ZÁBORSZKY GÁBOR
Záborszky Gábor
(Budapest, 1950.) festõ, szobrász
Záborszky Gábor a
70-es évek végétõl, a 80-as évek elejétõl
kezdve különös, átmeneti pozíciót foglal
el a kortárs magyar mûvészetben, a festészet,
szobrászat, objektkészítés határmezsgyéjén
járnak–kelnek munkái. Eredetileg a képfelület
hangsúlyozása, testesebbé tétele volt festõi
célja, ennek érdekében nyúlt egyre plasztikusabb
hatások megvalósítására alkalmas, tulajdonképpen
tradicionális anyagokhoz, a mûanyag kötõanyaggal
kevert homokhoz, melynek segítségével képfelületei
egyrészt rendkívül plasztikussá váltak,
másrészt hatásukban a megrepedezett földhöz,
vagy éppen a paraszti építkezés tradicionális
anyagához, a vályoghoz kezdtek hasonlítani.
A 80-as évek derekára kialakult visszafogott forma két
irányú továbblépés lehetõségét
teremtette meg. Az egyik a kifejezetten plasztikai irány volt: az
addig reliefszerû természettel rendelkezõ képtáblák
teljesen kiléptek a térbe. Vastag faágak közé
vászonalapokat feszített, és a kialakított
formákat a homokos, földszerû masszával fixálta
és önálló, önmagukban is megálló
szobrokat készített, kvázi állatfigurákat,
totemre, idolra emlékeztetõ, rusztikus felületû
plasztikákat. A másik bejárható irány
a relief, ahol a képforma továbbra is meghatározó
maradt. A felhasznált, természeti anyagok illúzióját
keltõ megoldások ennél a mûcsoportnál
is hasonlóak: a világ legkülönbözõbb
paraszti építkezéseinél használatos
vályogfal hatása csendül vissza Záborszky kép-
és relief felületein. A 90-es évek elejére néhány
lényegi, de az addigi munkából fakadó változás
történt Záborszky munkáiban. Az egyik technikai:
az alapmassza, ami addig leginkább a barbár, kicsit durva,
földszerûségre utaló, természeti anyagokkal
kevert mûanyag volt, teljesen értelemszerûen egy sokkal
finomabb matériára cserélõdött, az öntött
papírra. A másik változás színbeli:
az addigi sötét monokróm alapkoloritot egyrészt
felváltotta a világos — fehér —, másrészt
megjelent az ezüst és az arany. Elõször a földképeken
jelent ugyan meg, de ott mint értelmezõ szín, például
napkorong. Az új, öntött papírtáblákon
már önálló életre kelt, teljes felületeket
foglalt el és ragyogásával uralja a mûvet. Az
arany és ezüst használata a magyar és közép-európai
festészetben történeti értelemben is ritka, kényes
terület, mindenképpen bizantinikus ikonhatást idézi
fel.
Copyright
© BTM Utolsó módosítás:
2001. február 23.