SOÓS TAMÁS
Soós
Tamás (Budapest, 1955.) festõ, szobrász
A
80-as évek közepétõl az új festészeti
mozgalom résztvevõjeként fest elvont, nagyméretû
metafizikus tájképeket. A 80-as évek második
felében az itáliai manierizmus, különösen
Caravaggio hatására különös, persziflázs-képeket
festett. A stílusmetaforák posztmodern szellemû használatával
a 90-es évekre kialakult új motívuma, a redukált
figura, a ballusztrád motívum, amely embert jelez – nõt
és férfit –, amelyet viszonylag homogén háttér
elõtt helyez el. Kezdetben a háttér vörös,
és a figurák kékek, szorosan, szinte bezsúfolva
jelennek meg egy–egy képtáblára tömörítve.
A teljes sorozat címe Melancholia: a képek jó része
két táblára kerül, két részes,
vörös hátterû, a fekete figurák a szélen,
de közöttük a tér annyira feszült, hogy közöttük
feliratot is alkalmaz. Ennek a formának egyik legjelentékenyebb
darabja az SPQR (1994). Egy monumentális forma, amely szinte az
ornamentika szintjéig redukált, foglalja össze mindazt
amit az emberi testrõl, a férfi nõ kapcsolatról,
távolságáról és közelségérõl,
összetartozásról és taszításról
mondani lehet. A figurákat megtestesítõ forma olyannyira
kulcskérdés számára, hogy ki kellett léptetnie
a síkból, így született a 90-es évek közepétõl
a melancholia-szobrok sorozata.
Copyright
© BTM Utolsó módosítás:
2002. január 23.