vissza                                                                                                                                                     katalógus
        HOLLÁN SÁNDOR
festõ, grafikus

     Egyéni kiállítások / One Man Shows
     Csoportos kiállítások / Group Shows
     Irodalom / Bibliography
     Mûvek



HOLLÁN Sándor [Hollan, Alexandre]
festõ, grafikus
(Budapest, 1933. dec. 29.)

1955-ben díszletfestõ mesteri oklevelet szerzett és az egri színház mûtermében kezdett dolgozni. 1956-ban elhagyta Magyarországot, és azóta Franciaországban él. A párizsi École Nationale Supérieure des Beaux-Arts festõmûhelyében Chapelain-Midy-nél tanult, majd ezt követõen az École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs grafikai szakán szerzett diplomát. 1952 és 1976 között grafikákból és illusztrációkból élt, kiállításokon nem vett részt. Ebben az idõszakban évente több hónapon át a szabad természetben tartózkodott, autójában lakva, szemlélõdéssel, rajzzal, festészettel töltve idejét. Fõ motívuma azóta is a fa, amelyhez többnyire tussal vagy szénnel rajzolt sorozatképekben közelít. (Grand arbre dans le Lot, 1965). A 60-as évek végén, horizontális ritmus-tanulmányokban megjelenik képein a táj (Causses des Gramat, 1975), és nem sokkal késõbb a ház-motívum is, majd a 70-es évek elején bekövetkezõ látásmódváltozás eredményeként alkotásaiban a papír fehérje válik dominánssá. 1984-ben vándorló élete lezárult, munkája lelassult, koncentrálódott. Ettõl a periódustól kezdve csendéleteket is fest, melyek a teljes elsötétedés felé hajló színeikkel egy mély, belsõ világba vezetnek. Munkájának kezdettõl fogva központi célja a látás élményének elmélyítése és tudatosítása: a tér, az anyag, a fény, a mozgás és az idõ közötti domináns elem tudatos kibontakoztatása által ugyanazon motívumról más-más képet alkot. Munkáit jegyzetekkel kíséri, azokban elemzi a látás, szemlélõdés különbözõ formalehetõségeit. Ezek az írásai 1997-ben könyvalakban is megjelentek (Je suis ce que je vois, Le temps qu’il fait, 1997).



Egyéni kiállítások:
1976-tól: München; 1978: Kunstkabinet, Grafing (D); 1980-1997: Galerie Marika Margescu, Hannover; 1983-1991: Galerie Nane Stern, Párizs; 1984-tõl: Chez Dr. Ingeborg Wiegand, München; 1989-tõl: Galerie Foex, Genf; 1991: Musée Henri Boez, Maubeuge (FR); 1992: Galerie Le Carré, Lille; 1993: Vasarely Múzeum, Budapest; 1995: Musée de Sens, Sens; 1998: Galerie Greca, Barcelona; 1999: Galerie Vieille du Temple, Párizs; 2000: Galerie Kira, Lille; Chateau Dampierre, Anzin; 2001: A l'écoute du visible, Musée Jenisch, [Giorgio Morandival], Vevey (CH).

Válogatott csoportos kiállítások:
1983, 1984: Foire d’Art, Stockholm; 1986: Hommage á’56, M. de Neuilly; 1987: Ecce Homo, Kassel; 1988: SAGA, Párizs; 1990: Peintres de lumiére, Rouen; 1991: Art Köln; 1999: L’Art dans les Chapelles de Bretagne.Mk: FK; M. MADI, Maubeuge; MADI Alapítvány Gyûjteménye, Gyõr–Bp.; Magyar Zsidó M.; MNG; Nközi Modern M., Hajdúszoboszló; Nógrádi Történeti M., Salgótarján; Xantus J. M., Gyõr.

Irodalom:
NURISDANY, M.: ~ csendjében, Bp., 1993; BONNEFOY,Y.: La journée d’~, Le temps qu’il fait, Párizs-Genf, 1995; BLATTER, B.: Avant-propos, BONNEFOY, Y.: Morandi et Hollan, entre perception et langage, STUDINKA, F.: Les aspects techniques dans l'oeuvre de Morandi et de Hollan [kat., Musée Jenisch, Vevey, 2001. bibliográfiával]

Mûvek közgyûjteményekben:
Centre National d’Art et de la Culture, Georges Pompidou, Párizs; Bibliothéque Nationale, Párizs; M. d’Art Contemporaine, Chamaliéres; M. de Clamecy; Sprengel M., Hannover; Bayerische Staatsbibliothek, München.
 

(Cserba Júlia)
Kortárs Magyar Mûvészeti Lexikon, 2. kötet, Enciklopédia Kiadó, 2001
 

vissza

Copyright © BTM    Utolsó módosítás: 2002. január 22.