Forradalmi dekadencia
Külföldi művészek Budapesten 1989 után
Kiscelli Múzeum / Fővárosi Képtár
2009. október 15 – november 22.
kurátorok: Maja és Reuben Fowkes
A Kiscelli Múzeum Forradalmi dekadencia
című kiállítása az 1989-es rendszerváltással kezdődően tekinti át a külföldi
művészek szerepét a budapesti művészeti élet alakulásában. A projekt egyik
kiindulópontja az a megfigyelés volt, hogy a helyi művészettörténet alig-alig
említi a külföldi művészeket, ahogy általában figyelmen kívül hagyják őket a
magyar művészetet bemutató, összefoglaló jellegű, vagy utazó kiállítások
összeállításánál is. Mindez annak ellenére van így, hogy az 1989-es változások
óta Európából és a tengeren túlról művészek tucatjai költöztek Budapestre és
vettek részt a város művészeti életében, mind művészi munkájukon, mind az
általuk alapított új művészeti intézményeken keresztül, általában véve is
nyitottabbá és nemzetközibbé téve a magyar kortárs művészetet.
Maja és Reuben Fowkes kurátorok, maguk is Budapesten élő külföldi művészettörténészek, elhatározták, hogy mélyebben beleássák magukat a kérdésbe, archívumi kutatásokat végeztek, a budapesti művészeti világ tagjaival készítettek interjúkat, illetve szerveztek egy nemzetközi konferenciát, ez év májusában a Ludwig Múzeumban, a külföldi kortárs művészek magyarországi tapasztalatairól. A kurátori kutatás a Forradalmi dekadencia címet viselő kiállításban csúcsosodott ki, amelynek elsődleges célja vitát generálni a külföldi művészek Budapesti jelenlétével és a művészeti színtéren betöltött szerepével kapcsolatban. Az 1956-os felkelés forradalmi hagyományait vizsgáló A forradalom nem kerti party, illetve a 68 kortárs művészeti visszhangját tárgyaló Forradalom, szeretlek után ez a kiállítás a záró darabja a kurátorok kiállítás-trilógiájának, amely a jelenkori történelem forradalmi pillanataira reflektál.
A “forradalmi dekadencia” fogalma a
hangsúlyt az egyének és az informális társasági élet szerepére helyezi a
jelenkori történelem radikális társadalmi változásainak életre hívásában, a
politikusok, a hírességek és a puritán gerillák forradalom-történetből jól
ismert kasztjai helyett. Az Óbuda félreeső dombjai közt álló egykori
kolostorépületbe települt, egyben a főváros kortárs művészeti gyűjteményének is
otthont adó Kiscelli Múzeum egyedi kiállítótere különösen alkalmas helyszín a
Budapesten működő-működött külföldi művészek munkái bemutatására. A kiállítást
jórészt a legváltozatosabb médiákban készült, új projektek alkotják, tizennégy
művésztől Skóciából, Brazíliából vagy Japánból és Moldáviából, akik mind
hosszabb-rövidebb ideig Budapesten éltek az elmúlt húsz év során. A kiállítás a
kortárs művészet új, “poszt-nacionális” kontextusában szeretné megvilágítani a
külföldi művészek szerepét a magyar művészeti színtéren.
Kiállító művészek: Catherine Bürki, Eike, Yusuke Fukui, Sanna Härkönen, Rudolf Hervé, Dominic Hislop, Diana Kingsley, Claudia Martins, Alexander Schikowski, Katarina Šević, Allan Siegel, Alexander Tinei, Ninni Wager és David Wilkinson.
A sajtófotók, a művészek életrajza és további részletek a kiállítás honlapján találhatók: www.translocal.org/decadence