HALAS ISTVÁN
Széputcaegyben
 


Fővárosi Képtár - Oratórium
2010. január 21- február 24.
kurátor: B. Nagy Anikó
koncepció: B. Nagy Anikó, Boros Lőrinc, Kovács Claudia, Opra Szabó Zsófia egyetemi hallgatók


Széputcaegyben
Halas István kiállításához
 

A fiatal művészhallgatók közreműködésével készült installációt Halas István „Bujkáló, rejtett önarckép” című, 1987-ben készült fotográfiája inspirálta.
A felvételen Halas Szép utcai műtermének kazalnyi tárggyal és életnyomok szövevényével borított szeglete és a fotós tenyérnyi falitükörbe rejtett önarcképe látható.

A Kossuth Lajos utca és Szép utca sarkán álló Horváth-ház nevezetes épület, Pollack Mihály tervezte pályája első felében. Itt működött a Landerer és Heckenast-nyomda, itt kosztolt és udvarolt Vörösmarty Mihály, itt rendeztette be Batthyány Lajos a Miniszterelnöki Hivatal és a Nemzetőrségi Haditanács irodáját 1848 áprilisában.

A Szép utcai kapubejárat befalazott, boltíves felső szintjében volt Halas István nagyjából hatvan négyzetméternyi műterme. Itt dolgozott 1970-től 1989-ig.

A fotókból ítélve talányos tér lehetett: hol verőfényes padlás, hol nyomott hangulatú szuterén, zegzugos útvesztő, komor hodály.

A Halas-műterem a hetvenes, nyolcvanas évek Budapestjének alternatív művészeti topográfiájában kitüntetett helyszín volt. Az itt megfordult emberek névsora valószínűleg kiadja a korszakról szóló kötet névmutatóját. Jelentős részben ők Halas fotográfiájának modelljei is.

A „Bujkáló, rejtett önarckép” című felvételen a műterembelső nem egyszerűen egy ma már „történelminek” számító helyszín dokumentuma, hanem bizonyos értelemben egy korszak reflexiója is. A felületek, tárgyak gyűrött intenzitása és a tükörből szemező 33 éves művész a szubkulturális miliő és a benne élő személyiség –az egyedül és az együtt – portréja. Megfér rajta a rend és a rendetlenség, a tárgyak, munkaeszközök, szerszámok, papírtornyok együttese a fényképezőgép-gyűjteménnyel és a fölgyülemlő műteremszeméttel.

A közelmúlt életérzésének mai szellemi összefüggéseit keresve, a fényképet – szabad felhasználásra – pályakezdő művészek kezére adtuk. A látvány elemekre bontása és vizsgálata nyomán készült installáció az ő nézőpontjaikat szövi bele az elmúlt időszak emlékezetébe.

A Kiscelli Múzeum reprezentatív barokk tere és a látszólag kuszán arranzsált, ma már nem létező műteremtér összehangolása, valamint a különböző idősíkok révén az 1989 előtti alternatív művészeti szcénát a jelen nézőpontból, a mai fiatal nemzedék reflexióján keresztül értelmezzük.

B. Nagy Anikó


Széputcaegyben

Megyek a belgrádra, megyek a belgrádba mondom mostanában ha eltünök egy rövid időre. Ez azt jelenti, hogy bemegyek a városba és a Belgrád rakpart 21. sz. ház padlásterében kialakított, úgynevezett műteremben leszek egy darabig; dolgozom, vagy egy rövid ideig úgy csinálok mintha.

Régebben úgy mondtam: megyek a kossuthba. Azt jelentette, megyek haza. Az sem volt igazi műterem ott a Kossuth Lajos és a Szép utca sarkán lévő házban, hanem egy helyiség a mamám lakása alatt, a földszint és az első emelet között. Se nem pince, se nem lakás, se nem műterem. Szép utca 1./b. Helyrajzilag pontos meghatározása a helynek, ahova, ahonnan az ablakom nézett. Egyetlen-egyszer kaptunk hivatalos levelet erre a címre. Maga a „kossuth” egy kb. 60 négyzetméteres négy, illetve később csak három egymásbanyíló helyiségből álló, a boltíves kapubejáróból leválasztott, álmomban és a valóságban is folyamatosan változó labirintusszerű térképződmény.

Egy híján húsz évig használtam-tuk műteremként. Portréim nagy része itt készült. Munkáim másik fele pedig valószínüleg erről a térről szól.

A „Bújkáló/rejtett önarckép” című fényképem Agfa pan 25 roll filmre készült 1987. május 28. után, valószínüleg júniusban a „kossuthban”. A képen 33 éves vagyok, büszke, nagyképű és szerelmes. A beszkennelt negatívon csak annyit változtattam /retus, kontraszt /, amit laborban is megtettem volna. A digitális állomány egy 99995 kb méretű, TIFF kiterjesztésű file. A kinyomtatott 120x120 cm-es Lambda print alumíniumra lett kasírozva.

Halas István

 

MIT LÁTUNK A KÉPEN?

TÁRGYAK

Fénykiállitás meghívó
FORTE méteres doboz tekercs
egy lista képekkel Laca, Békésiek, Frank Janó felirattal
plakátterv a képmások-hoz
24 darab csipesz
LINHOF fényképezőgép 1920kből
CIBA vegyszeres pohár
Vodka Russkaya
tölcsér
fotóstáska doboz Deák Pétertől rajta bojkott cimke Moscow, USSR, (Boycotted by the U.S., 1980); matrica Kígyóstól
Solidarnosc jelvény
2 darab Rada kazetta a Linhof-hoz
telefon regiszter kicsi
telefon könyv nagyobb
AGFA doboz 100 darabos szines 18x24 cm
FORTE tasak 10 darabos f.f. 18x24 cm
Tesa montír fólia ragasztó szalag vörös
kanál
szék nádfonatos támlával alig látszik
lepedő összehajtva
füles csésze
retusfesték
fogkefe
algopirin
doboz gyufa
ébresztőóra
tükör

FÉNYKÉPEK

képek a labirintus c kiáll legfelül a filmekből kiemelt kockák 4 vagy 5 darab 70x10 cm. tabló
asztalon összetekert kép 11x50x70 ?
Rosta fénykép rólam
Milan Knizak fejjel lefele
Várnagy fénykép rólam
K.L. 24x36 falon is kicsiben
Narckép egyik fele
kontakt 11x50x70
Szilágyi Lenke kép
kontakt csoportkép
Törekvés művelődési ház szinezett film
Óbudai gázgyár szinezett film
kép geometrikus kompozíció paris

NYOMTATOTT ANYAGOK:

Gross Arnold Föveny utca
Kasssák képeslap Gáz-szív dada Tzara Gázszív (1924); Képmások Liget galéria plakát-meghívó
Halas József Attila Műv. Ház
Katona József Szinház plakát Jelena díszlet mi volt? John Ford: Kár, hogy kurva, Katona József Színház, 1984
Janusz Piszczatowski plakát
papirfecni Reszler Ernesztin felelős kiadó stb Liget Galéria impresszum
Paris képeslap fejjel lefele
újságcikk olvashatatlan