen mámorszerûvé válik,
mélyrõl felhozva lesz átélhetõ. Élet
tölti el a világszínház résztvevõit.
A nézõ lereagál, minden felgyülemlett energia
kikerül a tudatalattiból, a forma révén eljut
a tudathoz.
Ennyit a korábbi lereagálási elméletemrõl,
amely számomra még ma is érvényes. Az elfojtott,
nem hasznosított energiákat le kell reagálni, életre
kell hívni õket, mégpedig teljes valóságukban,
a színház semleges terében. Minden agresszív
és excesszív dolog lereagálódik, ténylegesen
megtörténik és mégsem, nem ténylegesen,
a „valóságos" negatív romboló hatás
értelmében. MINDEN A JÁTÉK, A SZÍNHÁZ,
A FORMA ÉRTELMÉBEN TÖRTÉNIK.
A forma által adott biztonságot csak azok élhetik
meg, akik megértik a mûveimet, azok, akik lényüknél
fogva nem értik meg, azokat taszítja, azok ellenfeleim, elfordulnak
az üzenettõl, megvédi õket az undor sorompója,
nem bírják elviselni, hogy megismerjék önmagukat,
hogy megtapasztalják saját természetüket, hogy
meglássák magukat a tükörben. Minél mélyebben
ismerjük meg természetünket, annál mélyebben
éljük meg egzisztenciánkat, létünket, annál
igazabbá válik bennünk, mert bennünk és
általunk hat. Azokat tehát, akik nem értik meg a munkámat,
megvédi az ellenszenv és a tagadás, ennyit arról
a szemrehányásról, hogy munkám erõszakra
szólít fel.
Lereagálási elméletem azt is tartalmazza, hogy
az ösztönök, illetve az energiák, az élet
energiái nem tekinthetõk negatívnak, gonosznak. Ezek
sem negatívak, sem pedig jók, egyszerûen csak vannak
és talán alapvetõen jók, azért mert
vannak.
Az én értelmezésem szerint nincs önmagában
való gonosz. Minden, ami látszólag valami gonoszat
vált ki, csupán rosszul levezetett energia, amely adott esetben
romboló hatású.
8
Végülis kiderül, hogy a természet a jón
és a gonoszon túl mûködik. Ebbõl ered Nietzsche
új etikája.
Több mint kétezer éve ismerjük a filozófia
és vallás összekapcsolódását az
erkölccsel. Aszkézis, világtól való menekülés
és a testtel szembeni ellenérzés határozza
meg az etikát. A valós lét az ideálba, a transzcendenciába
kerül. a lét pillanatbeli megtapasztalása elmarad. Nietzsche
nagy átértékelése csak nehezen követhetõ,
az új tervezet még nem valósult meg. A szilárdan
befalazott erkölcsi elképzeléseket nem lehet egy évszázad
alatt megváltoztatni. A természet az, ami újra és
újra önmagát akarja, ami a keletkezés értelmében
újra és újra megismétli önmagát,
újra és újra a tragikus, a halál felé
rohan, elbukik, azért, hogy ismét újra kezdje. Az
örök visszatérés metafizikai létmegvalósítás.
A legerõsebb érvényre juttatja magát, hogy
végül elbukjon. A természet újra és újra
elkezdi, hogy az örökkévalóságban visszatérjen,
hogy az átváltozás és a halál által
történõ elbukással szemben mindig új életet
és létet állítson. Építés
és rombolás egy folyton önmagát megismétlõ
folyam. Az új etika ki akarja zárni az együttérzést.
A negatív hatókörébe tartozik, hogy elidõzik
a gyengénél és ezáltal elhanyagolja a keletkezés
természet által megkövetelt lehetõségét.
Mindig könnyebb volt számomra ezeket az új, igazibb
erkölcsi követeléseket megérteni, mint megvalósítani.
2000 év kereszténységet nem lehet egycsapásra
kitörölni erkölcsi gondolkodásunkból. A szociális
követelményekkel szembeni nietzschei rideg eljárás
mindig túl keménynek, túl arrogánsnak tûnt
számomra. Nem éreztem jól magam ebben a közegben.
de ha átgondoljuk az új konzekvenciákat, akkor ezek
nem is annyira aszociálisak, mint amennyire annak tûnnek.
A rejtett megfigyelések és a legmagasabb fokú absztraháló
képesség új struktúrákhoz vezetnek.
A hegyi vezetõnek, aki a kötelén függõkért
hajlandó felelõsséget vállalni, szilárdan
kell állnia, hogy az õt követõket szükség
esetén meg tudja menteni a lezuhanástól. Nem arról
van szó, hogy a gyengéket lenézzük, arról
van szó, hogy elvegyük tõlük a lehetõséget,
hogy akadályozzák a felfelé törekvõket.
A szeretet ne legyen parancsolat, mint a kereszténységben.
A szeretet állapot legyen, amely következtében az ember
belülrõl sugárzik és ezt másoknak átadja,
a másikban van. Egy intenzív boldog ittlét automatikusan
magával hoz egy másik, érettebb, együttérzést
nélkülözõ szociális magatartást,
a túláradásból, a lét bõségébõl
boldogság árad. A jón és a gonoszon felülemelkedõ
új gondolkodás nem feltétlenül aszociális.
Az átlag felettinek nincs joga uralkodni az átlagon, csupán
nem engedhetõ meg, hogy az akadályozza õt a fejlõdésben.
Hosszútávon végül is mindenki érdekében
fejlõdik, nagysága és tapasztalatai végsõ
soron mindenkinek javára válnak. A természet törvényeit,
a természet fejlõdését, a keletkezést
követõ gondolkodás fontos szociális felelõsséget
visel éppen amiatt, hogy nincs tekintettel a természet akaratára
vagy a fejlõdés örvényére. Nietzsche,
aki Heraklétoszhoz hasonlóan a háborút minden
dolog atyjának tekintette és azt a keletkezés és
minden fejlõdés világszükségleteként
fogta fel, utolsó írásaiban a háború
ellen foglalt állást. Végül az együtt-nem-érzés
filozófusa egyik tébolyult kitörésének
következtében egy ló nyakába borult, amelyet
kocsisa kegyetlenül ütlegelt.
9
A bennünk lüktetõ életerõ egy mérhetetlenül
mély szakadékból folyik, nincs alja, nem lehet elzárni
és soha nem apad el. Amennyiben visszaélnek vele vagy tévesen
használják, ez az életerõ éppoly veszélyessé
válik, mint minden más felgyülemlett erõ.
Antonin Artaud kegyetlen színházát már
a fogalmat hallva is megértettem, anélkül, hogy ismertem
volna mûveit. Kegyetlenség, nem azzal a céllal, hogy
valaki szenvedjen miatta vagy kínlódjék, hanem kegyetlenség
a színházban, hogy felrázzon, hogy intenzitásával
a sokszorosan lerakódott pszeudoegzisztenciát elbizonytalanítsa
és a lényeges felé hajtsa. Artaud is tágabb
értelemben használja a kegyetlenség fogalmát,
az intenzitás irányába, az excesszív, az orgiasztikus
élet irányába. A kegyetlenséget intenzív
életként, életörvényként definiálja.
Azt is mondja, hogy a feltámadás kegyetlen. Nem az erõszak
dicsõítésérõ van szó, hanem az
élethez való fohászkodásról. Ez a színház
egészére érvényes. Az erõszak és
a tragikus kegyetlenség ábrázolása az élethez
szóló fohász, és ez a kereszténységnek
a görög tragédiából származó
mítoszára is érvényes, különösen
pedig a drámai szenvedéstörténetre, Krisztus
passiójára. Ez érvényes a világ összes
mítoszának kegyetlen excesszusára, ezek mind az élethez
szóló fohászok. Az élet maga (a meg nem élt
élet) kegyetlenség formájában, a minden áron
megélni akarás a mítoszokba kerget. A lereagálás
kollektív, többnyire tudatalatti vágya, az elfojtások
igen intenzív kiélésének vágya hajt
és a mítoszok és kulturális cselekvések
excesszív történéseiben képezi le magát.
10
Az egyház ellenem intézett támadásai miatt
kész vagyok arra, hogy kimondjam azt, amit a kereszténység
iránt érzett mély tiszteletem miatt eddig nem tettem.
A kereszténységet betegségnek, a test ellen irányuló
szadomazochista neurózisnak tekintem, amelyen túl kell lépni.
Itt is könnyen belátható az élet elfojtása,
amely a passió kegyetlenségében és végsõ
soron a kereszt drámai excesszusában jut kifejezésre.
Színházam az életet keresi és az intenzitás
excesszusa révén kiszakítja azt az elfojtásból
és a tudatba helyezi át. Színházam dramaturgiája
egy extrém excesszusra talált rá (az excesszus, legalábbis
az élet excesszusaként, az élet robbanásaként
beleálmodta magát elméletembe). A lereagálás
kielégítésének kívánása
olyan heves, hogy a vágy, a kéj az ellenkezõjébe,
a szenvedés iránti vágyba csap át. Az orgiasztika
szadomazochista rombolásba, õrjöngõ kéjbe
megy át vagy szétszakad (ezt szimbolizálja a széttépett
Dionüszosz). Itt ismét a kegyetlenség mutatkozik meg,
mint az élet örvénye, mint intenzitás, mint élet,
amihez fohászkodunk, amit hívunk, amely halhatatlanságában,
építõ és romboló energiával,
erõszakkal és erõvel szüli meg önmagát,
és örökös mozgásban és változásban
mutatja magát. Az örökös létezés demonstrálódik,
túl az életen és a halálon, mindkettõn
túl, csak a mindennek metafizikai értelmet kölcsönzõ
léthez tartozóan.
Az excesszus kitárja a gleccser kísérte sötétség
hegyeit, a halál szakadékát, a gyilkosság szakadékát,
az apagyilkosság szakadékát, az anyával való
egyesülés szakadékát, egészen a keresztre
feszítésig és Dionüszosz széttépéséig.
A feltámadás profetikus ígéretét ordítják
a világmindenségbõl a világmindenségbe,
és ez érkezik meg. A szent bûnök provokálják
az életet, megmutatják az intenzitást és megõrzik
az életet és a létet. Bennünk, tudat alatt, mélyen
a húsunkba ivódva biztosan létezik az excesszus markáns
kiélésének szükséglete. Élmény,
túl az erkölcsi értékeken, mert ebben az élményben
összeolvad, összekeveredik az építés és
a rombolás, mert a keletkezés és a lét a rendkívül
intenzív létfelfogás és léttapasztalat
által megvalósul és vérünkön és
húsunkon átpulzál. A magát mindig megismétlõ
„nagy robbanás" kozmológiai elmélete is ezt látszik
igazolni. A „nagy robbanások" közötti folyamatok építkezések
és rombolások is egyben. A keletkezés excesszusa eseményekben
gazdag és látensen tartalmazza a lét minden történetét,
a népek mítoszait, a tudat történetét.
Beülteti létünkbe azt a szükségletet, hogy
húsunkkal, tudatunkkal permanensen megéljük az excesszust.
Életünk (létünk) az excesszus és az üresség
között játszódik. Az orgia megismerésének
élménye ugyanúgy meghatároz bennünket,
mint az önmagunkra találás a nyugodt meditáció
révén, az üresség. Természetünk legmélyén
rejlik az excesszív kiélés vágya, amelybe az
(extatikus) kiélésen keresztül hatolunk be és
amelyet az ösztönösség meditatív szublimálásán,
az ürességen keresztül ismerünk meg. Az excesszus
intenzitást jelent, az üresség, a megszületés
elõtti lét megtapasztalását, s azt a legnagyobb
elevenség, éberség és létintenzitás
által érhetjük el.
Nem csak a színház terápiája révén
válik lehetségessé az excesszusoktól történõ
elszakadás. A normális élet is ismer excesszusokat,
amelyeket a legegyszerûbb embereknek is meg kell tapasztalniuk.
A születés excesszusa
A szeretkezés excesszusa
A betegség excesszusa
A halál excesszusa
A normális élet, minden ember élete akarva-akaratlan
tele van excesszusokkal. Majdhogynem kényszerítve vagyunk
arra, hogy belemerüljünk az intenzitásba.
11
A kereszténység elsõdlegesen a szenvedés,
a kegyetlenség lényegét mutatta meg nekem. A kereszténység
tanított meg arra, hogy diagnosztizáljam az elfojtott életet.
A kereszténységtõl valószínûleg
többet tanultam meg a kínzásról és a kegyetlenségrõl,
mint a görög tragédiától. A szublimálás
túlzott követelése, az ösztönök és
a test fegyelmezése és elpusztítása egyet jelent
azzal a mítosszal és azokkal a kultikus formákkal,
amelyeknek középpontja a passió és Krisztus keresztre
feszítése. Az elfojtott élet fordított alakban,
szadomazochista szenvedés-orgiaként tör fel.
Az analitikus dramaturgia kísérletet tesz arra, hogy
az érzékien intenzív észlelések rituáléja
révén lemerüljön az elfojtottba, a „kegyetlenség"
szemléletessé válik és a mûvészet
által visszaváltozik életté.
A kereszténységtõl sokat megtanultam a tragikumról,
és a dráma mûvészeként egyre mélyebbre
és még „kegyetlenebbül" hatoltam a szenvedések
kínálatába. Munkám tele van a keresztény
kínzás szimbólumaival. Már többször
elmondtam, hogy munkásságom a vallás pszichológiájával
és a vallás fenomenológiájával foglalkozik.
Soha sem állt szándékomban, hogy blaszfémiát
konstruáljak. Vallásarcheológiai szempontból
a kereszténység az a kultúrkör, amelybõl
származom. Megpróbálok a keresztény szimbólumokból
kiindulva visszanyúlni a legkorábbi vallásformákhoz
és az ehhez kapcsolódó szimbólumokhoz. Azt
is mindig hangsúlyoztam, hogy munkámmal tudatunk történetét
szeretném elmesélni, reprodukálni, illetve tudatunk
állapotát megvilágítani, és ezen a ponton
megmutatkozik, hogy munkám csaknem egy pszichogrammot képez.
A kereszténységen és a többezer évnyi,
világtól menekülõ aszkézis vallásán
még nem jutottunk túl. A kereszténység és
a belõle következõ kollektív neurózisok
még mélyen bennünk vannak. Drámai vállalkozásom
egy analitikus dramaturgiai operáció segítségével
próbálja meg a kereszténység által elfojtott
életet hozzásegíteni az egészséges alkalmazáshoz.
Munkám a helyzetet pillanatnyi állapotában mutatja
be. Még mélyen benne vagyunk a kereszténységben,
de el kell szakadnunk tõle, ez a mi tragédiánk és
a kiutunk. A másik az élet ünnepéhez vezetõ
út. Ez a helyzet annak ellenére, hogy már senki sem
hisz igazán a kereszténységben. Éppen a munkám
bizonyítja azt, hogy mennyire benne vagyunk még a kereszténységben
annak ellenére, hogy túl akarunk lépni rajta. Az én
drámám egy roppant harcot hord ki, Dionüszosz a keresztre
feszített ellen.
12
A schopenhaueri mûvészetfelfogásra gondolok. Törekvése,
a buddhistákéhoz hasonlóan az volt, hogy az élni
akarás megtagadása, az aszkézis révén
kilépjen az akarat körforgásából – a megváltás
érdekében. Az akarat konzekvens tagadásának
elsõ fokát a mûvészet gyakorlása jelentette
számára, mivel az már kilép az akarat diktátumából,
mivel objektív pozíciót foglal el, már nem
ösztönzi az akaratot, hanem csak ábrázolja. Ezzel
valami nagyon alapvetõ dolgot mondtunk ki a mûvészet
szabadságáról, hogy csupán az ábrázolásról
van szó és egy ábrázolt gyilkosság nem
igazi gyilkosság. A mûvész kikerül az általa
ábrázoltak felelõsségének hatáskörébõl,
ez különösen a régi mûvészetre volt
érvényes. Az állam és a jogrendszer rendelkezett
azzal a támponttal, hogy rögzítsék az úgynevezett
mûvészi szabadságot. Hogy ez a mûvészi
szabadság Ausztriában korábban nem létezett,
az is mutatja, hogy 1967-ben istenkáromlás miatt elítéltek.
Az ítéletet azzal indokolták, hogy egy jó mûalkotás
éppúgy lehet istenkáromlás, mint egy rossz.
A haladóbb országok, mint például Németország,
már annakidején is rendelkeztek egyfajta jogi elképzeléssel
a mûvészi szabadságról. Egy per alatt álló
mûalkotás esetében szakértõt vontak be.
Amennyiben a szakértõ kijelentette, hogy a szóban
forgó mû esetében mûalkotásról
van szó, a vád okafogyottá vált. Hasonló
volt a helyzet Németországban a pornográfiával
kapcsolatban. amennyiben egy képet, amelyen a vádló
pornográfiát vélt felfedezni, egy szakértõ
mûalkotásnak nyilvánított, ugyancsak okafogyottá
vált a vád. A pornográfia problematikáját
amúgy is nevetségesnek tartom, vannak rossz és jó
erotikus mûalkotások. Ausztriában egyébként
1982-ben szavazta meg a parlament a mûvészi szabadságról
szóló paragrafust. A mûvészet fejlõdése
azonban túllép a természet ábrázolásán
és utánzásán. Az absztrakt mûvészet
után a dadaizmus és a pop art valós tárgyakkal
foglalkozott, elõre megformált kész objekteket használtak
fel a képekhez, szobrokhoz, environmentekhez és installációkhoz.
A happening, az akcionizmus és a performance valós eseményeket
rendezett meg. A mûvészet egyre inkább a készen
talált dolgok koncentrált megjelenítésévé
vált. A valóság sûrítése révén
a mûvészet teljesen más hatáskört, teljesen
új felelõsséget és feladatkört kap. A
mûvészet elérte azt a fejlõdési fokot,
hogy szó szerint minden mûvészetté válhat,
az élet folyamatai, növekedési folyamatok, politikai
folyamatok, szociológiai struktúrák jelenhetnek meg
a mûvészi képzõdményeken. Beuys szociális
plasztikájának mûvészeti koncepciójára
gondolok. A mûvészet életté válik és
az élet mûvészetté.
Minden, ami megtörténik és minden, ami van, felhasználható
egy mûalkotáshoz vagy integrálható egy mûalkotásba.
Az a lényeg, hogy a mindenkori valóság elemeit egy
átfogó összefüggés értelmében,
a forma komprimációs elvének értelmében
használják. A valóság egyes felhasznált
részletei (részek, elemek) építõkockaként
foghatók fel, amelyek, ha jól rakják össze õket,
mûalkotást eredményeznek.
13
Ha meg akarják érteni munkámat, meg kell érteniük
annak teljes intencióját, a tragikum színházának,
a tragikum ábrázolásának, a halálnak
a teljes elméletét. A halál, a gyilkolás, a
szenvedés, a passió ábrázolása, a játék
az agressziónak, a vadász, a harcos gyilkolási kéjének
tudatalatti vágyával – ez a célja a dráma mûvészének.
A dráma mûvészei mindig foglalkoztak a halállal,
lefestették és drámai módon tettenérték
a halált. A színház, a drámai katasztrófa
bepillantást enged a tabuk nélküli tér mögé;
a káosz, az isteni hatalom, a természet erejének rettentõ
erõszaka, amelyet nem szelídítettek meg a tabuk, lesújt,
megráz minket az Atridák gyilkosságai vagy Ödipusz
király szörnyû felismerését követõ
megvakítása nyomán.
A dráma mûvésze rendkívül kíváncsi
és közlékeny, exhibicionista és voyeur egyszerre.
Nem kíméli sem magát, sem másokat, meg kell
mutatnia az igazságot, meg kell találnia a létet.
A dráma mûvésze meg akarja mutatni, mi történik
akkor, ha megszüntetjük a tabukat. A dráma mûvésze
megkérdõjelezi az ént, az alanyt (csakúgy mint
az ázsiaiak), ám az ázsiaiaktól eltérõen
analitikus, csaknem erõszakos, excesszív módon.
A keresztrefeszített halálát a mítosz és
a kultusz pontosan és drámai módon képezi le,
sõt azt a keresztény mise meg is jeleníti. Lehet-e
mûvészet a gyilkolás? A kérdésre, amennyiben
a régi értelemben vett ábrázoló- és
képzõmûvészetrõl van szó, a válasz
pozitív. A gyilkolás ábrázolása – és
ezt igazán tudhatjuk a mûvészet történetébõl
– mûvészet. A hagyományos mûvészet – mindenek
elõtt a dráma mûvészete – a gyilkolást
ábrázolja, rendezi meg.
A korábbi mûvészet kezdetben nagyon büszke
volt arra, hogy semmi köze sincs a valósághoz. A mûvészet
büszke volt arra, hogy leképez, hogy az alkotó módon
történõ ábrázolás és az
elmúlt és eljövendõ dicsõítése
révén új valóságot kínál.
A történések ábrázolása és
utánzása különösen fontos volt egy olyan mûvészet
számára, amely évezredekig a mítoszt és
a kultuszt szolgálta.
A leképezés büszkesége a realizmusban teljesedett
ki, hogy aztán az absztrakt mûvészet a valódi
tárgyak ábrázolása és valós történések
megrendezése felé forduljon.
A mûvészet legfontosabb feladata az lehetne, hogy az életet
az élet ünnepévé fokozza, de a tragikum ugyancsak
része az életnek, és mindenekelõtt része
a mûvészetnek. A forma, a mûvészet tömörítésének
elve kiterjesztette hatókörét az egész életre.
A technikai eszközök és az egész technológia,
valamint a technikai folyamatok révén a legmagasabbfokú
absztrakció és a legmagasabbfokú esztétika
nyerhetõ. Magasfokú esztétika tulajdonítható
a tudomány nyelvének, funkcionális lebonyolításoknak
és magas fokú esztétika nyerhetõ belõlük.
A fegyverek és sebességgel kapcsolatos eszközök
szépsége megfelel ennek az új esztétikának.
Az esztétika, azaz mélyebb értelemben a forma, minden
folyamatba betüremkedhet. A háború igenlése vagy
dicsõítése nélkül is igenis lehetséges
a háború esztétikájáról beszélni.
Az erõszak és a kegyetlenség, bár nem szívesen
beszélünk róla, mindig is nagy szerepet játszott
a mûvészetben. Akármennyire szomorúan is hangzik,
a háború is része lehet a mûvészetnek
ugyanúgy, mint a misztika élménye és a létezés
buja öröme. A mûvészet a teljességre törekszik,
az ábrázolásnak nincsenek már korlátai.
Ennek ellenére lényegesen megnõtt a mûvészet
és különösen a mûvészek felelõssége.
Pontosan azért, mert már nem lehet elbújni a mûvészet
fogalma mögé, mert a mûvészi tevékenység
már nem jelent garanciát az abszolút helyes és
tiszta cselekedetekre, éppen azért, mert a mûvészet
nem erkölcsi kényszerképzet, pontosan ezért van
a mûvészetteremtésnek felelõssége. A
mûvészet totális szabadsága elvesztette „tisztaságát",
már nem jón vagy gonoszon túli cselekedetet jelent.
A mûvész csinálhat jó mûvészetet,
de végrehajthat ezáltal rossz erkölcsi tetteket. A mûvészetteremtés
már nem garantálja az etikus jogszerûséget.
Olyan ez, mint a bûnbeesés. Bár a mûvészet
szabad, most már nem egy vallás, egy ideológia mítoszának
szolgál, a mûvészet szabad, már csupán
a lényegesre (a tulajdonképpenire), a létre vonatkozik,
ám ezáltal elvesztette ártatlanságát.
Ez azt jelenti, hogy minden mûvész maga viseli a felelõsséget
mûvészetéért, éppúgy mint a tudós
a felfedezéséért. Nekem magamnak kell eldöntenem,
hogy mûvészetem másokra káros hatással
van-e vagy sem. Lehetséges, hogy egy folyamat erõs mûvészi
hatást vált ki, azonban nem tudok és nem akarok felelõsséget
vállalni a szenvedésért, amelyet kiváltott.
A tényleges gyilkolást a mûvészetben ezért
majdnem mindig el kell utasítani, nem azért, mert nem mûvészet,
hanem azért, mert erkölcstelen tett. Néró égõ
Rómája talán szép látvány, esztétikus
esemény volt, de el kell utasítani, mert erkölcstelen
tett, amely ártatlanoknak szenvedés okoz. Vannak olyan folyamatok,
amelyek körülöttünk, sõt mi több, bennünk
mennek végbe, amelyek bennünket érintenek, amelyek mindenképpen
megtörténnek és amelyeket csak nehezen vagy egyáltalán
nem tudunk feltartóztatni. Nagyon hiszem, hogy nekünk mûvészeknek
jogunk van ahhoz, hogy ezeket a folyamatokat a színházunkon
áteresszük, hogy szemléletessé tegyük õket.
Ha egy tragikus eseményt, amely elõre láthatóan
be fog következni, és amit nem tudunk megakadályozni,
beépítünk egy színházként felfogható
játék menetébe, úgy az nem erkölcstelen
tett, hanem a mûvészi alkotás folyamata. Ez érvényes
a mészárlás színhelyének megváltoztatására
is, amennyiben azt áttesszük a vágóhídról
a parasztudvarba. Ennek elõfeltétele, hogy az állatnak
ne okozzunk felesleges szenvedést.
Amennyiben a filmet és a televíziót is beleértjük
a színházba, tágabb értelemben vett színháznak
tekintjük, megfigyelhetjük, hogy ez a két médium
naturalista, a valóságot leképezõ ábrázolásával
mindent felülmúl és ezáltal monophelyzetbe kerül,
miközben a többi ábrázoló médium,
mint például a klasszikus színház, elfordul
a tökéletes illuzionizmustól. Éppen ezért
a film és a televízió a gyilkolás és
halál naturalista ábrázolásához is felülmúlhatatlan
közelségbe került. Tulajdonképpen azt kell mondjam,
hogy a gyilkolás és az ölés centrálisan
meghatározza a világ televíziózását.
Egyszer összeszámolták az összes csatornán
a TV halottait, elgondolkodtató hihetetlenül magas számuk.
A revolverek és más gyilkos szerszámok a leggyakrabban
mutatott eszközök. De a képernyõ színházának
minden gyilkossága realista volt, tiszta és a médium
által esztétikusan megszûrt. A tévénézõ
vacsorája közben élvezhette a gyilkolást.
14
Számunkra ma már érthetetlen fejlõdést
mutatott a római színház a realizmus irányába.
A rabszolgákat, miután szerepüket eljátszották,
szerepüknek megfelelõen megölték a színpadon.
Minden elutasítás ellenére érdekes a jelenség
és megfelel a színház történetének.
Hogyan is van ez a gyilkolással az én színházamban?
Tudják, hogy színházam (frissen) levágott állat-tetemekkel
és hússal, vérrel és belekkel foglalkozik.
Az állatokat már levágott állapotban a vágóhídról
vesszük és az akció után általában
megesszük õket. Társadalmunk az állatokat élelmiszer-fogyasztásunk
kielégítése céljából vágta
le. Csupán Amerikában és Prinzendorfban tettem kivételt.
Erre késztetett az a vágy, hogy valós eseményeket
valóságuknak megfelelõen mutassak meg. Miért
ne történjen az amúgyis végbemenõ vágás
a színházambanõ Miért kell, hogy titokban,
mindenki számára elérhetetlen módon történjen?
Fontos, hogy a bikák vendégeink táplálékaként
szolgáltak. Másrészt, amúgyis, istállókban,
étkezési célokra tenyésztették õket.
Ha nem én vágtam volna le a bikákat a színházamban,
egy másik felhasználó vette volna meg és vágta
volna le õket. Prinzendorfban házi vágást végeztünk,
mint ahogyan ezt a parasztok évezredek óta teszik. Egyetlen
állatot sem öltünk meg szándékosan.
Meghatódottság uralkodott a játék résztvevõi
és a nézõk között. Egy olyan aktus vált
láthatóvá, amely egyébként elõlünk
elrejtve történik. Nyilvánvalóvá vált,
hogy olyan pszichológiai fogalmak, mint a szadomazochizmus, többé
már nem helytállóak. Végbemegy a gyilkolás
õsi folyamata, a gyilkolásnak mindig volt oka vagy célja.
más kérdés, hogy ez az ok vagy cél jogos-e.
Az orgia-misztérium színházban megélt gyilkolásnak
mindannyian részesei voltunk, mindannyiunk „bûne" volt, mert
húst eszünk, mert ragadozók vagyunk. nem felelne meg
az állat méltóságának, hogy nézõk
elõtt haljon meg. A vágóhídon az állat
egy sereg mészáros elõtt pusztul el. A halál
így is úgy is kegyetlen és tragikus tény, nézõkkel
vagy anélkül, parasztudvarban, színházban vagy
vágóhídon, az ágyban, az utcán, a háborúban,
a természetben, mindannyiunk számára. Mégegyszer:
a színház mindig is foglalkozott a halállal. Azok,
akik az igazság ellenében az állat méltósága
mögé bújnak, nem viselik el ragadozó voltukban
rejlõ saját természetüket, amely filogenézisen
alapszik, még akkor is, ha vegetáriánusok.
Miért nem engedik meg a dráma mûvészének,
hogy megmutasson egy folyamatot, hogy egy eseménysorozatot átvigyen
a színházba. Azt mondom, igen, szükség van éppen
ezeknek az eseményeknek a bemutatására. El kell utasítani
azt, hogy a vágásból parádét csináljanak,
amennyiben az állatnak ez felesleges szenvedést okoz. Az
is lényeges, hogy a levágott bika amúgy is levágásra
lett szánva. Az elítélendõ lenne, ha a legelõrõl
hajtanánk be egy állatot azért, hogy azt az orgia-misztérium
színházban levágjuk.
Felmerül gondolatainkban az isteni, megijedünk, beleborzongunk
a szadizmusba, a részvétbe. Félelmet érzünk,
megtapasztaljuk a létezés intenzitását, az
élmények ellenére ki vagyunk szolgáltatva önmagunknak,
együttérzünk a megölt lénnyel és magunkkal.
A bennünk rejlõ vadász ölési kényszere
megkérdõjelezhetõ módon éli ki magát.
A gyilkolás õsi folyamata élménnyé válik.
A vadásznál erõsebb állat megölésére,
az apagyilkosságra, a királygyilkosságra, a megváltó
isteneken és állatisteneken végrehajtott mitikus gyilkosságok
láncolatára asszociálunk, beleértve a sárkány
megölését, a sötétség elpusztítását,
a totemállatok megölését. A gyilkolás
annyira tabu, hogy senki sem akarja felfogni vagy regisztrálni intenzitását
és a folyamat ijesztõ, megrázó voltát
és súlyát, mert nem akarja, hogy bármi köze
is legyen hozzá. Nem a voyeur ostoba kielégülésére
gondolok, nem errõl van szó. Nem is az erõszak és
gyilkosság dicsõítésérõl. Sokkal
többrõl van szó, a lesújtottságról,
a borzasztó megrázkódtatásról, az erõszak
elleni haragról, a dionüszoszi haragról, amely felidézõdik,
amely az életet kimeríthetetlenné teszi és
provokál.
15
AZ ORGIA-MISZTÉRIUM SZÍNHÁZ MITIKUS VEZÉRMOTÍVUMA
A kenyér és bor színeváltozása,
az áldozás
Jézus Krisztus keresztre feszítése
Dionüszosz széttépése
Ödipusz megvakítása
A rituális kasztráció
Orfeusz meggyilkolása
Adonisz meggyilkolása
Ízisz és Ozírisz
Attis férfiatlanítása
A rituális királygyilkosság
A totemállat megölése és elfogyasztása
A szadomazochista alapexcesszus
Vállaltam, hogy a dráma mûvészeként,
a színház lényegében rejlõ exhibicionizmus
révén, egy a maga érzéki valóságában
megtapasztalható gyilkosságon keresztül megmutatom az
embereknek, amit mindannyian teszünk, hogy húst együnk.
Vállalom annak felelõsséget, hogy mint mûvész
megmutassam ezt a folyamatot. Azt mutatom meg, amit elfojtunk. Azt, hogy
hogyan kerül a hús az asztalra és azt, hogy a hús
kellemes íze kapcsolódik egy állat halálához.
Ez az oka annak, hogy minden elfojtott bûntudat rám vetítõdik
ki és engem vádolnak a naponta megismétlõdõ
százezer vágásért, hogy húst ehessünk.
Bemutatom azt az áldozatot, amit a lény értünk
kénytelen meghozni, megmutatom a bennünket tápláló
testvérgyilkosságot, amely elindítja anyagcserénket.
Egyszerre csak én vagyok az, aki akarattal állatokat
öl és kínoz. Engem tesznek felelõssé azért,
ami az állatokkal történik, mert egy lóugrással,
egy tranzakcióval behozom a vágást a színházamba.
A dráma mûvésze bemutatja az igazságot és
ez büntetést érdemel.
A mûvemet szétrombolni akaró állatvédõk
mentalitására jellemzõ a következõ: elmentek
a paraszthoz, akinél megrendeltem a bikákat, és meg
akarták venni tõle a három állatot. De a paraszt
nem adta õket, mert azokat én rendeltem meg, de felkínált
nekik hat másik bikát, azokat azonban nem akarták.
Mirõl is van szó, egy szimbolikus játékról?
Több joguk van az általam megvásárolt állatoknak
az élethez, mint hat másiknak?
Mit lehetne tenni, hogy véget vessünk a mészárlás
láncolatának? Meg lehet venni az állatok szabadságát,
ki lehet õket hajtani a legelõre, lehet kegyelemkenyéren
tartani õket, etetni és várni kell õket. Lehet
ezt egyszer vagy többször csinálni, de aztán egzisztenciális
okokból fel fog kell hagyni ezzel. A legelõ nem elég,
télen az állatoknak be kell menniük az istállóba.
Minden állatvédõ városlakó, nem lesz
képes arra, hogy tehenet tartson az elõszobájában.
Ha az állatvédõknek már nincs egyéb
érve, azt mondják, hogy vegetáriánusnak kell
lenni. De ez sem járható út, az emberiség nagyrésze
húst eszik, nem lehet õket máról holnapra egy
olyan fordulatra kényszeríteni, ami idegen az ember lényétõl.
Az ember rendeltetése szerint ténylegesen ragadozó.
Fejlõdését és kultúráját
a húsevés határozta meg. Nem hiszem, hogy az ember
hosszú távon alkalmas lenne a vegetáriánusságra.
Ennek ellenére be kell vallanom, hogy túl sok húst
eszünk, egy vagy kétszer hetente bõven elég lenne.
Nem lenne szükség az intenzív csirke-, disznó-,
marhatenyésztõ és hízlaló intézményekre.
Megakadályozhatnánk rengeteg állat borzasztó
szenvedését. Mondanom sem kell, hogy szeretem az állatokat.
Házamban kutyák, macskák, birkák, kecskék,
szamarak, pávák, tyúkok, kacsák, libák
laknak. Én is teljes szívembõl megvetem mindazt, amit
az állatvédõk üldöznek. Ismétlem:
az intenzív tenyésztést, a kémiai eszközökkel
történõ hízlalást, a betegségek
tenyésztését az élet helyett, a kínokat
okozó állatszállításokat, az állatok
kegyetlen megölését a bundakészítés
miatt stb. Szívesen beállnék az állatvédõk
soraiba, szívesen tartoznék közéjük. De
azzal, ahogyan a nyáron viselkedtek, bebizonyították,
hogy félretájékozottak és nincsen olyan komoly
stratégiájuk, amellyel ténylegesen segíteni
lehetne az állatokon. Szentimentálisak és agresszívek,
mint a fasiszták, érvekkel semmit nem lehet elérni
náluk és a bûntudatot rosszul vetítik ki, rossz
helyen keresgélnek.
16
Mindig nagyon fontos volt számomra, hogy az általam felhasznált,
levágott állatokat megegyék az akciók után.
Kétszeresen használták fel õket, az akcióhoz
és élelmiszerként. Ez történt a Prinzendorfban
levágott állatokkal is. Általában mindig ez
történt a levágott állatokkal, ezt mindig betartottuk.
Az állatok elfogyasztásának érve az akció
után számomra mindig fontos volt, éppen azért,
hogy elkerüljem azt a vádat, hogy az állatokat csak
egy zagyva akcióhoz használtam fel, hogy az állat
hiába, csak az akció kivitelezése érdekében
pusztult el. Ezzel elsõ fokon vissza tudtam utasítani a vádat.
De most, hogy keményednek a frontok, minden bizonnyal utalnom kell
arra, hogy akcióim esetében mûvészetrõl
van szó, és hogy lehetségesnek kell lennie annak,
hogy egy étkezés céljából levágott
állat a mûvészet céljaira is felhasználható.
Ne firtassuk, vajon feltétlenül magasabbrendû hasznosítás-e
az állat kannibalisztikus elfogyasztása, mint az állat
felhasználása egy akcióhoz.
17
Szeretnék ismét visszatérni a televízióhoz,
a halál ábrázolásának legbujább,
legmagasabb fokú kínálatához, amelyet a médium
klinikai tisztaságúvá szûrt át, esztétikus
módon túlcukrozta és hatástalanította,
gusztusosan domesztikálta és csupán jelezte a tudatalattiból
agresszió iránt kiszûrõdõ vágyat,
mint valami technologizált álomgyárban. Máshogy
mûködik ez az orgia-misztérium színházban.
Itt „gesamtkunstwerkrõl" van szó, valós események
megrendezésérõl, mind az öt érzékünkre
szükségünk van, egy valós történést
tapasztalhatunk meg mind az öt érzékszervünk révén.
Az orgia-misztérium színház halált megcélzó
akciói nem hatástalanítva és megtisztítva
hozzák a halált. A halál az érzékek
révén a legmélyebben megtapasztalható. Érezni
a vér és a hús szagát, a belek és a
bélsár szagát. A véres hús és
a gõzölgõ, párolgó zsigerek és
belsõ szervek kardvirágszínû, nedves, friss
virágszíneit. Meg lehet tapogatni, meg lehet érinteni.
Bele lehet nyúlni a nedves, vizes, hideg vagy meleg vérbe,
a víztõl-vértõl nedves húsba. Gyúrni
lehet a nyálas, puha, teli beleket. Spriccel a vizelet és
a bor. Ezek az intenzív benyomások közel vannak az undorhoz.
Ha túllépünk az undoron, az élmények intenzitása
révén behatolhatunk az élet mélységébe.
Intenzíven megtapasztaljuk a létet.
18
Régi vágya nemcsak a tudósnak, hanem a mûvésznek
is, hogy megtudja, hogyan néz ki testünk belseje. Az egyiptomiaktól
kezdve a görögökön át egészen Leonardóig
és Michelangelóig újra és újra anatómiai
gyakorlatokat (tanulmányokat) végeztek holttesteken. A reneszánsz
mûvészek számára ez életveszélyt
jelentett. Az inkvizíció üldözte õket ezért.
Késõbb jött a felvilágosodás. Gyakorivá
vált az anatómia ábrázolása a képzõmûvészetben.
Mindenekelõtt Rembrandt két anatómiájára
gondolok, de levágott állatokat is ábrázoltak,
fõeg a hollandok. Ez a hagyomány folytatódott az expresszionizmusig.
Ám helytelen lenne, ha ezt a szükségletet csupán
a képzõmûvészetre redukálnánk.
Minden idõk költészete is hordozza azt az akaratot,
hogy megtudja, leírja, hogyan is néz ki az ott belül.
Ezt bizonyítja Homérosztól Bennen keresztül egészen
Hans Henny Jahnnig és tovább.
Nem csak a tudomány, a forma, a mûvészet is tudni
akarja, hogyan is néz ki az ott belül. A tudománynak
ismernie kell a szervek felépítését, hogy hasznosítani
tudja. A mûvésznek azért kell ismernie a szerveket,
a belsõt, hogy megtudja, hogyan lehet hasznosítani a szerveket
a forma számára. Itt a szervek és a hús színérõl,
anyaguk felépítésérõl van szó:
arról, hogy puha, teli, nedves, nyálas vagy vizes-e? Tele
van-e ugyanúgy más anyagokkal, váladékokkal,
mint az epe és a húgyhólyag? Borítja-e nyál,
zsíros-e, esetleg erõsebb állagú, mint a vesék
vagy a máj, húsos-e vagy nyújtható, nyálas,
csaknem szétfolyó, mint a salakkal teli, frissen vágott,
testmeleg belek? A mûvész és a dráma mûvésze,
a „gesamtkunstwerk" mûvésze meg akarja ismerni, látni,
szagolni és ízlelni a belsõ szervek, a belsõben
levõ hús és a mindent átható vér
bódító virágszíneit, mindenek elõtt
pedig megtapogatni, mindkét kezével be akar nyúlni
a belsõ valóságba, fel akarja fogni, a szó
szoros értelmében, megfogdosni ujjaival, megtapintani, gyúrni
akarja. Ismét a vadász, a ragadozó elveszett érzékelése
a lényeges. Belenyúlni a legyõzött ellenség
(állat) testébe, feldarabolni a fogyasztáshoz a húsát.
Érzem a salaktól duzzadó, meleg, nedvesen gõzölgõ
belek mélységesen szerves puhaságát. Ismét
lehetségessé válik a tapintás elveszett érzéke,
a lehetséges regisztráció mélységeinek
élménye. A forró vagy gyakran vizes, kihûlt
hús nedves puhasága. A vér, a húgy, a belek
tartalmának folyadéka melegen csurog a kezemre. Kitapinthatóvá
válik az élet szerves bujasága.
Mégha ez egy normális ember számára perverznek
és betegesnek is tûnik: szükséges számomra,
hogy egy megölt, levágott állat testén olyan
tevékenységeket végezzek, amelyek megfelelnek a mûvészet
értelmét keresõ összefüggéseknek.
Ez legalább olyan fontos, mint az utána következõ
fogyasztás. Egy akciót szidnak és hullagyalázásnak
minõsítenek, de a legrosszabb, legborzasztóbb, ismétlem,
mégiscsak a civilizáció, a kultúra és
vallásunk által engedélyezett kannibalizmus, hogy
megesszük testvéreink, az állatok húsát.
A húsfogyasztás szükségességét
belátják, de azt nem, hogy a mûvészet hasznosítsa
egy már halott állat testét.
19
A barcelonai halpiac mély benyomást tett rám,
mint egyébként minden piac, de ez a piac, amelyet a kiirthatatlan
déli típusú hajózási tradíció
határoz meg, különösképpen megérintett.
Megtapasztaljuk a legbujább élet kinyilatkoztatását
annak ellenére, hogy a halál ábrázolásáról
van szó. Kizárólag halott, éppen feldarabolt
és felnyitott halaknak és a tenger gyümölcseinek
friss húsát árulják és kínálják
étvágygerjesztõ ételként. A megölt
állat számára ez a halál, az evõk számára
az élet tárul ki teljes bõségében, hogy
meginduljon az anyagcsere. A halott állatok láttán
eleinte nincs az a benyomásunk, hogy mészárlás
történt. az élelmiszer felhasználás ökonómiája
az értelmes szétdarabolás révén megkapó
rendet és esztétikát teremt.
Nedves, (a virágok húsát) megittasító
színkavalkád, színpompa nyílik meg elõttünk.
A tenger kitárja élõ belsõségeit, felkínálkozik
a dionüszoszi vitalitás. Az emlõs állatokat megelõzõ
formák és a kreált vegetáció pompája
született meg a tengerbõl, a vízbõl, az anyák
nedves birodalmából. A természet mindig pazarló
módon újul meg. Az élet robbanásai kocsonyaszerûen
tárulkoznak ki elõttünk. A halak húsa minden
elképzelhetõ színben pompázik, a fehértõl
az ezüstös fehérig, a hús rózsaszínétõl
az égõ vérvörösig és ibolyaszínig.
A halak mellett kígyószerû lények is találhatók,
tengeri csillagok, tengeri sünök, oktopuszok mozgatható
fogó- és szívókarokkal, halak belsõ
szervei. Minden olyan nedvesen és élettelien friss, mint
egy frissen felütött tojás. Ez a pillanat frissessége,
az érzékekkel rendkívül intenzíven regisztrált
észlelés pillanata. Mindent elural egy kocsonyaszerû,
nyálkás, sûrû, spermaszerû, a tojás
sárgájára emlékeztetõ élmény,
látszólag minden túlcsordul. Jelen van a nemrég
bekövetkezett halál frissessége is és nyoma sincs
a hervadásnak, mindenre rányomja bélyegét a
vér és a nemrég még friss vérkeringés.
A jég, mint a friss virágokat, frissen tartja a halak nyers
húsát.
Levágott birkák, disznók, marhák és
szárnyasok húsát árulják, ezen kívül
belsõségeket, beleket, tojásokat, heréket,
mindent, ami él felhasználnak és táplálékká
lesz.
20
Mi más lenne ez a dionüszoszi, tobzódó, feldíszített
virágoskertje a húsnak, ha nem a halál, a gyilkosság,
az öldöklés túláradó ünnepe,
hogy megtartsuk az életet és hogy az még bujábban,
még veszélyesebben következzen be, az ember mélységes
elevenségének formájában. Az élet, a
létezés megmutatja arcát, a halál testi, buja,
puha telítettségét és pompáját.
A halál finoman érzékeny, megittasító
esztétikája manifesztálódik anélkül,
hogy kizárólagosan dicsõítené a halált.
Amit dicsõít, az a halálon túlmutató,
újra és újra visszatérõ, dionüszoszi
élet, a keletkezés és a világ változása.
A halál tragikuma mélyebb dolgokat mutat, a halál
mélyérõl való visszatérést. A
halál gazdagsága és sokszínûsége
megegyezik az élet sokszínûségével, a
lét megjelenési formáinak egyidejûségével.
De hogy ne gyanúsítsanak a turistáknak való
romantikus esztétikával, a világ vágóhídjaihoz
fordulunk. A nagyvárosok számára hekatombákat,
disznókat és marhákat vágnak le és darabolnak
fel gazdaságosan. Itt is feltüremkedik a belsõ szervek
és a hús elképzelhetetlen színpompája,
a hús és a belsõségek érzékien
felfogható, szubsztanciális valósága. A drámaiság
(a tragikum) szemmel láthatóbb, a gyilkolás, az ölés
nem korábban történt, mint a halpiac esetében,
hanem tetten érhetõ a jelenben is. Itt is jelen van a halál
ünnepe, a halál esztétikája, ám közvetlenebb,
átütõbb módon. A természet, az evolúció
tragikuma, amely ragadozó voltunk miatt következik be, (ideiglenes)
szükségszerûségként jelentkezik.
21
Mi ez a világ, mit hord ki ez a világ, mit akar ez a
világ, ez a világegyetem, ez a világegyetemek tömörülése,
a nem egyenlõk tömörülése a végtelenben?
A keletkezésnek és az elmúlásnak az örökkévalóságban
és végtelenben végbemenõ aktusa visszavezethetõ
és összefoglalható a mindent megindokló lét
fogalmára. Minden a létben, a léten keresztül
történik. Minden cselekvés, történés,
a teljes teremtés, minden születés, a halál,
a pusztulás minden formájának és minden orgiának
a színpada a lét. A világ, a maga összességében
és örökké tartó változásában
létezik és létezni akar. Mérhetetlen erõk
és hatásmezõk, amelyek rettenetes és nagyszerû
potenciája csak az örökkévalóság
és a végtelenség fogalmából vezethetõ
le és csakis ezekre vezethetõ vissza. Ez az erõ elképzelhetetlen,
felmérhetetlen, a feneketlen mélybõl ered feltartóztathatatlanul,
áldásos, mert mindent tartalmaz és életben
tart és mégis: egyidejûleg épít és
rombol egyaránt. Ezek az erõterek okozzák a folyamatokat,
napokat és csillagrendszereket teremtenek és vesznek vissza.
Istenek alkonya, világégések, kozmikus alakzatok
és konstrukciók összeesése. A vég és
az újrakezdés az alap-excesszusban, a „nagy robbanásban"
találkozik. Itt van a semmi, az üresség szakadéka,
amelyet a lét ellentétének, illetve helyesebben a
lét feltételének tekinthetünk, legbelsõbb
magvának és csírájának. A világ
mámoros, extatikus módon történik. A dionüszoszi
mámor, a történés õrjöngõ
kínzó kéjében, szadomazochista rombolásban
fejezõdik ki. A lét legintenzívebb, fenntartás
nélküli megtapasztalásában rejlik a fordulat,
a rombolás belátása és megnyilatkozása.
A világot állandó folyásban, állandó
változásban, átváltozásban tapasztaljuk
meg. Ha az változás, a folyamat, a keletkezés mélyére
hatoltunk, az építést és a rombolást
egyidejûleg boldogságként éljük meg. Íly
módon nyilatkozik meg a dionüszoszi princípium, s az
õt megtestesítõ Dionüszosz Isten mitikus megjelenése
által az építés és rombolás extatikus
keletkezésként egyidejûleg jelenik meg.
Az intenzív életöröm közel van a halál
katasztrófájához. Egyidejûleg létezik
a teremtést kiváltó energiák legmagasabbfokú
kifinomultsága, amely a kultúra teljesítményeiben,
a mûvészetben, a vallás és a filozófia
vízióiban, a különbözõ vallások
misztériumaiban fejezõdik ki. Itt Krisztus vértelen,
eukarisztikus áldozatára, a transzszubsztanciációra,
a zen-buddhisták megvilágosulására, a misztikusok
gyakran csendes magába szállására gondolok.
A meditáció révén keressük a végtelen
mélységben nyugvó mérhetetlen nyugalmat, önmagunkat,
az ürességet. Nagy nehézségek árán
gyakran a transzcendencia felé, a transzcendenciába helyezzük
az üdvösséget.
De a valóságban ebben a tekintetben is minden egyidejûleg
történik. A korábbi megváltástanok többsége
a világ lefolyását csupán a dolgok egymásutánjaként
értelmezte, az üdvösség megtalálásához
vezetõ fáradságos út az idõ lineáris
használata által következhetett. Ám ez nem így
van.
A kezdet és vég, eredet és cél nélküli
világ az egymás utániság mellett ismeri az
egymás mellettiséget is, a lehetõségek és
fejlõdési fázisok egyidejûségét,
amelyek nem a végsõ megváltást keresik, hanem
annak a pillanatnak a folyamatos beteljesülését, amely
az örökkévalóságban végtelenszer
visszatér. A végtelen és az örökkévalóság
tehát nem a világon kívül található,
hanem a világban. A racionálisan (nehezen) felfogható
transzcendencia nem a világon kívül, hanem abban benne
van. A világ önmaga transzcendenciája. A nagy pillanatokban
felébred bennünk a transzcendencia. Mi pedig a transzcendenciától
ihletve, megvilágosodva ébredünk. A teljes lét
megtapasztalása már nem az ideálban, a transzcendenciában
található, hanem a saját magunk által megélt
életszerûség közepette, az intenzív létezés
által, a teljes itt-lét által tapasztalható
meg a lét lényege. A „megváltás" a lét
állapotának megtapasztalása, a lét misztikájában
levõ (boldog) itt-lét. Az intenzív lét megtapasztalását
tehát saját jelenünkbe vonjuk. Ez a jelen mindig ismétlõdésre
vágyik, talán egyre intenzívebb ismétlõdésre,
hogy ennek ellenére azonban mégse érje utol az elõre
meghatározott tervezetet. Minden intenzíven megélt,
a létet megtapasztaló pillanatban felmerül bennünk
az a vágy, hogy ezt a pillanatot újra, még intenzívebben,
örökkön örökké, újra és újra
megéljük. A múltban és a jövõben
gyökerezve végre felébredtünk a jelenben. Identitásunk
révén rátaláltunk a lét identitására.
A lét elindul önmaga tudatos megtapasztalása útján.
Minden a világ, minden a LÉT, elképzelhetetlen
erõk kibontakozása túl a jón és a gonoszon.
A dinamika, az excesszív, a sokszor robbanásszerû változás,
a mozgás, a folyás, az építés és
a rombolás csupán szavak a mi perspektívánkból.
Valójában minden egy hatalmas álnokság, fellobbanás,
a kiáltva megszületés és a kiáltva meghalás.
Ezeknek a fellobbanásoknak a peremén az élet hozza
el a tudatot, azáltal, hogy emberi módon és erkölcsi
értékelésnek vetjük alá a dionüszoszi
erõ fellobbanásait, ezért aztán olyan fogalmakkal
illetjük, mint kegyetlenség, bûncselekmény, gyilkosság,
vérfertõzés, excesszus stb. Ezek a fogalmak összekapcsolódnak
a gonosz megnevezésével.
Minden egyidejûleg történik, egyidejûleg születnek
és halnak meg emberek, egyidejûleg tûnnek el világok,
a lét egyidejûleg jelenti a szeretetben és erõszakban
való létet, kegyetlenséget, excesszust, maghasadást,
elégõ és felrobbanó napokat. Lobogó
galaktikus katasztrófák rombolják szét a világûrt,
extrém dolgok történnek és ezzel egyidejûleg
adódnak kellemes területek, ahol az élet kivirágozhat.
A világmindenség közepén, az ébredõ
szubjektum élményének központjában történik
meg a lét megtalálása, amelyet az életre kelt
transzcendencia okoz. A transzcendencia feltételei és hatásai
keltenek életre bennünket „itteni" életünk közepén,
elevenségünk közepén, a lét állapotának
mély, ittas, fenntartás nélküli megtapasztalása
közepén. A lét extatikus felfogásában
életünk által történik, egyesül a metafizika
és itt-létünk magától értetõdésében
nyilvánul meg. Azt akarjuk, hogy a létre történõ
fenntartás nélküli rátalálás intenzív
pillanata végtelenül sokszor megismétlõdjék
és fokozódjék, ez viszi elõre a lét
dinamikáját és ezáltal a metafizikát.
Az élet extázisa, sokszor mámora éppúgy
megfelel a lét megtalálásának, mint a behatolás
a mélybe, a csendbe, a semmibe, az ürességbe (önmagunkba).
A lét minden megjelenési módja, a szenvedés,
a fájdalom, a tragikum, a kéj, a nyugalom, az egyidejûség,
az egymásutániság, valamint az egymásba hatolás
kiteljesedik, összesûrûsödik a lét boldog,
boldogságos megtalálásának nagy, gyönyörû
pillanatában. Az (extatikus) pillanatban a (létezõ,
a létezés) sokfélesége egyetlen, egész
létre ébred, amely áthat, elönt, amelynek felriadt,
megvilágosult kifejezése egy pillanatra én vagyok.
22
Már fiatalon megértettem, hogy az élvezetnek intenzívnek
kell lennie, valami olyannak, ami az egész pszichikai-fizikai organizmust
hevesen áthatja. A lapos, felületes élvezet számomra
mindig szörnyûséget jelentett. A bugyuta, a médiák
és a reklámok által sugallt, sokszor sporttal összekötött
álnyaralások diszkói és táncmulatságai
csupán látszólagos megnyilatkozások. Korán
megtanultam a mûvészet révén megtapasztalni
és élvezni a dolgokat és általuk intenzív
állapotba kerülni. Miközben Bachot vagy Brucknert hallgattam
vagy más módon fogadtam be a mûvészetet, ökölbe
kellett szorítanom a kezem, hogy el tudjam viselni az óriási
élményt. Hasonló volt a helyzet a természeti
hatásokkal, sokszor (extatikusan) izgatott sétáim
során a szõlõskertekben és a mezõkön.
Hamarosan felismertem, hogy az élvezetben nincsen semmi negatív,
semmi szégyenkeznivaló. Az élvezet, a mély,
a bennünket intenzív állapotba juttató (érzéki)
megismerés nem áll szemben a szellemmel, a tudattal. éppen
ellenkezõleg, az élvezet minden megtapasztalása a
tudaton keresztül regisztrálódik. A létezés
boldogságos megélése komoly, intenzív és
szent. A fájdalmat és a tragikumot az élvezet komolyságába
és intenzitásába integrálva boldogsággá
kell változtatni és tudni kell érezni. Annak, aki
élvezni képes, nagy a felelõssége: általa,
a lét misztikus megtapasztalása által tér magához,
ismeri meg magát a világ. A lét megismeri önmagát.
Ezért is olyan nagy a felelõssége annak, aki élvezni
képes. A természet helyezte, lökte õt az intenzív
megismerés boldog állapotába, adta meg neki ezt a
lehetõséget. Mindazoknak, akik megtapasztalták a lét
megtalálásának boldog állapotát, az
a kötelességük, hogy kiépítsék boldogságuk
intenzív állapotát, mert mások ezzel egyidõben
szenvednek, értünk szenvednek, azért, hogy mások
is megtapasztalhassák a létezés bõségét.
Szenvedés és boldogság egyidõben következik
be. Megváltás és „elkárhozás", születés
és halál, áldozat és feltámadás
a világok szerkezetében egyidõben következik
be, végtelen sokszor vannak kitéve az megismétlõdésnek
az örökkévalóság okán.
A természet önnön tudatát tudatalatti természeti
erõkbõl és szervetlen alapanyagainak képzõdményeibõl
teremti meg, túl az életen, túl az alkotó gondján
és fájdalmán, a világ változásán
(a feltartóztathatatlan keletkezésen) túl, túl
a halálon, a nagy pillanatok és a létmisztika révén.
Az élet fokozza önmagát, ledobja magáról
a szenvedés, a halál terhét, kivívja magának
az elképzelhetetlen megvalósulást, lehetõvé
teszi az ébredés pillanatát.
Azzal kritizálták vállalkozásomat, hogy
hogyan adhatja valaki át magát a létezés legextrémebb
örömének mindazok után, hogy megmutatott ennyi
szenvedést. Ismét csak a halál és a születés
egyidejûségére utalnék. Ezen kívül
utalnék az Isenheimi oltárra. Azon Krisztus keresztrefeszítésének
extrém és borzasztó szenvedését ábrázolják.
Ezzel egyidejûleg azonban bemutatják Krisztus kozmikus, diadalmas
feltámadását. A feltámadott, aki önmaga
is egészen fényes, akit dicsfény vesz körül,
nevet, és mögötte a végtelen kozmosz. Az ellentétek
feltételezik egymást. A keresztrefeszítésre
a feltámadás következik. A Húsvét, a nagyhét
kínzással és szenvedéssel kezdõdik,
a kereszt excesszusához vezet és elképzelhetetlen
örömmel végzõdik, amely örökkévalóságot
és végtelenséget követel. Ennek ellenére
a keresztény üdvtan bizonyos módon kezdettel és
véggel is rendelkezik, idõbeni történés,
egymásutániság pereg le. Az egymásutániság
mellett a legellentétesebb történések egymásba
érését is tapasztalhatjuk.
Az ünnep az élet legextrémebb (pozitív) fokozása,
a boldogság szervezése és kiterjesztése egy
hosszabb idõbeli dimenzióba, órákra, napokra,
hetekre, évekre. Sõt még az élet ünnepére
is törekednek, elsõsorban a mûvészek, utopisztikus
filozófiai projektként. A legmagasabb intenzitásra,
a lét legintenzívebb állapotának elérésére
törekednek. A létezés örömének ezen
állapota egészen az ittasságig, a túláradó
életörömig, az élet megvalósításának
örömteli extázisáig fokozódhat.
A mûvészet gyakorlása készülõdés
az élet ünnepére. Az élet extrém módon
mutatkozott meg, történt, elszabadult a fájdalom alkotó
feltételétõl. Fájdalomtól mentes pillanatokat
harcol ki magának, túllép a tragikumon, a halálon,
nem elfojtódik, hanem önmaga akarata által, a szubjektum
bíztatására, a vágyott életörömöt
átfordítja az ellenkezõjére, az élet,
a létezés értelmére, a misztikus lét
örömtelien megélt pillanatába. A szenvedésbõl,
a sekélyességbõl, a betegségbõl kilökõdünk,
kikényszerülünk az elevenség lényegébe,
a létezés örömébe, az extremitásba.
Az ünnep hajtja elõre a metafizika folyamatát mind
tudatunkban, mind húsunkban, az élet kibontakozásától
hajtva, lobogva és elragadtatva. az ünnep az emberiség
rohamosan terjedõ fertõzéséhez, az életért
való extatikus lelkesedéshez hasonlítható.
Csak akkor tapasztalhatjuk meg az intenzív életet és
örömöt, ha elfogadjuk a halál és az élet
egyidejûségét. Meg kell ragadnunk az örömbe
való eljutás lehetõségét, hogy értelmet
adjunk mások szenvedésének, hogy „megváltsuk"
õket, hogy értelmet adjunk szenvedéseiknek.
A mûvészet minden szempontból az ünnep ügye,
a létezés ünneppé történõ
felemelése. A tragikum ábrázolása, illetve
éppen a tragikum ábrázolása az ünnep ügye,
ünnepi menet, mivel a forma egyformán köti meg a szenvedést
és az örömöt és az öröm egy új,
fölérendelt játékfajtájává
változtatja, amely azonban már alárendelt egy másik
értékskálának. Az aszketikus vallások
korában mindig egy, a transzcendenciát megcélzó,
mítikus történés és annak liturgikus elõadása
illetve kultikus, rituális megfogalmazása állt egy
ünnep középpontjában. Ezeket a kultikus ünnepeket
mindig földi ünnepek vették körül, amelyek megfeleltek
a természetes életörömnek. Az orgia-misztérium
színházban ez máshogy történik. Itt az
ünnepet önmaga miatt rendezzük. Az élõ excesszus
belevegyül a mûvészet excesszusába. A transzcendenciát
itt mi keltjük életre, a mi extatikus örömünnepünk.
Az immanencia és transzcendencia kettéválasztását
hatályon kívül helyezzük, minden cselekvés
transzcendens lesz. Egész színházamat, hatnapos játékomat
ünnepként kell felfogni. Változtassuk a tragédiát
ünneppé. A tragikum szükségességét
szinte le kell gyõznünk azáltal, hogy a tragédián
keresztül szemlélünk és azt a boldogság
nagy pillanatai révén részben integráljuk és
pillanatokra bizony meg is semmisítjük. Tudatunkat most teljesen
kitölti a boldogság. A halált, a tragikumot nem fojtottuk
el, hanem komoly és szent szükséggé tettük.
Éppen azért kell az élet extázisát elfogadni,
intenzíven folytatni és megvalósítani, hogy
a pillanat erejéig túllépjünk a szenvedésen.
A harc árán kiharcoltuk szabadságunkat és létünket
lényege szerint tapasztalhatjuk meg. És ez, a dolgok változásának
felfogása szerint, a boldogság, a mélyre ható
létezés megtapasztalása. A létezés megtalálásának
extatikus öröme születik meg az ünnepbõl, a
teremtés drámája túláradó életörömmé
válik, az élet mélységes, lenyûgözõ
igenlése az élet ünnepének diadalmenete lesz.
Az orgia-misztérium színház ünnepe az élet
fenntartás nélküli igenlésének liturgiájává
váljon. Dicsõítsük a szent itt-létet és
az ebbõl következõ, véget nem érõ
visszatérést. Terjedjen ki a teremtés, a történés
egzisztenciális játéka, a központi ünnep
tapasztalata a normális élet minden hajtásába
és fokozza ünneppé az egész életet.
MINDEN, minden LÉT a mélyen boldogságos pillanat
élményéért történik, a jelen megittasult
élményéért. Minden a világosság,
minden az elevenség ébredésének érdekében
történik, azért, hogy örökké és
szüntelenül visszatérjen a jelenbe. Ez a pillanat diadalmaskodik
a fájdalmon, a tragikumon, a halálon, minden összeér,
minden feltételrendszer az örömbe torkollik. A tragikum,
a fájdalom kiindulópont, szükségletként
lepárolódva intenzíven megélt létezéssé,
létmisztikává tisztul, MEGVILÁGOSODÁSSÁ
szublimálódik.
Szerkeszti:
Marton Ádám
Copyright © BTM