Fitz Péter:
A Fővárosi Képtár
/ Kiscelli Múzeum kortárs kiállításai
és gyűjteménygyarapodása a kilencvenes években
A Fővárosi Képtár az egyik legrégebben
működő hazai képzőművészeti
gyűjtemény Magyarországon. A gyűjtés a
múlt század hetvenes éveinek végén indult
meg, s több megszakítással ugyan, újra és
újrakezdve – ahogy ez a hazai művészet történetében
szokásos –, többé-kevésbé azonos célokat
valósított meg, az éppen adott időszak kortárs
művészetét gyűjtötte. Ma, amikor végre
a kifejezetten kortárs művészet gyűjtésére
létrehozott múzeum létrejött – a Kortárs
Művészeti Múzeum / Ludwig Múzeum a várban
– valamint több jelentős intézmény és
közgyűjtemény is ugyanezen a területen dolgozik
szerte az országban (István Király Múzeum Székesfehérvárott,
a Szombathelyi Képtár, Janus Pannonius Múzeum Pécsett,
vagy a Kortárs Művészeti Intézet Dunaújvárosban
és a Paksi Képtár, hogy a legismertebbeket soroljuk)
felvetődik, hogy mi a különbség a kiállítási
és gyűjteményi politikák között?
A
Fővárosi Képtár esetében a kiindulópont
rendkívül egyszerűen megfogalmazható, a jelenlegi
gyűjtemény újjáteremtése a hatvanas évek
elején indult. Egyrészt az eredeti gyűjtemény
szellemének újraélesztése jegyében,
másrészt az akkor aktuális és érvényes
kortárs művészet gyűjtésével. Ez
így ugyan nagyon prózaian hangzik, de nem szabad elfelejteni,
hogy az időszak "kultúrpolitikája" nagyon erőteljesen
ideológiai alapon állt, tehát a kiállítás,
vásárlás lehetőségei – a művészet
valós szempontjai szerint – igencsak behatároltak voltak.
Másrészt kitűnő és bátor muzeológusok,
valamint a Kiscelli Múzeum geográfiai helye (messze a városközponttól
és a figyelemtől) lehetővé tették, hogy
a múzeum a kor normáinál lényegesen bátrabban
vásárolhatott meg olyan alkotóktól, akiknek
erre egyebütt nem nyílhatott tér.
A
nyolcvanas-kilencvenes évektől egyértelműen
az irányítja a kiállítási-vásárlási
elképzeléseket, hogy a hazai művészet progresszív
irányzataival foglalkozik a Fővárosi Képtár.
A főváros képzőművészeti gyűjteménye,
még akkor is, ha ma már szerencsére több kortárs
gyűjtéssel és kiállítással foglalkozó
intézmény létezhet, meghatározó szerepet
játszik. Köszönhető ez elsősorban annak
az egyenlőtlen fejlődésnek, aminek eredményeként
a magyar művészet nagymértékben koncentrálódik
Budapesten. Így a Képtár, – mint mindig is – a város
művészetével foglalkozik, még akkor is, ha ez
így kétségkívül rendkívül
tágas meghatározás. Szűkíteni az érdeklődési
kört elsősorban a "mit nem" körülírásával
lehet: nem foglalkozik az alföldi festészettel, a hódmezővásárhelyi
iskolával, a miskolci grafikusokkal, a pécsi műhellyel,
a szolnoki iskolával és a sor folytatható az ABC végéig.
A dolog mégsem elsősorban földrajzi, hiszen a művész
lakhelye, a mű születésének helyszíne nem
művészettörténeti kategória.
A
rendező elv pedig az, hogy olyan művésznek vagy csoportnak
kell kiállítást rendezni, akiktől a gyűjtemény
számára vásárolni kívánunk. Ez
egyfelől rettenetesen nagy felelőség, hiszen a múzeumi
gyűjteménybe kerülés jószerivel az „örökkévalóságról”
szól, az a műalkotás, ami egyszer múzeumi leltárba
kerül, az nagy valószínűséggel ott is marad,
tehát csak olyan tárgynak szabad bekerülnie, amelyről
tudható, hogy időtálló értéket
képvisel. A kortárs művészet esetében
ez minden esetben kockázatos, hiszen végső soron csak
az idő dönti el, hogy mi válik maradandóvá.
Tehát bár az egyéni ízlés és
értékítélet rendkívül fontos, egyéb
megfontolásokat is érdemes szem előtt tartani. A Fővárosi
Képtár ilyen szempontjai között szerepel, hogy
a bekerülő mű mindenképpen illeszkedjék
a már meglévő gyűjtemény folyamataihoz,
a nyolcvanas évektől egyértelműen hiánypótlás
is zajlott és zajlik még ma is. Tehát az előző
három-négy évtized olyan műalkotásait
is meg kell szerezni, amelyeket annakidején kulturpolitikai, anyagi
vagy más, hasonló okokból nem lehetett.
Másrészt
a kortárs gyűjtés kockázatait boldogan lehet
vállalni, hiszen egy mai mű megszerezhetősége
jóval egyszerűbb és nem utolsó sorban anyagilag
is előnyösebb, mint később, amikor a mű
már az idő által megmérettetett és ára
a bizonyítottan stabil értéke miatt már rendkívül
magas. Normális viszonyok között a közgyűjteménybe
kerülés komoly rangot ad a műnek és természetesen
alkotójának is, így áttételesen befolyásolja
a művész presztízsét, műkereskedelmi értékét,
de valós művészeti helyét is. Tehát a
kortárs múzeumi gyűjtemény alakítása
komoly felelőséggel jár, hiszen egy ma igazolható
és jónak tűnő értékítéletről
20-30 év múlva bebizonyosodhat, hogy nem volt igaz. Ezt a
tévedést egy magángyűjtő megkockáztathatja,
egy közpénzekből működő közgyűjtemény
viszont nem.
A
feladat összetett, hiszen a kiállítások többé-kevésbé
meghatározzák, hogy mivel fog gyarapodni a gyűjtemény.
A Fővárosi Képtár kiállítási
programjának kialakításakor mindig szem előtt
kell tartani, hogy elsősorban saját kiállításainkról
kívánunk vásárolni, tehát csak annak
a művésznek, vagy irányzatnak szabad bemutatkozási
lehetőséget biztosítani, akinek kvalitásai
oly annyira ismertek és elfogadottak, hogy műve beemelhető
közgyűjteménybe. Ez ma különösképpen
nehéz, hiszen nap-mint-nap újabb tehetségek és
irányok tűnnek fel. Ez feszültségeket okoz, hiszen
a nyitottság elve legalább olyan fontos, mint az bizonyított
értéké.
A
kiállítási koncepciókat szinte alapvetően
határozza meg, hogy egy múzeum milyen
időszaki
kiállítási terekkel rendelkezik. A Fővárosi
Képtár / Kiscelli Múzeum helyzete ebből a szempontból
igen különleges. Egyrészt, mint a Budapesti Történeti
Múzeum része, a budai várban található
épületben is rendezett képzőművészeti
kiállításokat, egészen a legutóbbi időkig
(1995), másrészt a Kiscelli Múzeum a helyszín.
Itt 1992-ig, az állandó kiállítási terek
mellett viszonylag szűkösek voltak a lehetőségek.
1992-ben nyílt meg a barokk romtemplom – a Templomtér –,
mint a képzőművészeti időszaki kiállítások
fő színtere. Ez természetesen szinte gyökeresen
átalakította az adottságokat – sokkal több
tér lett – másrészt a terem lehetőségei
nagyban befolyásolják az itt rendezhető kiállítások
fajtáját is. A volt trinitárius templomot többször
átalakították viszontagságos története
folyamán, a második világháborúban találat
érte és kiégett, majd mint romhalmaz tengődött
a nyolcvanas évek végéig. A rekonstrukció eredeti
célja kettős volt: kiállítási és
színházi térré kívánták
alakítani. Építészeti szempontból kitűnő
megoldás született, a többször átépített
struktúra fő vonalaiban megmaradt – csupán az ablakokat
falazták be (az azóta kudarcot vallott színházi
funkció miatt), korszerű világítási rendszert
kapott ami rendkívül rugalmas műtárgyvilágítást
tesz lehetővé, padlófűtéssel van ellátva,
és megmaradt a vakolatlan, nyers téglafal, hiszen a korábbi
templomi freskók mind elpusztultak. Új tetőszerkezetet
kapott a rendkívül monumentálisnak ható tér,
előre kialakított műtárgyfüggesztési
lehetőségeket is kialakítottak. A tér hatása
igen impozáns, bár méretei csalókák,
sokkal nagyobbnak tűnik, mint valójában, ennek nyilván
a huszonöt méteres belmagasság az oka. A tér
mindössze ötszázötven négyzetméteres,
ami három részre tagolt - szentély, főhajó
és bejárati csarnok - valamint a központi tér
oldalanként három-három pillérrel tagolt, ami
alapvetően behatárolja a műtárgyelhelyezési
lehetőségeket. A lenyűgöző tér nem
nagyon viseli el az utólag betehető kiállítási
installációt, vendégfalakat és hasonlókat.
A tér adottságai
olyanok, hogy nagyban behatárolják, milyen kiállítást
lehet benne rendezni. Hagyományos festészeti életműkiállításokra
például kevésbé alkalmas, a csoportos,
többrésztvevős
tematikus összeállítások általában
helyszűkével küzdenek, a belsőépítészeti
installációt igénylő történeti
anyagok is nehezen mutathatók ott be. Ugyanakkor nagyméretű
festmények, képzőművészeti installációk
és szobrok, videókivetítők számára
elsőrangú, drámai teret biztosít. Ez a tér
a maga nemében egyedülálló, minden művész
számára komoly kihívást jelent, páratlan
hatását nem lehet megkerülni, olyan műveket kell
benne elhelyezni amelyek alkalmazkodnak és nem konkurálnak
vele. Ez a tér olyan csoda, hogy miatta érdemes a Fővárosi
Képtár gyűjteményeit ezen a városközponttól
kissé távol eső helyen tartani – ahol óhatatlanul
kisebb a látogatottsága, mintha központibb helyen lévő
épületben lenne a múzeum – hiszen a világ tele
van csodálatosabbnál csodálatosabb, gazdag gyűjteményekkel,
amikkel Budapest képzőművészeti gyűjteménye
valószínűleg sohasem lesz egyenrangú, itt viszont
van egy olyan tér, amely utánozhatatlan és egyedi.
Ezért teljesen kézenfekvő, hogy 1992. óta a
Fővárosi Képtár kiállításait,
az egyéb szempontok mellett, ez a tér döntően
meghatározza.
A
kiállítások tematika szerint természetesen
sokfélék. A 70-es 80-as évekre elsősorban az
volt jellemző, hogy nagyobb, összefoglaló, életműveket
bemutató kiállítások készültek,
s gyakorta ezek már emlékkiállítások
is voltak. Néhány ilyen kiemelkedő jelentőségű
példa van, Martyn Ferenc életműkiállítása
(1978), Veszelszky Béla emlékkiállítása
(1986), vagy pedig két évvel a halála után,
1980-ban megrendezett Ország Lili Labirintus című főművének
bemutatója, melynek jelentős része a Képtár
gyűjteményébe is került.
A nyolcvanas évek
végének kiemelkedő jelentőségű
művészeti eseménye volt Jovánovics György
Berlini reliefjeinek és Tót Endre Absztrakt expresszionista
munkák 1963-68 bemutatása. Az utóbbi kettővel
már tettenérhető a kiállítási
elképzelések megváltozása, Tót esetében
egy élő művész korábban nem látható
munkái kaptak nyilvánosságot, míg Jovánovics
legújabb műveit itt mutatta be először a magyar
közönségnek.
1992-től,
az új kiállítási tér beléptével
határozottan a kortárs művészet felé
fordult a múzeum figyelme. Ennek a korábban már ismertetett
Templomtér lehetőségén túl, minden bizonnyal
a megváltozott kulturális miliő is az oka volt, hiszen
a rendszerváltozás nyomán a képzőművészetben
is végleg eltűntek az ideológiai behatások,
s az általános figyelem valós művészeti
jelenségek felé fordult. Az évi kiállítási
szám a korábbi egy-kettőről nyolc-tízre
növekedett.
A
program gerincét kétségkívül azok a művészek
jelentették, akiknek pályafutása a hatvanas években
indult. Zömmel az IPARTERV generációjáról
van szó, de ez a meghatározás nem a csoporthoz való
tartozást fedi, sokkal inkább arról van szó,
hogy az ötven feletti, olyan művészek, akik a nyolcvanas
évekig művészeti értelemben a rendszeren kívüliek
voltak. Az általános hazai gyakorlattal szemben a Fővárosi
Képtárban rendezett kiállításaik nem
"kárpótlás" jellegűek voltak, azaz nem valamiféle
adósságtörlesztés történt abban az
értelemben, hogy korábbi, esetleg nyilvánosan nem
bemutatott műveikből készült életműkiállításra
kaptak volna teret, hanem mindegyikük új műveket készített,
kifejezetten a kiscelli szereplésre. A névsor impozáns,
még akkor is, ha a magyar kortárs művészet idősebb
generációjának egészéről természetesen
nem beszélhetünk. Bak Imre „Új képek” (1994),
Birkás Ákos (1994), Jovánovics György: „Ut manifestius
atque apertius dicam” (1996), Konkoly Gyula (1995), Lisztes István
„Szobrok 1986-92” (1994), Kovács Attila: „Szekvenciák 1974-94”
(1994), Maurer Dóra „A cethal gyomrában” (1996), Nádler
István (1995), Swierkiewicz Róbert „Kelet kezd, nyugat befejez”
(1994), Türk Péter: „Forró vágyam árnyékában
ülni” (1996), Halász Károly: Taposott képek (2000),
Haász István: Sárga képek (2000).
Ezzel
párhuzamosan zajlik az eggyel fiatalabb kortárs generáció
– a negyven és ötven év közöttiek – bemutatása
is, függetlenül attól, hogy az életkor esztétikai,
művészettörténeti szempontból nem játszott
szerepet kiválasztásukban, mégis, csak olyan művészekről
van szó, akik mögött már jelentős életmű
áll. Szintén véletlen, de számuk szinte megegyezik
az idősebb mesterekével. El-Kazovszkij (1992), Fehér
László (1993), Forgács Péter „Inventárium”
(1995), Gellér B. István „Leletek” (1998), Károlyi
Zsigmond (1994), Lugossy Mária (1995), Soós Tamás
„Melancholia” (1996), Szirtes János „Fekvő fa – fekvő
kristály” (1997), Trombitás Tamás (1996), Vojnich
Erzsébet (1997), Kicsiny Balázs (1999), Záborszky
Gábor (1999), Gábor Áron (2000). Természetesen
a pályájuk eljén tartó művészek
is kapnak teret: Chilf Mária (1998), Deli Ágnes (2000). És
ha már az életkori bontásban vizsgáljuk a művészeket,
a legfiatalabb, egyéni kiállításon, az 1966-ban
született Chilf Mária volt.
A
csoportos és tematikus kiállítások száma,
mivel a tér kevésbé alkalmas erre, jóval kevesebb
volt, mindössze nyolc csoportos és tematikus kiállítás,
ahol több alkotótól szerepeltek művek. Détente
(1992), Válogatás a Fővárosi Képtár
XX. századi gyűjteményből (1992), Három
francia művész (1992), Magyarország - azelőtt
és azután (1993), Új szerzemények a BTM Fővárosi
Képtárában 1985-1995, (1995), 12 művész
Ausztriából és Magyarországról (1995),
Mítosz, Memória, História (1996), „A létezés
álma” – Fiatal japán művészek kiállítása
(1997). Típus szempontjából eltérnek ezek a
kiállítások, két gyűjteményi kiállítás
foglalta össze a vásárlásokat, a több is
pedig mindig valamiféle nemzetközi vonatkozású
volt, még a Magyarország - azelőtt és azután
című is, amely a hazai művészet ötven évét
foglalta össze, eredetileg a washingtoni és New York-i közönségnek,
majd a magyar néző számára Kiscellben is látható
volt. Az osztrák-magyar kapcsolatok jegyében három
kiállítás is volt, míg egy-egy francia és
japán kiállítás jelenti még a nemzetközi
kitekintést.
A
Fővárosi Képtár közvetlen gyűjtőkörébe
ugyan nem tartozik az egyetemes művészet, de ma már
a világon sehol nem megengedhető, hogy kizárólag
a nemzeti művészetre koncentráljon egy múzeum.
Az egyetemes kortárs művészet összefüggéseibe
csak akkor tud beilleszkedni a hazai művészet és közönsége,
ha rendszeresen láthatók külföldi kiállítások
is a hazai színtéren. Ez fontos a közönség,
de a művészek számára is, áttételes,
távolabbi célja pedig feltétlenül az, hogy viszonzásul
magyar művészet is bemutatásra kerüljön külföldön.
Ezért minden évben egy-két külföldi művész
egyéni kiállítására is sor került.
Jan Cremer (1990), Ernst Dagasperi, (1991), Moon Shin koreai szobrászművész
(1991), Eugenio Carmi (1992), Helge Leiberg: Totentanz zu Budapest (1992),
Kurt Benning [Károlyi Zsigmonddal] (1994), Lisztes István
[Norvégiából] (1994), Charles Ramsburg [Thury
Leventével] (1995), Denis Laget [Franciaország] (1996), Vance
Kirkland életműkiállítás [Denver, USA]
(1997), Carol Ross szobrászművész [New York] (1997),
Halász András: Sivatagi képek [New York] (1998), Jürg
Da Vaz: A semmi öröme [Svájc] (1998), Nádor
Judit: Végtelen teremtés [Mallorca] (1999), Hermann Nitsch:
Hatnapos játék Pronzendorfban (1999), Louise Bourgeois, Meret
Oppenheim, Ilse Weber: Rajzok és munkák papíron (2000).
A
kilencvenes években két kiemelkedő, összefoglaló
kiállítást rendezett a múzeum a kiscelli épületen
kívül. Az egyik Gyarmathy Tihamér életműkiállítása
volt, a Budapesti Történeti Múzeum várbeli épületében,
ahol az idős mester teljes pályája bemutatásra
került a művész 80. születésnapja tiszteletére.
A kiállításhoz részletes katalógus készült
és kilenc alkotás gyarapította gyűjteményünket.
A másik kiállítás a Svájcban élő
magyar gyűjtő, László Károly gyűjteményi
kiállítása volt, melyet a Műcsarnokkal közösen
rendezett a Fővárosi Képtár. Ebből a
gyűjteményből közel háromszáz alkotás
került hosszú távú letétként a
Kiscelli Múzeumba.
A
vásárlások terén Magyarországon az utolsó
fél évszázadban soha nem volt ideális a helyzet.
A kilencvenes években a Fővárosi Képtár
a szerencsésebb, jobban ellátott gyűjtemények
közé számít, még akkor is, ha a valóságos
költségvetési összeg és a rohamosan emelkedő
műpiaci árak közötti szakadék drámaian
nő. A Fővárosi Képtárnak viszont sok
hazaiilyen érdeklődésű közgyűjteménnyel
szemben van gyűjteménygyarapítási
kerete,
amelyet pályázatok útján meg lehet duplázni,
és durván 4-5 millió forintot lehet műtárgyvásárlásra
fordítani. Az erősen kérdéses, hogy ezzel a
nemzetközi gyakorlat szerinti hatást a műpiacra lehet-e
gyakorolni – a világon mindenütt a múzeumi vásárlás
a lehető legnagyobb rangot jelent a mű számára
és nagyban befolyásolja a műpiaci értékeket
– de a hazai realitás ezt a normálisnak tekinthető
struktúrát még nem képes megteremteni. Viszont
arra elegendő, hogy a múzeum minimális programját
– a saját kiállításainkról minden esetben
képesek vagyunk egy-egy művet a gyűjtemény számára
megvásárolni – meg lehet valósítani, a gyűjtés
folyamatosságát biztosítani lehet belőle. Ez
évi hat-nyolc műalkotást jelent, ami kétségkívül
nem sok, de valóság. Arra nyilvánvalóan nem
elegendő, hogy a teljes hazai művészet áttekintését
meg lehessen teremteni, de feltételezve, hogy a leglényegesebb
és érvényes művészeti teljesítmények
kerülnek kiállításra, így ennek műtárgyi
dokumentációja a gyűjteménybe kerül.
Copyright
© BTM Utolsó módosítás:
2003. május 9.