Bukta Imre
Ezt a mûvészt
a „falusi” vagy „földmûves” mûvészet képviselõjeként
tartják számon, aki igyekszik megtalálni helyét
a hagyományosabb, városiasabb mûvészet mellett,
vagy azzal szemben. Nem használja fel rendeltetésüktõl
eltérõ célra a tárgyakat, gyengéden
ironikus pillantással és harcos követeléssel
felkínálva, belsejében magasztalja õket. Képzelõereje
forr, túlárad, a leghétköznapibb anyagon is felülkerekedik
és beszédre bírja. Munkáiban visszahelyezi
jogaiba a közönséges anyagot, ünnepli a szokásost,
és fõleg fennkölt, nagyon ösztönzõ
módon újra felhasználja a felhasználatlant.
A világot
nem megváltoztatni akarja, hanem újra felfedezni, nem hagyja
magát megállítani sem a külsõségek,
sem a véletlen, sem az ellentmondások által, amit
a nyilvánvalóság örömeinek is nevezhetnénk.
Így lehet rátalálni egy cipõ talpában
az élet költõi utazásaira, a fürész-assemblage-ban
a tér feldarabolására, a hûtõszekrény
belsejében a létezés értelmére.
Támasztékául
a vidéki élet és napról napra végzett
tevékenységei szolgálnak. Alkotásai az évszakok
fényébe, a pillanatba zárt örökkévalóság
meghosszabbításába, az évszak szivárványos
buborékába íródnak be. A trágyahordás,
a vetés, a kaszálás, a csávázás,
a cséplés vagy a gyümölcsszedés a cselekvésen
túl a lét sokféle utazásainak egyikévé,
a lobogó élet ajándékává válnak.
Nyomon követi a szerszám átváltozását,
a találkozást a hétköznapi, névtelen,
ezerszer manipulált, lélek nélküli használatra
kárhoztatott tárgyakkal, hogy beszélgetõ társakká,
alteregókká, az élet továbbadóivá
tegye õket. Észleljük, hogy a mosogató befogadja
a vizet, mielõtt kieresztené és eltüntetné,
és hogy a fáradsággal teletömött cipõ
a soha meg nem tett utazás valamennyi álmának
hordozója. A nap, bizonytalanságára felkelõ
Nap ... igazolja, hogy a fogódzókat a mindennapok kitalálása
jelenti. Bukta Imrét az ideiglenes és a folytatólagos
foglalkoztatja, az örökkévalóság nyomai
és a pillanat múlandósága között.
Termékeny figyelemmel
rendelkezõ autodidakta, aki huszonöt éve dolgozik, és
ma már mûvésztársai is elfogadják. A
vidéki, falusi inspiráción túl, azt is érezzük,
hogy az õsi, érzéki élet felé fordulva,
a vidék világának közeli és bizalmas szociográfiai
formáját akarja megalkotni.
Beszélt nekünk
az ember és a természet, az ember és a háziállat,
az ember és az általa készített, néha
elidegenítõ tágyak között fennálló
rejtélyes kapcsolatok iránti érdeklõdésérõl.
Hinni akar abban, hogy „a kezdetben, azelõtt” léteztek jóindulatú,
szeretet- és tiszteletteljes kapcsolatok, és az állatok
éppúgy mint a tárgyak, meghittek, barátiak
és közeliek lehettek, de nem határozta meg pontosan,
hogy szerinte, mikor volt ez az „azelõtt”.
Rá akarja ébreszteni
a lelkiismeretet, hogy a természethez fûzõdõ
kapcsolat (romantika és nosztalgia nélkül) a kölcsönös
tisztelet állapota lehet, és hogy ezt a kapcsolatot a jelenlegi
kemény bánásmód ellenére fenn kell tartani.
Nem tagadja, hogy „az ember félelmetes ragadozó”, de magát
az ökologiai irányzatokon kívül állónak
tartja, az õ küzdelmének lényege, a „százszorszépek
szintjén”, a mindennapokban van, lendületet kíván
adni a jelennek. Arra akar támaszkodni és megelégszik
azzal, ami létezik. A mûvész útja békésnek,
túlzott aktívizmus nélkül, elkötelezettnek
tûnik számunkra. „Ez nem a természet rehabilitációja,
hanem a bizonyosság megerõsítése: örök
kötelékek füznek bennünket a természethez”.
Nem állítja
mûvészetét a természet védelmébe,
azt tükörként helyezi elénk. Tanú akar lenni,
aki kiterjeszti azt, amit érez. Egy jelenleg megvalósulás
alatt álló, Újmexikó számára
készülõ tervében mozdulatlan vasúti pályatesteket
szándékozik felhasználni, hogy megnemesítse,
passzivitásukból kiemelje õket, felhívva a
figyelmet az emberek millióira, akik nagy sebességgel áthaladnak
rajtuk, anélkül, hogy látnák azokat.
Az a vágya, hogy
útja során érvényre juttassa a külsõségeknél
és az idõszerü tudásnál tartósabb
ismeretek és bölcsesség régebbi rendjét.
Saját alkotóképességét, individualista
állásból igyekszik megõrizni, inkább
a kifejezés, mint közlés eszközével, összetákol,
a kifejezés legerõsebb értelmében, újjávarázsol,
megjavít, hogy meghosszabbítsa az életet. A Bukta
Imre által számunkra nyújtott furfangos rendbehozások,
kijavítások megközelítésének és
megismerésének lényeges munkája ránk
marad.
Copyright
© BTM Utolsó módosítás:
2002. január 8.