Deli Ágnes

vissza a főlapra                                                                                                                                                                                Művei a Fővárosi Képtárban

Deli Ágnes és Bánföldi Zoltán kiállítása
Fõvárosi Képtár / Kiscelli Múzeum
Templomtér
2000. március 9–április 30.

Deli Ágnes a gondolatot illetve a kifejezést tartva szem elõtt mintázás és faragás helyett általában tervez, komponál, kitalál és összeállít, gipszet önt, drótot, hálót hajlít, vásznat szab és varr. Anyagai viszonylag könnyen formálhatók, melyek kiválasztásában is egyszerûségre törekszik; Deli a szobrászat új médiumait természetes módon használja – túl a kísérletezés stádiumán. Legtöbbször kétféle, ellentétes tulajdonságú anyagot alkalmaz egy-egy munkájában. Ez a kettõsség (szilárd-rugalmas) nála rendezõ elv – ahogy másnál a sötét-világos, rossz-jó, záraz-nedves – lehet. Kifejezetten érzéki hatású minimalista formái a klasszikus minimalizmus hûvös távolságtartásával ellentétben életerõvel telítettek. A redukált formák nagyfokú, mûvészi ergonómia-diktálta tömörítésbõl, sûrítésbõl adódnak.

 
Született: Mohács, 1963. dec. 14.
1983–87: JPTE, földrajz–rajz szak.
1988–91: Gerrit Rietveld Academy, Amsterdam, szobrász szak, mestere: Helly Österreicher.
1991–95: MKF, szobrász szak, mestere: Jovánovics György.
1993: Konenkleijke Academy, Hága.
Budapesten él.
1993: Herman Lipót-díj;
1995–98:Derkovits-ösztöndíj;
1995:Római Magyar Akadémia ösztöndíja;
1996: Soros-ösztöndíj.
1991: FKS
.
1993-ban egyik megalakítója a “C”-csoportnak, konceptuális térmodelljei és enviromentjai dacára is inkább a monumentális szobrászat felé vonzódik. Organikus, természeti formákra utaló vagy a természet anyagait (pl. kosárszobrok) használó egyedi plasztikái mellett land art mûveket is készít, mint pl. az 1992-es Transz-Atlantik (Land Art, Tihany), amely földbe mélyített, gipsszel kiöntött gödrök sorozata, ilymód a szobrászat természetbe transzponált metaforája. Az oppozíciókat, tiszta, archetipikus, ellentéteket elegánsan kezelõ alkotó jelentõs sorozatot hozott létre például ólom, vászon és toll, vagy vas és szivacs konfrontálásával. A konceptuális, ugyanakkor minimalista installáció (Holdidõ, 1996) olyan minõségek oppozíciójára épül, mint súlyos és könynyû, meleg és hideg, kemény és lágy, fekete és fehér, férfi és nõi princípium. Az arte povera vagy Janis Kounellis szellemiségétõl nem idegen mûvek változatos plasztikai mûfajokban készülnek, van köztük kisplasztika, dombormû, installáció, egyedi nagyméretû szobor, de grafika, fotó, performance is kiegészítheti, értelmezõ kontextusba állíthatja õket.

Egyéni kiállítások

1992:Home G.;
Landart Akció, Tihany;
Transz-Atlantik, Tihany;
1994: Vasárnapi Miranda, Stúdió G.;
Casanova asztala, Mûterem G.;
Magyar–Osztrák fesztivál, G. Vuk, Bécs;
Passage, Salamon-torony, Visegrád;
1995: Meglepett Angyalok, Óbudai Társaskör G.;
1996: Tuit du Mond G., Vevey (CH);
Holdidõ, Vigadó G. (kat.);
Gallery by Night, Stúdió G. [Németh Ilonával];
1998: Magyar Int., Bukarest;
Református templom [Bánföldi Zoltánnal], Sárospatak;
Budapest G.;
1999: Rajzok, Illárium G.;
Egy aspektus észrevétele [Gál Andrással], Dorottya u. G.

Válogatott csoportos kiállítások

1990: Wilhelmina G., Amsterdam;
1991: Magyar Mûhely találkozó, SZK, Szhely;
1992: Gallery by Night, Stúdió G.;
1993: Kunstpassage, Hága;
2. Nközi Grafikai B., Képtár, Gyõr;
Tér-Képzetek, Budapest G., Lajos u.;
1994: Budapest–Lisszabon; Budapest G.;
Magyar Int., Prága;
Ventillation, Tuit du Monde G.;
Germination, Bred; Varsó; Athén; Madrid;
1995: Zusammenziehende HŠuser, Kunsthaus, Hamburg;
Palace M., Ottenstein; Helyzetkép/Magyar szobrászat, Mûcsarnok;
Monászok, Görög templom, Vác;
Sex, Pandora G.;
Szarajevó, Mûcsarnok;
1996: Árnyék, Vízivárosi G.;
Drog, Bartók 32 G.;
Hímnem – nõnem, Bartók 32 G.;
Magyar Akadémia, Róma;
Sept sculpteurs Hongrois contemporains, Chateau de Biron, Dordogne;
1998: Derkovits-ösztöndíjasok kiállítása, Ernst M.;
Inkubátor ház, Duna G.;
Ornamentika, Bûn méze, SZK, Szhely.

Mûvei közgyûjteményekben

Kortárs Mûvészeti M./Ludwig M.
Xantus J. M., Gyõr.

Irodalom

TATAI E.: Meglepett angyalok, Balkon, 1995/4.
KESERÜ K.: (kat., bev. tan., Vigadó G., 1996)
Keserü K.: Tájkép a tájkép után II., ÚM., 1997/7–9.
PROSEK, Z.: ~, one of Hungary's Sculpturers, 1997. nov. 23.
WEHNER T.: Gallery by Night, Balkon, 1997/4–5.

Copyright © BTM    Utolsó módosítás: 2000. március 8. 16:21:30