Baksai József
Van valami õsiség,
mondhatnám vadság, megszelidítetlenség a festõben.
Olyan természetesség, ami ugyanakkor az eredet – amikor a
túlélés ajándék volt – végtelen
gyöngédségében fürdik.
Valamennyi festményében
jelen van a felszínrekerülés dinamikája, a magmából
és a földbõl, vágyakból, erõszakból
kialakult telérbõl elõjövõ lények
születés utáni vágyakozása.
Festményeiben
arra emlékeztet bennünket, hogy az élet, jóval
az ember megjelenésének kezdete óta tart és
hogy távolról, az újra elérhetetlentül
jön. Témái a gyerekkorhoz, a legrégebbi legendákhoz,
a keleti és nyugati mitológiához és a kereszténység
fõ témáihoz nyúlnak vissza. Mindez egészen
egyéni látásmóddal átitatva, a szimbolikus
festészet nagy áramlatainak megerõsítésével.
Expresszionista festészetének hordozója egy
jelenlévõ, a feledésbõl visszarángatott,
megkínzott anyag. Szemünkbe ötlik és meghatározhatatlan
felindulást idéz elõ bennünk a várakozástól
és élettõl bizsergõ, vastagon felvitt festékréteg.
A jelenetek visszatérõnek tünnek, az élet minden
pillanatában jelenlévõ és cselekvõ,
élõ halál tér vissza. A szorongó érzés
nélküli, paradox módon éltetõ, energiát
és kérdéseket hordozó halál.
Érezzük,
hogy abban az országban, ahol a közelmúltban még
kultúrális és politikai kényszer volt, vagyis
az egyénre gyakorolt erõs nyomás és korlátozás,
a festõ eljárásában semmi sem véletlen.
Olyan fajta kiegyensúlyozásról van szó, ami
akkor jön létre, amikor a mûvészet lehetõvé
teszi, hogy az erõszak kifejezése õstipussá
váljon, és mégha a föld alatt keringenek is,
elõsegítik a katarzist és a konfliktusok kiürítését.
A
számára a szeretet vallását megtestesítõ
keresztény mitológiához kötõdve, a maga
módján fejezi ki és teszi jóvá a múlt
vadságait. Amikor találkoztunk vele Szentendrén, ahol
él, egy lecsendesett embert láttunk magunk elõtt,
aki jóindulatú tekintetét a dombokra és a közeli
Dunához lefutó lankákra irányította.
Baksai
József munkáját osztrák és német
gyüjtõk kísérik figyelemmel, akik bizonyára
nagyra értékelik azt a visszafogott, belsõ robbanásra
kész erõt, amit festményei rejtenek. Pedagógus
lelkû ember, aki mindenkivel, de fõleg a gyerekekkel meg akarja
ismertetni a színek keverését, a tónusok harmóniáját,
és az ecsetvonás örvénylõ keresztezõdéseibõl
születõ vonalak elevenségét, a mozgások
gazdagságát. Müvészetének lényege:
felhívni a figyelmet, elõrelátni, felrázni,
és figyelmeztetni a lelkiismeretet az ember és a természet
közötti, konfliktusok és a félreértések
felett álló összhangjának lehetõségére.
Festészete ily módon a napjainkban átalakulóban
lévõ hazájában zajló agresszív
elhajlásokra, az élet terméketlenné tételére
irányuló tevékenységekre figyelmeztetõ
vészjelzés.
Legutolsó
munkái higgadtabbnak, letisztultabbnak, nyugtalanságtól
és erõszaktól kevésbé telítettnek
tünnek. Fejlõdése a „Grál” (1993), a „Lakoma
vagy halotti tor” (1997) és a „Kis próféták”
(1997) óta a kegyes végtelen felé nyíló
spirálként fogható fel. Utolsó képeit
ennek a végtelenségnek a nosztalgiája itatja át.
Ugy tûnik, nagyanyja halála megfosztotta õt az
örökkévalóság érzésétõl,
amely korábbi alkotásait kísérte.
Nem tudjuk, kinek köszönhetõ,
honnan származik az a serleg, ami az élet vizét a
lét folyójába önti, de e kérdésen
túlmenõen, a mûvész az élet erejében
való hitérõl tanuskodik.
Copyright
© BTM Utolsó módosítás:
2002. január 8.