Bernát
András
A mozgás és a fény
festõje. A mozgásé, ami megragadó
lendülettel úgy lepi be vásznait, mint a
fénytõl szivárványos hullám,
és a mi tekintetünkválik
fénnyé.
Hagyjunk idõtképei
nézésére, foglaljunk helyet,
álljunk készen többszörös
üzeneteinek fogadására. Érezni fogjuk
a vásznon a színek
különbözõ rétegeit az alkimiai
folyamatokhoz hasonlítható
átalakulás, munkálkodás
közben. Helyezkedjünk el elõtte, hosszasan,
erõs összpontosítással hagyjuk
magunkat egyik vagy másik kép által
odaszippantani, lépjünk be a mozgásba,
merítkezzünk meg a a színek meanderjeiben,
fogadjuk el az átváltozást.
A
nézõnek idõnként el is kell
mozdulnia, hogy „lásson”, hogytekintetével
és mozgásával egyaránt
meghosszabbítsa, a téma mélyébe
kísérjea fényt. Bernát
András olyasmit fest, ami lehetne akt, vagy egy
születõ táj, és
megkísérli megragadni bennük a
szorongást, ugyanakkor a
gyönyörûséget is. Kimondhatatlan
élvezet és szigorúság jellemzi
ennek a fiatal mûvésznek a
munkáját.
A fényhez, vagyis az
energiához fûzõdõ kapcsolata
áll munkásságának
középpontjában;
lelkesedését,
szívósságát,
tapogatózásait és
csodálkozásait osztja meg velünk. Kifinomult
utakon belsõ és külsõ
átjárókat hoz létre. Utakat nyit,
amelyek a rendezetlen tömegtõl a felfedett
tájig, az erdõtõl a fáig, a
tárgytól az élet
csírájáig vezetnek. Mások
talán a nõi hüvely belsejét,annak
felhevült nyálkahártyáját
látják benne.... Megint mások a
gyökereit keresõ, változásban
lévõ világot. Valamennyien a világ
elõtti világ jeleit olvassák ki
belõle.
Nem tudom, milyen jogon kérdeztem
Bernát Andrást nagyapjáról, de
megértettem, hogy õ a
törékenységet és erõt
képviseli számára. A
mûvész egy elárult szövetséget
fájlal,amely bizonyára sok történelmi
értéket tiport el, ugyanakkor azonban a
tökély keresésére
serkentette.
Festményei
találkozásra csábítanak oly
tüneményekkel, mint amilyen a tenger
nõiessége és a föld
gyönyörökkel teli magmájának
érzékisége. Úgy tûnik,
megpróbálja megmutatni a kezdetek
boszorkánykonyháját,amikor semmilyen
föld nem létezett, amikor a végtelen
együtt élt a pillanat rezgéseivel. Bizonyos
értelemben megkísérli megmutatni a
világegyetem magjában,az elõre nem
láthatóra várakozó
nem-létet, amikor a ki nem fejezett még dadogott.
Festészete távolról jön.
Bernát András egy kialakulóban
lévõ világot tár elénk,
ahova az élet még nem érkezett meg.
Más képei esetében az alkotás
elõtti vízió jelenik meg, ahol
egyedül az égkékje mintázza meg
a végtelent.
A mûvészmunkáival
való találkozás minden bizonnyala tudat
állapotának változását
idézielõ vagy személyes
észlelések serkednek legtávolabbi
történelmünkbõl. Nem a megélthez
kapcsolódnak, hanem egy adott tapasztalathoz. A
megfoghatatlan befogásának szándéka
van jelen, „van valami és ugyanakkor nincs
semmi.”
Festészete a lélek és az
értelem fekete lyukai elleni vég
nélküli harc. Ezek a fekete lyukak a
világegyetem egyes sarkaiban elnyelik a fényt, az
anyagot és az energiát. Bernát
András össze akarta gyûjteni a fény
intim rezgéseit,hogy megõrizze a
mozgássá átalakított
múlékony
fényességet.
Copyright©
BTM Utolsó módosítás:2002.
január 8.