Kiscelli Múzeum - Templomtér
1999. március 4. – április 5.
A kiállítást rendezte: Lorányi Judit
Megnyitó: Földényi F. László
esztéta
Katalógus: 450.-Ft
1999 ISBN 963 7096 78 7
A vágyódás festészete
Szotyory
László képei akkor is ismerõs érzést
keltenek a nézõben, ha elõször találkozik
velük. Részben azoknak a motívumoknak köszönhetõ
ez, amelyek a festészet korábbi korszakaitól sem álltak
távol. Néptelen parkok, sötétlõ ciprusok,
árkádiai jelenetek: a romantika korának voltak közkedvelt
témái. Pompás amerikai autók, csillogó
karosszériák, száguldó motorkerékpárok,
vagy a képregények hangulatát idézõ
köznapi vagy erotikus jelenetek, amelyeknél már csak
a figurák mellé illesztett szövegtöredékek
hiányoznak: az amerikai pop art, illetve hiperrealizmus képvilágához
is közel állnak a képei. A közismert filmekbõl
kiemelt és újra festett pillanatfelvételek vagy a
klasszikus festészet és szobrászat alkotásait
újra megidézõ képek pedig a nyolcvanas és
korai kilencvenes évek posztmodern eklekticizmusához állnak
közel.
Festményei azonban nemcsak ezért keltenek
déja vu érzést. Szotyory nem csupán használja
az elmúlt korok festészeti irányzatainak kedvelt témáit,
hanem ki is használja õket. Szabadon bánik velük,
s úgy alkalmazza õket, hogy azok végül teljes
egészében az õ elvárásainak engedelmeskednek.
Szelíd erõszakot követ el a vásznain amit az
az állandó izgalmi állapot is jelez, amely szinte
minden képén fölfedezhetõ. Folytonos vibrálásnak
lehetünk szemtanúi, amitõl képei kifejezetten
erotikus hatást tudnak kelteni. Még akkor is, amikor nincsen
konkrét utalás az erotikára. Ez a lappangó
erotika éppúgy megnyilvánul a motívumokban,
mint a képek festõi nyelvében. Szotyorynál
minden mozogni látszik: a felhõk gomolyognak, a fények
ugyanazon a képen belül különbözõ irányból
súrolják a tárgyakat, az emberi alakok minden esetben
éppen elmozdulófélben vannak. Sokszor még a
napszakok sem dönthetõek el egyértelmûen. Amikor
pedig portrékat vagy jeleneteket fest, akkor minden két-,
sõt sokértelmûvé válik: az arcok kifejezése
nehezen írható körül, mivel a fájdalomtól
a boldogságon át a kielégülésig egyszerre
fedezhetõ fel rajtuk minden árnyalat. Néha egy és
ugyanazon arc halottian mozdulatlan, de közben rafinált módon
vágyat is ébreszt a nézõben. Emiatt néha
fetisisztikus vágyakat tudnak kelteni. A csoportjelenetek esetében
ráadásul az egyes arcok sokrétûsége többszörözõdik,
s ahol egyszerre hárman tûnnek fel, ott valódi dráma
zajlik. Rendszerint a csábítás, a kacérság
és a visszautasítás drámája. Anélkül
persze, hogy maga a kép drámaivá válna. Szotyory
képei inkább melankolikusak, tûnõdõek.
A vágy különbözõ megnyilvánulásait
mutatják be, de ezt visszafogottan, távolságtartással
teszik.
A szelíd erõszak, amely Szotyory festészetét
kitünteti, a vágyakozást hivatott fölébreszteni
a nézõben. De úgy, hogy közben a tárgy,
amelyre a vágy irányul, magát a nézõt
is behálózza. Az eredmény a kép és a
nézõ között kialakuló dialógus, ami
Szotyory legjobb képein lezárhatatlannak látszik.
Ezt szolgálja az árnyaltan alkalmazott levegõperspektíva,
ami a képek hangulatát megfoghatatlanná teszi; de
a térperspektíva is a végtelenség érzetét
ébreszti. Szotyory festményei úgy hatnak, mintha ablakok
lennének, amelyen át maga a végtelen sejlik föl.
Vagy ajtók, amelyeken át ki lehet sétálni a
térbõl és a valóságból.
Ennek érzékeltetésében
rejlik Szotyory festészetének valódi ereje. Az elmúlt
korok festõi világának, illetve a mûvészet
más ismert alkotásainak megidézése az az eszköz,
amellyel ezt a minden korra jellemzõ, és mégis mindig
korszerûtlennek tetszõ vágyat a festészet segítségével
föl tudta ébreszteni. Közel másfél évtizede
ennek megvalósítására törekszik. Következetessége
nem engedi, hogy letérjen a maga külön útjáról;
de ugyanez biztosítja különleges helyét is a kortárs
magyar festészetben.
Földényi F. László
Irta: Földényi F. László, Szerkeszti:
Marton
Ádám
Copyright ©
BTM