Fővárosi Képtár / Kiscelli Múzeum
TEMPLOMTÉR
augusztus 10.
kurátor: Lorányi Judit
HENCZE TAMÁS HETVEN ÉVES
A második világháborút megelőző három esztendőben, 1937 és 1939 között született a jelenkori magyar művészet számos kiemelkedő mestere, így Hencze Tamás is. Van abban valami titokzatos, hogy egy sem történetileg, sem pedig művészetileg egyáltalán nem kedvező korszak – és ami még utána jött –, hogyan volt alkalmas arra, hogy egy ilyen erőteljes, meghatározó és átütőerejű nemzedék kialakuljon. Nem is ment könnyen. Az indulás időszaka, a hatvanas évek szűk levegője a pályakezdés számára távolról sem volt ideális, és a következő évtizedek sem voltak a kortárs művészet számára túlságosan kedvezőek. A nyolcvanas évek közepén változtak meg a dolgok, valószínűleg a társadalmi változások előszeleként, egyszer csak nyilvánvalóvá vált, hogy van itt egy művészgeneráció, amely megkerülhetetlenül fontos, az előző évtizedek következetes és öntudatos alkotómunkája beérett, és ha ugyan rövid időre is, de kortárs művészet iránti addigi társadalmi közömbösséget izgalom, és érdeklődés váltotta fel. Ez az izgalmi állapot még a 90-es évek elejéig is kitartott, majd szép csendben alábbhagyott. Közben ez a generáció – nevezhetjük Iparterv nemzedéknek is –, sorra megkapta az elismerések özönét, művészetük kanonizálódott, mindezt az életműkiállítások, monográfiák, filmek, szakmai elismertség követte. Csak közben a művészet, mint társadalmi fontosságú ügy, halványodott el, a világ figyelme másfelé fordult. De azok a mesterek, mint például Hencze Tamás, akik sokkal ridegebb viszonyok között szocializálódtak, mint a maiak, ettől soha egy pillanatra sem riadtak meg, nem vesztették el alkotói hitüket saját művészetük fontosságában.
Valamikor a 80-as években, egy akkori sztárriporter egy
televíziós kultúrműsorban valami olyan, a korszakra jellemző kérdést tett
fel Hencze Tamásnak, hogy miért festi ezeket a semmiről sem szóló csíkos
képeket. Hencze azt válaszolta, hogy őt a festészet érdekli, és erre tette
fel egész életét, csak nem gondolja a kérdező, hogy ő ezt viccből,
valamiféle csalásból csinálja, és nem teljes lényéből fakad mindez?
Pengeéles válasz volt, Hencze egész meggyőződése, bölcsessége, művészi
elhivatottsága benne volt a válaszban.
Az a következetesség, ami Hencze egész művészetét jellemzi, meglehetősen ritka jelenség a festészetben. Ha nagyon le akarom egyszerűsíteni a dolgot, Hencze az a festő, aki egész életében egy képet fest, a 60-as évektől máig. Alig vannak elmozdulások, nincsenek gyökeres változások, hátat fordítások, mégis, ugyanabban a világban ezernyi réteg jelenik meg képein. Időtlen idők óta ismerem a mestert, műveit is, de erre az alkalomra készülve újra elővettem Hajdu István kitűnő monográfiáját és alaposan végigvettem megint. Mindkét részről – az alkotót és az írót értve ezalatt -, nehéz munka lehetett ez a könyv. A leheletnyi elmozdulások részletes vizsgálata és megjelenítése ugyanis a létező feladatok legnehezebbike. A pályakezdéstől a mai napig tartó elemzésben ugyanis mikroelemeire kell szétszedni az összes folyamatot, szét- és összetartást, úgy, hogy a végén mégis kikerekedjen a Hencze-féle művészet egésze. Sikerült.
Ha tovább akarom boncolgatni Hencze művészetének rendkívüli
egységességét, két alapvető dolog tűnik
kézenfekvőnek. Az egyik, Hencze
művészettel kapcsolatos alapállása. Talán ő az első a hazai
neoavantgárdban, aki egyértelműen a nonfigurációnak azt a módját műveli,
amely nem absztrakció, a valamiből való elvonás, a redukció értelmében,
hanem a festészet megteremtését, a formák és színek, anyagok, felületek az
egymással kapcsolódó arányok létrehozásában, minél pontosabb leképzésében
látja. Ez a maga elé kitűzött feladat óriási, ez magyarázza
rendíthetetlenségét, következetes változatlanságát.
A másik alapvető ok inkább technikai. 1965 táján kezdte alkalmazni a festészete gerincét jelentő technikai és formai megoldásrendszert: a gumihengert és a takarást (sablont) festőeszközként, ami biztosítja az egyenletes színt és tónust, a forma közepétől a széle felé egyre sötétedő, illuzionisztikus térbeliséget. A minimalizált szín- és formarend, a repetitív ritmus, amelyet egy-egy képfelületen csak ritkán, de határozottan bont meg, különös, virtuális tereket hoz létre a vásznak síkján, Ez a hűvös, távolságtartó képteremtés a kifejezetten a geometriát előtérbe helyező korszakokban éppúgy jelen van, mint az oldottabb, a gesztusokra alapozott periódusaiban
Ebből a rendkívül következetes és egységes eddigi életműből
igen egyszerű és ugyanakkor igencsak
nehéz átfogó kiállítást létrehozni.
Egy kiállítás ugyanis nem monográfia, és gyűjteményes kiállításra a kiscelli Templomtér nem is alkalmas. Különös módon az elmúlt, közel két
évtizedben, ami óta ez a tér kiállításokra alkalmas, Hencze egész
generációjának volt már itt egyéni bemutatkozása, ő viszont csak néhány
csoportos kiállításon vett részt ebben a teremben. Valamikor a 90-es évek
második felében ugyan tervezett egy kiállítást, de az, mivel igencsak
sokba került volna – azóta sem megszületett neonobjekteket tervezett itt
létrehozni – nem valósult meg.
Ez a kiállítás, melynek kurátora Lorányi Judit, rendezője
Kozák Csaba, nem életmű bemutató, nem keresztmetszet, nem jubileumi
tárlat, hanem valami más, valami köztes eset. Több időszakból láthatóak
művek, mint például a Nagy mozdulat 1985-ből, vagy a Kör-kép
1990-ből, a többség viszont újabb festmény, de nem is ez a fontos, hanem
az, hogy Hencze művészetének
mai esszenciája jelenjen meg, ismert és
ismeretlen művek, olyanok, melyek ilyen összeállítása új izgalmat,
vizuális gyönyörűséget okoznak nekünk, nézőknek. Monumentálisak, mint
különös módon a diadalívre kitett, templomhoz képest nem a helyére
illeszkedő Oltárképe, a lenyűgöző Vörös négyzet vagy
intimek, mint a pilléreken látható négyes, vannak vibráló hengerképek,
kalligráfiák és megfagyott gesztusok.
Hencze Tamás a spontaneitás és a ráció képi összhangját teremti meg festészetével, úgy hogy akár az ecsetlendület véletlen festékcseppjeit merevíti ki, emeli be kalligráfiai rendszerébe, akár mértani struktúrákat teremt, transzcendens értelmet teremt számunkra.
Fitz Péter
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
© Fővárosi Képtár 2008