Farkas Ádám
Farkas Ádám
munkái szépek, nagyon szépek és
ezekkel az egyszerû szavakkal azt szeretném
kifejezni, hogy sokféle dimenzióban hatnak
rám. Ez az ember a kõben az energia kifinomult
mozgását és talán az idõ
varázslatos felgyorsulását keresi.
Így ad a szobra által elfoglalt térnek
elõre láthatatlan lendületet és a
fénynek bizonyos részegséget.
Mondhatnám, hogy olyan beszédmódra
törekszik, amely rábírja a követ, a
fémet, hogy egymással társalogjanak,
rátaláljanak a nagyon régi, archaikus, de
olyannyira jelenkori párbeszédre. Farkas
Ádám úgy dolgozik a kõvel, mint az
érett gyümölccsel, – megszabadítja
keménységétõl,
átlátszatlanságától, hogy
felfedje a titkos rostokat.
Szeretem simogató kútjait és a
belõlük fakadó víz
élvezetét. Csigavonalai érzékiek,
létük a pillanat
mulandóságának örömét
adják. Tudja és tudatja, hogy az anyag valamennyi
részecskéjében van valami az
örökkévalóságból,
és össze is kapcsol vele bennünket. Szobrai
közt számos szabadtéri alkotás
található, amelyek – megfelelõ
környezetbe kerülve – az éggel, a
széllel, a nappal és a vonuló
felhõkkel diskurálnak. A kozmoszt földbeli
erõkkel összekapcsoló energetikai
antennákhoz hasonlóan, szobrai a
világegyetemmel való összhang és a
lehetséges megbékélés
élményét nyújtják. Farkas
Ádám összeköti és felbontja a
mozdulatokat, ahogy a követ a tánc
mozgásával ruházza fel.
Ma is a szülõi
házban él, és hálával
emlékezik vissza gyerekkorára. „Ezt a kertet
jártam, ebben a kis patakban játszottam, erre a
fára másztam... ” A fák, a víz, a
kavicsok, megannyi ismerõs elem, amelyek
játszótársai voltak. „Egy kõ
felületére rajzoltam látomásaimat,
tájakat, városokat, harcosokat. Nem voltam
jó tanuló. Tizenhat éves koromban egy
szomszédom adott egy darab agyagot, és akkor
felfedeztem, hogy hatni tudok az anyagra. Meg akartam
érteni a teret és felfedezve a fákon
keresztül az ágak csodás
elrendezését, a fény
keringését, hatni is akartam rá. Az
elsõ, aminél lehorgonyoztam, a "Látni"
volt. A második az "Érinteni". Tudjuk, hogy
a szobornak minden szempontból, nézésre,
érintésre is, függetlenül az
aktuális fénytõl, szépnek
kell lennie.”
Farkas Ádám 1968-ban egy éven
át Párizsban élt, de hûséges
maradva hazájához, a
kísértések gazdagsága
ellenére, visszatért Magyarországra.
Úgy tûnik, ez az ember a mûvész
intellektuális felelõsségének
erõs érzékével rendelkezik, aki
más módon tekint a külsõségek
világára. Egy mûvészi
szövetkezet által vezetett grafikai mûhely
kezdeményezõje volt. Napjainkban a Szentendrei
Alapítvány elnöke, amelynek tervei
között egy múzeum
létesítése szerepel. A
mûvészet harcosa. Egyike azon ritka, ma
élõ magyar mûvészeknek, akik
kényszerhelyzet nélküli
függetlenséget élveznek, mivel számos
alkotását külföldön adja
el. Vulkánikus követ
és fémet használ. A követ az
örökkévalóságáért,
a fémet
alakíthatóságáért. Farkas
Ádam valamennyi alkotásába a remény
jelét és az élet szabadabb
szárnyalásához alapot nyújtó
határozott támasztékot
próbálja bevésni. Nem témák
alapján dolgozik, szobrai jelek kívánnak
lenni. Jelek, amelyek egy határozott üzenetben
foglalják el helyüket. A mûvészi
alkotást vizuális ABC-nek tekinti, kincsnek,
amelyet a mai emberiség a jövõ
emberiségére hagy.
Számára a mûvészet legfontosabb
célja, hogy elegendõ pozitív
energiát sürítsen össze ahhoz, hogy az
akarnok kapcsolatot a szeretet kapcsolatává
átalakíthassa.
A mûvészi
alkotásnak a kozmikus energiákat egy
gyújtópontban kell egyesítenie, hogy
azután át tudja azokat adni az
útját keresztezõknek. Egy tárgynak
önállóan kell megtalálnia a
helyét, elfoglalnia és megújítania
teret. Úgy véli „minden alkotás tudattalan
állapotban jön létre.”
Valószínûleg ezért szól
mindnyájunk tudat
alattijához.
Copyright
© BTM Utolsó módosítás:
2002. január 8.