TROMBITÁS TAMÁS
Trombitás
Tamás (Budapest, 1952.) szobrász, festõ
Trombitás Tamás
a 80-as évek elejétõl az absztrakt geometrikus térképzés
elkötelezettje grafikában, festészetben fémszobrászatban,
fényplasztikában és mindezek összegzésében,
az installációs tárgyegyüttesek létrehozásában.
Képein a mértani idomok hasábok, gúlák,
kockák, kúpok , a fõszereplõk; ezek tér-
és síkbeli kapcsolatait jeleníti meg. Ábrázolási
eszközei minimálisak: az üres síkba helyezi el
a formákat, egy-egy kontúr határozza meg az idomokat,
mégis virtuális teret teremt.
Ugyancsak a 80-as
évek elejétõl foglalkozik a neonnal, mint festõi
és térképzõ eszközzel. A 80-as évek
második felétõl tárgyainak zömét
fém és neon kombinációjú szobrok alkotják.
Esztergált, maratott hasábok, kúpok, körök;
fém, mûanyag, kõ, vaspor, durva és megmunkált
(csiszolt, polírozott felületek) szinte tetszõleges
természetességgel kapcsolódnak egymáshoz, s
alkotnak geometrikus szoborcsoportokat.
A 90-es évektõl figyelme a betû, az írásjel
felé fordult. Stilizált, végtelenül leegyszerûsített
aranybetû jelenik meg kubusain. Nagyszabású installációja
szerepelt az 1993-as Velencei Biennálé legjobb kiállításán,
a La coesistenza dell' arte-n (A mûvészet együttélése).
Az információ, amit az írás hordoz, szinte
rejtjelezett, sokkal inkább vizuális közlést,
mint tartalmi mondanivalót hordoz. A fény neon ,
a csillogás az aranyfüst felület , a spiritualitást
jelképezi; míg a fémkockák, a vasreszelék
a súlyos, földit jelenítik meg. Ugyanez a téma,
a sötét és csillogó ellentétpárja
táblaképein is megformálódik. A most bemutatott
két képe tulajdonképpen a Fõvárosi Képtár
/ Kiscelli Múzeum anagrammája.
Copyright
© BTM Utolsó módosítás:
2003. január 2.