Carol Ross szobrászművész (New York) kiállítása



Kiscelli Múzeum - Templomtér
1997. október 30. – november 30.
A kiállítást rendezte: Fitz Péter



New York-i szobrász: Carol Ross

    Racionális gondolkodású nemzetek művészetében valahogy gyakoribb a misztikus, romantikus, szürreális feldolgozás, romantikusabb hajlamú népek könnyebben hajlanak művészetükben a ridegebb, strukturalistább, konstruktív megközelítésre. A XX. századi magyar művészetben a Kassák, Moholy-Nagy féle hagyomány okán ez utóbbi vonulat erőteljesen van jelen, míg például magyar szürrealizmus szinte nincs. A geometrikus konstrukció, a puritán, racionalizmus nem csak a század tízes éveiben jelentkezik, de végigvonul szinte máig, festészetben szobrászatban egyaránt. Carol Ross művészete valószínűleg közel fog állni a magyar közönséghez, hiszen ennek a puritán, minimalista geometriának sok hazai művelője van, ennek a fajta mérnöki egyszerűségű, mértani formákkal dolgozó művészetnek mindig nagy hagyományai voltak a mi vidékünkön is. A New York-i szobrász messziről indult, a hatvanas években festőként kezdte, nagy, színes formákat felvonultató képekkel, és nem is akármilyen sikerrel, meglehetős ismertséget érve el. Aztán egy ponton úgy döntött, hogy felhagy a festészettel, a szabadon alakított színes formákkal, és a továbbiakban a szobrászat tevékenységének terepe. A fémszobrai térbeliek, a fareliefek pedig alig-alig hagyják el a síkot. Anyagai a fém és a fa, pontosabban fogalmazva alumínium fólia és furnír borítja a formákat. Remek asztalosmunka, kitűnő matt alumínium, elegánsan csiszolt, homogén felületek, mégis textúrájuk van, „macskaszőr” felületek. Tompán csillogó, merev, egyenes vonalak, ugyanakkor puha, lágy ívek találkoznak. Az árnyékos felületek befeketednek. A háromszögek áthatásai látszattereket teremtenek, a síkok ki- és behajlanak, szinte torzult terek jönnek létre, miközben a vonalak érzékelhetően egyenesek maradnak. A New York-i háztetők mindenféle csudákkal zsúfoltak: víztartályok, kémények, vaslépcsők, traverzek rendetlen összevisszaságban. A műteremablakkal szemben lévő háztetőn van egy zöld kémény, aminek a formája pont olyan, mint az egyik „Oszlop” alapeleme, építőkockája A „Múmia” tulajdonképpen egy sírkő, míg a "legeurópaibb" darab a „3 háromszög", szinte bauhausosan mértani. A két nagy fakép (a „Magas ív” és a „Hasított árkád”) Nádler 60-as évekbeli szirom- illetve avarmotívumának formáját idézi a magyar nézőben. A rétegelt lemez hetes osztása mint kontra-kontúr (világos és nem sötét) szinte vegetatív formákat hoz létre, puha, majdnem gótikus íveket teremt. A tulipán-forma belső, geometrikus, négyzetes síkba van szorítva. A tizenkétrészes „Várfokok” (Sitelines) mintegy hajóborda sor, őslénycsontváz – gerinc – vonaglik végig a földön, gyönyörű, cseresznyefa színű. Ez a borda impresszió megismétlődik a „Törzs” (Fuselage) sorozatnál is, olyan, mint egy óriási halszálka sor, másrészt csiszolt drágakő, aminek két oldala határozottan másként töri a fényt. Díszfésű. Visszatérve a „Várfokok”-hoz (Sitelines), mint valami dominósor, egy ismeretlen várfok forma, amelyen a rávetülő árnyékok (az előző elemé) sokkal geometrikusabbak, mint maga a fa forma, vagy legalábbis hidegebbek. A fa meleg. Ezek a négyzetes árnyékok mindig máshová esnek, ahogy a dominósor tekereg. Kicsit emlékeztet formájuk Trombitás Tamás misztikus betűire.  A „Bagoly” pont olyan, mint egy ideális bauhaus forma: a homorú (negatív) és domború (pozitív) formák kiegyensúlyozott, jól mérlegelt együttese. Diszkrét és perfekt. Az „Ágaskodó ív” (Arch reaching the roof) az egyetlen hímnemű, nadrágos darab. Ennek legtávolabbi ellenpárja a „Befészkelt rombusz” (Nested lozenge), ami kétségkívül egy vasalódeszkára emlékeztet. A „Keskeny szárny” (Narrow wing) pedig a régi Ikarus emblémát juttatta eszembe, ami igazán nem véletlen, az is egy szárny volt. Itt a szárny a 7-es rétegelt lemezből kialakított kontra-kontúr. A négy fémfelületű szobor („Bagoly”, „Múmia”, „3 háromszög”, „Ágaskodó ív”) építőelemekből van összeállítva, éppúgy, mint a „3 oszlop”. Kvázi variábilisek, mert nem hiszem, hogy másként is össze lehet rakni őket, mint ahogy vannak. Nagyon izgalmas, szinte festői felületek vannak a nagy "faképeknél", egészen finoman felrakott cseresznyefafurnir felületek, a fa erezetei középen függőlegesen futnak, a két szárnyon pedig vízszintesen („Magas ív”).Ugyanez a szálirány dolog a „Hasított árkádnál” még szofisztikáltabb, mert a két hosszú, V-alakú szirom esetében követi a furnirozás a sziromirányt, így egyfajta monumentális intarzia jön létre. Az alumínium felületű szobroknál az a bizonyos macskaszőr mintázat csak az Oszlopoknál ismerhető fel határozottan, itt a függőleges formát követi a minta, a „Törzs” esetében pedig a hosszirányba szalad. A többi alumínium szobor felülete homogén. Eleanor Heartney írta a "Fa konstrukciók" című Carol Ross katalógusban, hogy Rossnál nincsen határozott különbség a szobrászat és a festészet között, ugyanis a fa erezetével fest, pontos észrevétel és bizonyos fokig az alumínium borítású művekre is igaz. A „3 háromszög” (3 Triangle) két egymásnak tolt ezüstszínű háromszög - rombusz - tetején aranyszínűre eloxált alumínium háztető valóban a legeurópaibb műve Rossnak. Ha a magyar analogizálást következetesen végigviszem, akkor Gulyás Gyula az aktualizálható példa ebben az esetben. Carol Ross szobrászata a tiszta geometriára törekvés jegyében a tökéletes létrehozására tett sikeres kisérlet. Ez a vegytiszta formavilág a felhasznált anyagok pszeudo-hatásával kombinálva – a fa nem tömör fa, hanem furnír, az alumínium pedig lehelet vastagságú fólia –, páratlan finomságú egyensúlyban van egymással.

Fitz Péter


Copyright © BTM